Boljke bh. medija: Ovisnost, pritisci i govor mržnje
U utorak je na tribini u Banjaluci predstavljen projekat Balkanski medijski barometar, koji predstavlja prvu domaću analizu medijskog okruženja u Bosni i Hercegovini i koji bi trebao poslužiti za daljnje medijske reforme.
U BiH postoji 144 radijskih i 45 televizijskih stanica, desetine printanih medija, a u posljednje vrijeme i sve više web portala. Mogućnost njihove održivosti je diskutabilna. Stoga ih loša ekonomska situacija čini ovisnim o interesnim grupama i pojedincima, što znatno utiče i na profesionalizam, ocjena je prve analize medijskog prostora u BiH, koju je sačinilo 12 stručnjaka u oblasti medija u saradnji sa Fondacijom Fridrih Ebert Stiftung, piše Radio Slobodna Evropa.
Ukupan rezultat za BiH bio je 2,6
Urednica medijskog barometra i direktorica Alternativne televizije iz Banjaluke Nataša Tešanović predstavila je rezultate medijskog barometra prema pokazateljima podijeljenim u četiri sektora sa generalnom ocjenom, uz napomenu da se radi o skali od 1 do 5:
- Sektor 1: Sloboda izražavanja, skupa
sa slobodom medija – efektivno je zaštićena i promovisana. Ocjena 3,8
- Sektor 2: Medijsko okruženje, koje
uključuje i nove medije, karakterišu raznovrsnost, nezavisnost i održivost. Ocjena 2,1
- Sektor 3: Regulisanje
radio-televizije je transparentno i nezavisno ; državna radio-televizija
transformisana je u istinsku javnu radio-televiziju. Ocjena 2,2
- Sektor 4: Mediji ispoljavaju visok
nivo profesionalnih standarda. Ocjena 2,3
Ovisnost, pritisci i govor mržnje
Medijsko tržište u BiH politički je podijeljeno, ekonomski veoma slabo i kao takvo podložno raznim uticajima.
"Ispostavilo se da imamo podijeljene medije, koji uglavnom
reflektuju etničke ili uske političke interese, a da o vjerskoj i
jezičkoj komponenti ni ne govorimo", kazala je Nataša Tešanović, te napomenula da vlade u BiH posljednjih godina otvoreno
finansiraju pojedine medije i na taj način im diktiraju i poslovnu
politiku.
"Vlast svojim potezima vještački održava koji se na tržištu ne bi
snašli i na taj način dodatno otežavaju kvalitetnu tržišnu utakmicu.
Praktično održavate opstanak nečega što pitanje je da li bi opstalo u
realnoj tržišnoj utakmici gdje se cijeni i gleda kvalitet onoga što
emitujete, odnosno objavljujete. A budimo realni - kvalitet i količina
novca koju dobivaju određeni mediji zaista teško da imaju neke veze", rekla je Tešanović.
Posljednji primjer koji govori o političkim uticajima na medije, pa čak i
javne servise objavljen je na web portalima, a pokazuje kako lider
SDP-a i ministar vanjskih poslova BiH Zlatko Lagumdžija sugerira uredniku FTV-a kako da radi svoj posao, što je ovaj u potpunosti ispoštovao u Dnevniku FTV-a.
Zlatko Lagumdžija - novi urednik FTV-a
SDP i FTV bez komentara
Ali, pored medijske ovisnosti, ali i neprofesionalizma u bh. medijima
posebno je naznačen problem jezika mržnje, koji je prisutan i nakon 17
godina od rata iako je danas, kako kaže dugogodišnja novinarka Rubina Čengić, poprimio drugačiji oblik.
"Ranije smo imali termine četnici, ustaše, zločinci, ubice i sl., a
danas to izgleda malo drugačije - danas imamo kriminalce, korumpirane,
mafijaše i sl. Ranije smo govor mržnje puno češće imali od samih
novinara – oni su u svojim uvodima, veznim tekstovima itd. koristili
jezik mržnje, a danas to rade sve manje i manje. Jezik mržnje su
prepustili onima koje inetrvjuiraju ili čije izjave prenose. Danas ćemo u
medijima puno češće vidjeti jezik mržnje koji dolazi od političara, ali
moramo biti svjesni toga da su to dijelovi izjava ili izjave koje
novinari biraju", rekla je Čengić.
Senzacionalizam pretekao profesionalizam
Predsjednik Udruženja novinara RS Dragan Jerinić smatra nedopustivim da i danas jezik mržnje na javnim servisima regulator ne kažnjava. "Govor mržnje na javnim servisima, pogotovo govor mržnje na
Federalnoj televiziji, koja je očit medij iz kojeg nije iselio govor
mržnje u onoj mjeri u kojoj se to očekivalo i u kojoj je trebalo - kao
što je urađeno npr. na RTV RS na kojoj je dobrim dijelom taj govor
mržnje iščezao iz njenog programa, jednostavno je izbrisan što odlukama
Regulatorne agencije, što samim uređivačkim pristupom", kaže Jerinić.
No, za Regulatornu agenciju za komunikacije pojam govora mržnje
definisan je drugačije nego što ga definišu oni koji šalju prigovore.
"U društvu kakvo je naše postala je praksa da se svaka kritika ili
neprimjeren jezik, vulgaran, provokativan, pa i kritičan ton određenih
priloga predstavlja kao govor mržnje, što svakako nimalo ne pogoduje
stvaranju pozitivnije političke klime. Agencija primjenjuje odgovarajući
pristup u rješavanju ovih slučajeva, baziran na okvirima postavljenim u
regulativi. Ovdje se posebno naglašava distinkcija između slučajeva
kada mediji prenose informacije ili izjave javnih dužnosnika koje su
potencijalno sporne i slučajeva kada sami mediji podstiču sadržaj koji
može biti okarakterisan kao govor mržnje, a takvih slučajeva u protekloj
godini u BiH nije bilo", navodi Amela Odobašić, šefica odjela za medije RAK-a.
Dugogodišnji ombudsmen za medije, danas učesnik niza projekata koji podrazumijevaju analizu medijskog stanja u BiH, Mehmed Halilović kaže kako BiH ima zakonsku regulativu, ali se ona ne provodi. "I ovo što imamo i što je uglavnom predviđeno u krivičnim zakonima
moglo bi biti dovoljno da institucije države djeluju na vrijeme.
Međutim, ni to se ne primjenjuje i mi nemamo gotovo nijedan slučaj
presuda nakon rata za govor mržnje", ističe Halilović.
Ipak, još je poraznija činjenica da mediji danas podilaze publici i daju
prednost senzacionalizmu u odnosu na profesionalizam, kaže novinarka
Rubina Čengić.
"Mislim da se jednostavno podilazi jer, nažalost, mi smo još uvijek u
nekom pred-društvu u kom ljudi puno više vole da čuju kad predsjednik
RS Milorad Dodik kaže: ’Neće meni suditi sudija musliman’, što je čisti
govor mržnje, nego kad, recimo, imate slučaj koji ja trenutno opisujem -
neka dva mlada čovjeka, koji su doktorirali na robotici u Italiji i
vratili se da rade u BiH, kažu da im ne pada na pamet da odu bilo gdje, a
zovu ih iz Amerike i iz nekoliko evropskih zemalja i slično", rekla je Čengić.
Sve su to razlozi zbog kojih su mediji u BiH, u prvoj domaćoj analizi
medijskog prostora, na skali od 1 do 5 dobili ocjenu 2,6. No, tvorci
medijskog barometra nadaju se da će ova ocjena potaknuti niz javnih
rasprava o medijima koji bi trebalo da poluče okvir za kvalitetnu
reformu u narednom periodu, piše Radio Slobodna Evropa.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.