Marjan Novak: O medijima, tajkunima i Robin Hoodu
"Mediji mogu izaći iz krize privatizacijom i vlasnicima koji vole medije. Medije su kupili tajkuni kako bi mogli preko vlastitih medija utjecati na politiku i na pisanje o njima samima Ti ljudi vlastite medije jednostavno ne vole" - rekao je Marjan Novak, urednik slovenskog Marketing magazina u intervjuu za Media-marketing.com
Marjan Novak je dugo u novinarstvu tako da dobro poznaje medijsku scenu ne samo u Sloveniji već i šire. Kompetentan je da govori o medijima, krizi kroz koju prolaze i mogućim uspješnim izlazima iz krize. Njegovo predavanje govori na temu može li Robin Hud spasiti medije:
"Dva su razloga za naslov. Prvi je u tome, da mnogi mediji (pogotovo novinari) vide sebe kao organizacije sa višom misijom u društvu i očekuju, da ih zbog toga mora "spašavati" neko drugi. Da im to pripada! A taj drugi bi mogao biti Robin Hud, koji bi uzimao uspješnim (oglašavanje) trebalo njima oglašavanje ili ne. Post-socijalističko i samoupravno mišljenje, koje još živi u glavama ljudi (na žalost i novinara) koji rade u manje uspješnim medijima, nikada nije u potpunosti razumjelo oglašavanje. Dok je bilo novca, uspješne domaće firme oglašavale su se u tim medijama ne zbog efekta, nego zbog toga što se to od njih očekivalo, a željeli su i ima ti mir u kući. Sada, kada novca nema, počeli su se ponašati racionalno i oglašavaju tamo gdje to djeluje, znači, očekuju efekat koji je mjerljiv kroz prodaju. Manje uspješni i mediji koji se ne žele (ili ne mogu) prilagoditi, još uvijek sanjaju Robina Huda.
Drugi je razlog u tome, da su uspješni mediji, zbog krize, uništili transparentnost poslovanja i počeli malim klijentima davati popuste, koje ni u snu ne bi zaradili ako bi se poštovala ekonomija obima (economics of scale). Mediji i komercijalisti moraju u toku mjeseca napraviti toliki i toliki promet, od toga zavisi njihova plata, njihova obitelj itd. U toj borbi za preživljenje pravila igre su se srušila", govori Novak.
Da li je zaista potreban Robin Hud koji će uzeti bogatim i dati siromašnim. Siromašni su mediji. Ko je bogat?
"Bogat je onaj ko slijedi svoju strategiju i ne bavi se previše drugima. Mediji svoje probleme mogu riješiti privatizacijom i vlasnicima koji vole medije. Međunarodni vlasnici medija već su se prilagodili situaciji ili to brzo rade (neki su čak i otišli - i to je prilagođavanje!), a najveći su problemi u ex društvenim izdavačkim kućama, koje su tajkuni kupili u paketu, da bi mogli preko vlastitih medija utjecati na politiku i na pisanje o njima samima. Ti ljudi vlastite medije prosto "ne vole", vide ih samo kao alat za ostvarenje nekih ciljeva, koji nemaju veze sa medijama, a takve ciljeve preko tih medija više i ne mogu ostvarivati.
U istim kućama su jaki sindikati novinara, koji ne vjeruju vlasnicima i menadžmentu (što je, naravno, logično poslije stalnih obećanja u proteklih deset godina) i drže se svog posla, a drugo ih ne zanima previše. Zbog toga i nisu spremni na promjene koje su neophodne.
Medijske kuće su, u zadnjih 15 godina, propustile toliko prilika, da je to nevjerovatno - od interneta, internetnih oglasa, kuponskih ponuda itd.", upozorava Novak i zaključuje:
"Situacija bi se mogla brzo poboljšati, ako bi strani medijskih ulagači kupili te medije i od njih stvorili moderne i energične kompanije, koje razumiju da su i medijske firme, u prvom redu privredne firme"
Kompletan intervju sa ovim marketinškim stručnjakom možete čitati na: Media-marketing.com
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.