BIMF predstavlja: Janice Weber, spisateljica i pijanistica (INTERVJU)
Radiosarajevo.ba
Janice Weber alias Lily von Ballmoos
“Ona možda ne juri na Harley Davidson-u, zamalo uliječući u zelenu tropsku rijeku, ili ne izbjegne ubicu viseći s balkonske ograde Watergate hotela. Ona se možda ne uključuje u slikovitu avanturu i seksualna poigravanja s brodvejskim boemima i uštogljenim Boston-canima. Ona možda ne riskira vlastiti život ili svoj brak kao likovi poput Leslie Frost, violinistkinje i špijunke, ili Eve Hathaway, zapostavljene mlade žene i swinger-ke. Ali Janice Weber zna kako je kad se vodi dupli život. Autor pet novella, uključujući dvije Frost the Fiddler trilera “The Secret Life of Eva Hathaway”, gđjica Weber je takođe koncertni pijanista napete flambojantne hrabrosti i vratolomne brilijantnosti.” Ellen Pfeifer, The Wall Street Journal (9/4/2003)
Njujorški debi Janice Weber, izvođen pod pseudomimom Lily von Ballmoos, je bio rana indikacija eklektizma i spretnosti po kojima je postala poznata. Summa cum laude diplomac Eastman School of Music, gđica Weber je izvodila u Bijeloj Kući, Carnegie Hallu, Wigmore Hallu, National Gallery of Art, i Boston Symphony Hallu. Nastupala je s Boston Pops, Chautauqua Symphony, New Jersey Symphony, Hilton Head Orchestra, Sarajevo Filharmonijom, Syracuse Symphony svirajući koncerte Hansona, Sowerbyja, Stenhammara, Bernsteina, i Leroy Andersona, kao i sa standardnim repertoarom. Izvodila je u sklopu Bard, Newport, La Gesse, Husum, Monadnock festivala i imala je dvije turneje po Kini. Njeni interesi u neobičnim sferama klavirske literature su dovele do svjetskih premijerno snimanih Listovih 1838 Transcendental Etudes. Time Magazine je zabiljezio, “Liszt ja kasnije pojednostavio ova djela u još uvijek bijesno teške Transcendentalne Etide (verzija iz 1852.) iz straha da ih niko drugi neće moći izvoditi. Trenutno postoji nekoliko vatrenih klavirskih virtuoza koji mogu da izvedu originalne notne zapise, ali samo nekolicina njih može osloboditi poslaničku muziku koja je sadržana kako to majstorski ovdje odrađuje Janice Weber.” Njeni zvučni zapisi uključuju Rachmaninoffove kompletne transkripcije; Omstein-ov Paino Quintet s kvartetom Lydian, djela za flautu i klavir Sigfrida Karg-Elert-a; valcerske transkripcije Godowskog, Rosenthala i Friedmana. Weberova je snimila Lisztovu posljednju Mađarsku Rapsodiju, jedna od svega dvoje živućih pijanista koja je uključena u compendium historijskih izvedbi za devetnaest legendanih umjetnika. Njeni snimci djela Lea Omsteina predstavili su karizmatičnog kompozitora publici svjeta. Njen najnoviji CD Cascade of Roses (Dorian Sono Luminus), predstavlja djela dvadeset jednog kompozitora, od Adolfa Jensena do Billyja Mayerla.
U Sarajevo je dovodi nastup u sklopu 6. Internacionalnog muzičkog festivala “Bosna” (BIMF), prvog i jedinog festivala klasične muzike u BiH i tim povodom smo razgovarali s ovom sjajnom pijanisticom, novelisticom, i zanimljivom ženom.
RadioSarajevo: Ko je najviše uticao na vas u svijetu klavira i tokom karijere?
Weber: Tri učitelja: Lucy Balakian, odlična s početnim instrukcijama; Cecile Genhard, student Mathay-a, i Walter Hendl, koji se koncentrisao na repertoar.
RadioSarajevo: Šta je bila najvažnija lekcija koju ste stekli u toku muzičke karijere?
Sviraj što voliš i publika će ti se uvijek pridružiti.
RadioSarajevo: … i šta je bila lekcija koju biste voljeli da niste dobili?
Weber: Muzika je jedna od rijetkih profesija unutar kojih si “zapaljen” nakon svakog koncerta.
RadioSarajevo: Uradili ste i projekat ‘muzička ruža’. Možete li nam reći malo više o tome?
Weber: Svaki komad na ovom CD-u “Kaskada ruža” ima ‘ružu’ u nazivu. Pratila me je sreća jer sam imala priliku raditi s Viktorom i Marinom Ledin iz Encore Consultants, čije je znanje klavirskog repertoara bezgranično kao i sam klavirski repertoar. Potraga za “ružinim komadima” nas je vodila u biblioteke i lične kolekcije širom svijeta, i finalna 22 komada predstavljaju oko trećinu onoga što smo pronašli. Osim ‘klasičnih’ dragulja MacDowella, Liszta, i Joplina, bilo je divno otkriti (ili ponovo razotkriti) kompozitore kao što su Billy Mayerl (“Engleski Gershwin”), Ernest de Regge, Reynaldo Hahn, Walter Niemann, Walter Giesen, i Frederic d’Erlanger, od kojih sve i jedan zaslužuje svjetsku publiku prije negoli njihove sadašnje obstrukcije. Program obuhvata od veoma malih komada do ogromnih virtuoznih transkripcija – ponešto za svakoga.
RadioSarajevo: Izvođenje pod pseudonimom je prilično neobičan čin u muzici. U književnosti ima dosta primjera, ali ne i u muzici. Što je uticalo na tu odluku da izvodite pod pseudonimom? I – ko je bila Lily von Ballmoos? Kako se Lily razlikuje od Janice?
Weber: Ovo je dugačka priča, ali da je ukratko ispričam, živjela sam u Njujorku i rekla sam agentu koji je pripremao moj ‘debut’ da nisam htjela nikakve biografske informacije objavljene, tako da kritičari ne bi formirali nikakva unaprijed kreirana mišljenja bazirana na tome gdje sam studirala, s kim sam studirala, koja takmičenja sam osvojila, itd. Menadžer je bio prilično iznenađen i rekao, “Ako želiš baš to, zašto onda uopšte i koristiti svoje ime?” Pomislila sam da je to veoma pametno i onda sam izmislila “Lily von Ballmoos”, što je kombinacija imena i prezimena moja dva švicarska prijatelja. Zadržala sam ime nekoliko godina ali, dovoljno začuđujuće, samo nekolicina ljudi u profesiji je odobravala taj čin, tako da sam bila prinuđena ‘vratiti se’ svom originalnom imenu. Inače nema puno razlike između Lily i Janice – osim što je Lily zauvijek mlada.
RadioSarajevo: Bramsov opus 118 je jedan od najljepših djela klavirske literature i mi smo sretni da ćemo ga imati priliku čuti na vašem koncertu. Šta vi mislite sto je uzrok da Brams ima jedno specijalno mjesto u srcima mnogih?
Weber: Bramsova kombinacija zanatstva, strasti, i rezignacije jednostavno slama srca u opusu 118. Njegova muzika ima nježnu dušu koja govori mnogim vremenima.
RadioSarajevo: Kad ste prvi put osjetili da morate da pišete? Koji je vaš proces pisanja?
Weber: U djetinjstvu sam stalno čitala knjige i živjela sam u svijetu mašte. U stvari, pohađala sam dupli odsjek na Eastman School of Music – muziku i žurnalistiku. Moja prva knjiga sa 800 stranica je bila mali veo na priču o životu unutar konzervatorija (neobjavljeno, ali veoma katarzično). Druga knjiga je bila više savremena, vrlo dobro se prodavala i tako je započela moja književna karijeru. Završila sam drugu knjigu pišući 3 stranice svaku noć. Proces pisanja – hmm, šta je to? Ja pokušavam da se fokusiram na karakter i zaplet, da dobijem uopšteni luk, i onda pravim prve korake u divljinu.
RadioSarajevo: I za kraj – hoce li biti knjiga s bosanskim likom uskoro?
Weber: Vjerujem da hoće. Planiram da napisem treću knjigu unutar serije Leslie Frost. Glavni lik je koncertni violinist koji je takođe i tajni agent, i inspiraciju za ovaj serijal knjiga sam dobila nakon svog koncerta u Zagrebu prije nekoliko godina. Geografija, historija i ljudi su napeti, mračni i opasni – savršeno.
17. juli, 2010. u 20:00 JANICE WEBER, klavir (Dom oružanih snaga BiH)
- Souvenir de Porto Rico, March of the Gibaros, Op. 31 Louis Moreau Gottschalk
(BiH premijera) (1829-1869)
- Variations and Fugue in E-flat minor, Op. 23 (1903) Ignace Paderewski
(BiH premijera) (1860-1941)
pauza
- Garden of Eden Suite (1969) William Bolcom
(BiH premijera) (b. 1938)
Old Adam
The Eternal Feminine
The Serpent’s Kiss
Through Eden’s Gates
- Klavierstücke Op. 118 (1893) Johannes Brahms
(1833-1897)
Allegro non assai, ma molto appassionato
Andante teneramente
Allegro energico
Allegretto un poco agitato
Andante
Andante, largo e mesto
- Wein, Weib, und Gesang Strauss-Godowsky
(BiH premijera)
radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.