Art Guide East: Ars Aevi ili umjetnost (zle) epohe - razgovor s Enverom Hadžiomerspahićem

Radiosarajevo.ba
Art Guide East: Ars Aevi ili umjetnost (zle) epohe - razgovor s Enverom Hadžiomerspahićem

Ars Aevi Projekt ili Ars Aevi Muzej suvremene umjetnosti nastao je uprkos okrutnosti rata, veličajući moć umjetnosti nad razornom snagom bombi i oružja, i to čitave četiri godina duge opsade Sarajeva. Danas, unatoč činjenici da još uvijek nije u završnoj fazi, Ars Aevi Projekt je postao jedan od najznačajnijih kulturnih razvojnih projekata u Bosni i Hercegovini. Okuplja najznačajniju zbirku suvremene umjetnosti na Balkanu. 

Ovako započinje sveobuhvatnu priču i razgovor s Enverom Hadžiomerspahićem, osnivačem i direktorom Ars Aevija, novinar Art Guide Easta Jan Elantkowski. 

Art Guide East ili skraćeno AGE je najopsežniji suvremeni vodič za umjetnost i kulturu Centralne i Istočne Evrope.

AGE: Projekt za Muzej Ars Aevi je osnovan 1992. godine u vrijeme kada je počela skoro četiri godine duga opsade Sarajeva tokom rata u  Bosni. On ima dugu i zanimljivu historiju, možete li nam reći nešto o tome? 

Hadžiomerspahić: Izvori impresivne priče o historiji Projekta Ars Aevi su neponovljivi osjećaji dostojanstva stečeni u vremenu priprema i održavanja XIV Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu. Ja sam ponosan na saznanje da sam vrh iskustva u organizaciji kulturnih programa i projekata dosegnuo u ulozi direktora organizacije programa svečanog otvaranja i svečanog zatvaranja Olimpijade u Sarajevu 1984. godine. U narednim godinama, u zagrljaju kolektivnog entuzijazma, usmjerio sam svu svoju energiju ka osnivanju Bijenala savremene umjetnosti “Jugoslavenska dokumenta”, čiji su koncept kreirali umjetnici Jusuf Hadžifejzović, Radoslav Tadić i Aleksandar Bukvić

Nakon veoma uspješne organizacije izložbi Bijenala u Sarajevu 1987. i 1989. godine, plan internacionalizacije sarajevskog bijenala, 1991. godine, zaustavio je rat za podjelu Jugoslavije i Bosne i Hercegovine.

U prvim suočenjima sa strahotama rata i s osobnim nastojanjima da samom sebi objasnim njegove realne motive i povode, shvatio sam da je oružani sukob Hrvatske i Srbije, sa stravičnim izvršenjem genocida u Bosni i Hercegovini, bila posljednja faza višedecenijskog trećeg svjetskog rata, hladnog rata, za novu podjelu Evrope između “Zapadnog rimskog carstva” i “Istočnog rimskog carstva”, s kojom svijet katoličanstva i kapitalizma vraća pod svoju dominaciju prostore Evrope izgubljene u Drugom svjetskom ratu, nakon neuspjelog pokušaja Hitlera da osvoji Rusiju i Moskvu.

Divna iskustva života i rada proteklih godina i decenija dala su mi hrabrost da ideju o formiranju kolekcije budućeg Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi formuliram u posljednjim danima prvog mjeseca nestvarne nove realnosti, opsjednutog Sarajeva. U noći 27. aprila 1992. godine, u kojoj je bombardovan i zapaljen Muzej Olimpijskih igara u Sarajevu, zapisao sam jednostavne riječi generalnog koncepta Projekta Ars Aevi: “Sarajevo poziva najpoznatije umjetnike svijeta da svojim reprezentativnim djelima formiraju kolekciju njihovog muzeja savremene umjetnosti u Sarajevu.”

U utopističkoj želji da ratova, vojski i vojnih komandi više nikada ne bude, javno sam predložio i predstavio plan da kolekcija očekivanog snažnog odgovora umjetnika svijeta na nepravdu opsade olimpijskog grada Sarajeva, bude smještena u kompleksu objekata tadašnje Vojne komande na Bistriku, izgrađene u periodu Austo-Ugarske monarhije, na jednoj od najljepših lokacija starog dijela Sarajeva, formiranog u periodu kada su ovi prostori bili u sastavu Otomanskog carstva. 

Prvi naslov projekta bio je “Sarajevo 2000” s irealnim planom da se kasarne u Sarajevu pretvore u muzej savremene svjetske umjetnosti na dan kalendarskog kraja drugog i početka trećeg milenija.

AGE: Motivacija za osnivanje Muzeja i misije u dramatičnoj situaciji u Bosni i Hercegovini. Kako je bilo tada, i šta se promijenilo od kraja rata? Koja je Vaša vizija Ars Aevija sada u 2014. godini? 

Hadžiomerspahić: Zvuči gotovo nevjerovatno, ali je historijska istina da je, u danima neprestanog bombardovanja Sarajeva, kada niko od nas nije znao da li će se sutra probuditi živ, Projekt Ars Aevi osnovan u naslijeđu zanosa olimpijskog optimizma. U periodu 1992-1993 godine moju inicijativu zvanično su prihvatili organi koje su predvodili tadašnje čelne ličnosti Sarajeva i Bosne i Hercegovine: u olimpijskom Centru Skenderija Sadik Hasanbegović, generalni direktor; u Gradu Sarajevu Fehim Spaho, ministar kulture i Muhamed Kreševljaković, gradonačelnik Sarajeva; u strukturi Države Bosne i Hercegovine Ilija Šimić, predsjednik Republičkog fonda za kulturu, ministar kulture Nikola Kovač i premijer tadašnje Vlade Zlatko Lagumdžija.

Kroz sve godine protekle dvije decenije, impresivan razvoj Projekta Ars Aevi ostvaren je zahvaljujući brizi, ljubavi i podršci njegove dvije majke: Grad Sarajevo - majka u čijem je krilu rođen Projekt Ars Aevi i Republika Italija - majka u čijem se zagrljaju razvijao Projekt Ars Aevi. Zahvaljujući njihovoj stalnoj brizi, pažnji i zaštiti, ostvaren je višegodišnji proces formiranja najznačajnije kolekcije savremene svjetske umjetnosti u širokom prostoru balkanskog regiona, kolekcije kojoj njene umjetničke i etičke komponente daju jedinstven i specifičan internacionalni profil. 

Kao i u svim bajkama i utopijskim vizijama, ljepote proljeća ne traju vječno. Kroz sve protekle godine Ars Aevi je bio jasna meta dobro organizirane i veoma snažne opstrukcije. Nosioce aktuelnog opstruktivnog djelovanja prema Projektu Ars Aevi povezuju isti motivi koji su doveli do rata za podjelu Jugoslavije i Bosne i Hercegovine i do odluke da se prijestolnica Bosne i Hercegovine, u monstruoznom izvršenju četverogodišnje opsade, bombarduje, razori, zapali i zauvijek uništi. Oni i dalje jasno žele podjelu Bosne i Hercegovine i čine sve da se sruši svjetski ugled olimpijskog Sarajeva i da grad neizmjerne ljepote, simbol jedinstvenog susreta svjetova, utone u vječni mrak primitivizma. Nakon godina u kojem su ovi ciljevi ostvareni vojskom i bombama, danas se isti ciljevi ostvaruju opstrukcijom kulturnih projekata i uništenjem osnova za opstanak i djelovanje institucija kulture.   

Nakon četiri posljednje godine različitih formi borbe osnivača Ars Aevija protiv opstrukcije i destrukcije Projekta Ars Aevi, u slijedu neuništivog olimpijskog optimizma, izgleda mi da je ovaj period dominacije opstruktora na izmaku i da za Ars Aevi dolazi novo proljeće ulaska u realizaciju finalne faze ovog najznačajnijeg kulturnog i ekonomskog razvojnog projekta Sarajeva i Bosne i Hercegovine.

AGE: Zbirka Ars Aevi je jedinstvena s obzirom na to da su svi radovi donacije koje dolaze iz različitih izložbi u organizaciji muzeja u inostranstvu, u Evropi (između ostalog u Milanu, Beču, Ljubljani). Možete li nam reći nešto o kolekciji Ars Aevi i o prethodnihm izložbama u inostranstvu? 

Hadžiomerspahić: Najvažnija komponenta Projekta Ars Aevi, dragulj koji mu daje uistinu neizmjernu ljepotu i značaj, jeste strategija procesa formiranja Kolekcije budućeg muzeja u Sarajevu. U dilemi da li da vrata Kolekcije Ars Aevi otvorimo širom za sve umjetnike svijeta ili da ulogu umjetničkog direktora i selektora umjetnika povjerimo jednoj ličnosti svjetskog ugleda, mi smo odabrali put i plan kolektivne internacionalne saradnje umjetnika svijeta i evropskih muzeja, centara i fondacija savremene umjetnosti – osnivača Kolekcije Ars Aevi. 


Plan strategije formiranja Kolekcije Ars Aevi je jednostavan i jedinstven: prvi korak – zagrljaj entuzijazma s umjetničkim direktorom muzeja/centra/fondacije koji donosi odluku da preuzme ulogu partnera - selektora u procesu formiranja Kolekcije Ars Aevi i da u svom gradu organizira osnivačku izložbu novih djela za Muzeja Ars Aevi u Sarajevu; drugi korak - umjetnički direktor ostvaruje kontakte s najznačajnijim umjetnicima Planete koji potvrde želju da se sa svojim reprezentativnim djelima priključe osnivačima Kolekcije Ars Aevi. U cilju ostvarenja najvišeg nivoa internacionalnog profila Kolekcije Ars Aevi, svi partneri - selektori su poštovali generalno strategijsko pravilo da od deset pozvanih najpoznatijih umjetnika svijeta na osnivačkoj izložbi sudjeluju samo dva umjetnika iz zemlje organizatora. Treći korak je priprema, otvaranje, odražavanje, promocija osnivačke izložbe za Kolekciju Ars Aevi, u sveukupnoj stručnoj, organizacijskoj i finansijskoj samostalnoj djelatnosti partnera, muzeja/centra/fondacije, s kojim je Ars Aevi postigao dogovor o saradnji u procesu formiranja Kolekcije Ars Aevi.

Bilo je sasvim prirodno da prve kontakte u procesu formiranja Kolekcije Ars Aevi ostvarimo s umjetničkim direktorima muzeja, centara i fondacija savremene umjetnosti u gradovima zemalja prvih i bližih susjeda Sarajeva i Bosne i Hercegovine. Neizrecive su ljepote ovoga kompleksnog osnivačkog puta, prijateljstva i entuzijazma s kojima su inicijativu Ars Aevi prihvatili uvaženi umjetnički direktori evropskih muzeja, centara i fondacija savremene umjetnosti: kreator i realizator individualnih osnivačkih izložbi za Kolekciju Ars Aevi u periodu 1994-1999 -  Enrico Comi, osnivač Centro Arte Contemporanea Spazio Umano – Milano; umjetnički direktori, selektori i organizatori kolektivnih osnivačkih izložbi za Kolekciju Ars Aevi u periodu 1996-2014: Bruno Corà u Centro per l'arte contemporanea Luigi Pecci - Prato 1996, Zdenka Badovinac u Modernoj galeriji - Ljubljana 1996/97, Chiara Bertola u Fondaciji Querini Stampalia - Venecija 1997, Lóránd Hegyi u Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig - Beč 1998, Lucrezia De Domizio Durini u Il Clavicembalo-Instituto d'intercomunicazione culturale - Bolognano 2003, Beral Madra u BM Contemporary Art Center - Istanbul 2008, Petar Čuković u Centru savremene umjetnosti Crne Gore - Podgorica 2012. U specijalnom dijelu Projekta Ars Aevi, izbor umjetnika Kolekcije Sarajevo za Ars Aevi izvršili su ugledni eksperti za savremenu umjetnost u Bosni i Hercegovini: Muhamed Karamehmedović, Azra Begić, Meliha Husedžinović i Izeta Građević. 

Autor aktuelnog imena projekta “Ars Aevi” je profesor Bruno Corà, kreator prve kolektivne osnivačke izložbe za Kolekciju Ars Aevi, 1996. godine,  koji je slovima riječi ARS AEVI (latinski: umjetnost epohe) i našim znakom “O” (stilizirani simbol jing-jang) napravio anagram od riječi SARAJEVO.

U svim javnim susretima i izjavama o Kolekciji Ars Aevi, uvijek me prate dva snažna osjećanja. Prvo divno osjećanje je osjećanje ponosa što mogu reći da je 150 najpoznatijih umjetnika svijeta, sa svojim reprezentativnim djelima, osnovalo jednu od najznačajnijih kolekcija umjetnosti savremenog doba. Drugo, istovremeno osjećanje, je osjećanje nelagodnosti što uvijek imam ograničen prostor i ne mogu da navedem sva imena umjetnika osnivača Kolekcije Ars Aevi, nego samo jedno ili najviše dva imena iz svake kolekcije, među kojima su: Michelangelo Pistoletto i Tony Craag iz kolekcije Milano, Jannis Kounellis i Daniel Buren iz Kolekcije Prato, Bill Viola i Anish Kapoor iz Kolekcije Ljubljana, Joseph Kosuth i Ilya Kabakov iz Kolekcije Venecija, Braco Dimitrijević i Lee Ufan iz Kolekcije Beč, Joseph Beuys (posthumno) iz Kolekcije Bolognano, Farhad Moshiri iz Kolekcije Istambul, Oleg Kulik iz Kolekcije Podgorice, Jusuf Hadžifejzović iz Kolekcije Sarajevo, i još 136 umjetnika najvećeg internacionalnog ugleda.

AGE: Postojeća improvizirana lokacija Ars Aevija se nalazi u Centru Skenderija, u jednoj od zgrada koje pripadaju kompleksu izgrađenih za Zimske olimpijske igre koja su održane u Sarajevu 1984, zato što muzej još uvijek nema svoju zgradu... Zasto baš Skenderija?

Hadžiomerspahić: Nekada davno, tačnije 1969. godine, Grad Sarajevo je izgradio arhitektonski kompleks sportskog, kulturnog i privrednog Centra Skenderija u kojem je veličanstven objekat od 5.000 m2, pod nazivom Dom mladih, stavljen na puno raspolaganje omladini Sarajeva. U 23. godini moga života, nakon pobjede na konkursu za ideje o programu njegovog godišnjeg rada, postao sam prvi urednik programa i direktor Doma mladih. Čudnovatom igrom životnog kruga, četiri decenije poslije, postigao sam dogovor s Vladom Kantona Sarajevo da se dio ovog objekta, površine 2000 m2 namijeni za prostor u kojem će sva djela Kolekcije Ars Aevi biti smještena i trajno zaštićena. Ministarstvo vanjskih poslova Italije osiguralo je finansijska sradstva, a UNESCO je izveo radove na rekonstrukciji ovog prostora koji je već mnogo godina ranije definitivno izgubio svoju prvobitnu funkciju. Prema arhitektonskom projektu sarajevskog arhitekte Amira Vuka, prostor smo pretvorili u Art depo Ars Aevi, u jedan ogroman drveni sanduk u kojem su, jedan uz drugi, smještani sanduci i djela svih umjetnika osnivača Kolekcije Ars Aevi. Na ovaj neobičan način, svakog dana od 10 do 18 sati (osim ponedjeljka) prijatelji umjetnosti iz Sarajeva i turisti iz cijelog svijeta mogu posjetiti i vidjeti blago Kolekcije Ars Aevi u veoma atraktivnoj formi magacina umjetnosti.

Simbolični zagrljaj Centra Skenderije i Kolekcije Ars Aevi ima posebnu snagu i poruku. U godinama priprema održavanja i realizacije Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu, svi građani Sarajeva, Bosne i Hercegovine i Jugoslavije nosili su u sebi osjećanja ponosa i dostojanstva. Danas smo na putu da omladina i građani ovih prostora ova divna osjećanja ponovo prepoznaju i udahnu u Art depou Kolekcije Ars Aevi i planovima izgradnje Muzeja Ars Aevi.

AGE: Kakvo je, prema vašem mišljenju, stanje / situacija savremene umjetnosti u Bosni i Hercegovini? Koje su glavne prepreke kulture i umjetnosti danas u Bosni? Zemaljski muzej u Sarajevu zatvoren zajedno s drugima kulturnim institucijama i više njih je u opasnosti. Kako ovo teško stanje za kulturu i umjetnost utječe na rad u Ars Aeviju? 

Hadžiomerspahić: Kao što u Evropi, od Drugog svjetskog rata, decenijama traje hladni rat za rušenje socijalističkog društvenog sistema, na isti način, od završetka rata u Jugoslaviji i četverogodišnje opsade Sarajeva, traje hladni rat za uništenje države Bosne i Hercegovine i njenog simbola, grada Sarajeva. Jasan cilj je zaustaviti razvoj Sarajeva i multikulturalnu sliku prijestolnice Bosne i Hercegovine zamijeniti slikom nacionalizma i primitivizma. U ovaj plan nikako se ne uklapaju veličanstvenost Zemaljskog muzeja, izgrađenog u periodu Austro-Ugarske monarhije, i postojanje drugih institucija koje jasno govore o vjekovnom multikulturnom profilu razvoja ovih prostora. Svima je poznato da institucije kulture locirane u Sarajevu, kao što su Zemaljski muzej i Muzej Ars Aevi imaju najveći i vječni značaj za sveukupan prostor Bosne i Hercegovine. To su institucije gradskog, kantonalnog, federalnog i državnog značaja i njihova djelatnost i razvoj trebaju biti garantirani kroz planove kolektivnog sudjelovanja u finansiranju. 

Kontinuitet dugoročnog plana uništenja države Bosne i Hercegovine usmjeren je ka uništenju njene multikulturalne prijestolnice, grada Sarajeva. Plan uništenja najvažnijih institucija kulture ostvaruje se kroz “strategiju argumenta” za odbijanje obaveze sufinansiranja njihovog godišnjeg djelovanja. Snažnu ilustraciju ove organizirane opstrukcije pružaju činjenice o odnosu prema Zemaljskom muzeju čija je impresivna kulturna baština već godinama zatvorena za posjetioce. Aktuelni primjer odnosa prema Projektu Ars Aevi i Kolekciji Ars Aevi najjasnije raskrinkava operativni plan uništenja svjetske kulturne baštine i institucija kulture u Sarajevu: prvi korak: Ministar kulture Federacije BiH javno saopštava da je Ars Aevi najznačajniji državni projekt i odbija sudjelovanje Federacije u Sporazumu o godišnjem finansiranju djelatnosti Ars Aevi. Drugi korak: Državni ministar javno saopštava da je Ars Aevi najznačajniji projekt Kantona Sarajevo i odustaje od izvršenje obaveza iz Sporazuma o redovnom godišnjem sufinansiranju djelatnosti Ars Aevi. Treći korak: Kantonalni ministar kulture potpisuje Sporazum, javno podržava razvoj Projekta Ars Aevi i sistematski umanjuje izvršenje potpisanih i planiranih godišnjih obaveza finansiranja. Četvrti korak: Nakon svih godina besprijekorne podrške, u godini u kojoj je s reprezentativnom izložbom “Ars Aevi in progress 1993-2013” ostvarena svjetska promocija impresivnog dvodecenijskog razvoja Projekta Ars Aevi, u Veneciji, u šestomjesečnom periodu trajanja Venecijanskog bijenala, i Grad Sarajevo (pod poznatim utjecajima) isključuje Ars Aevi iz budžeta. 

Za sve koji ne žele da grad Sarajevo ima ugled internacionalne kulturne metropole Ars Aevi je neprijatelj kojeg svim sredstvima treba uništiti.

Istovremeno, kao i kroz sve godine opsade i razaranja Sarajeva, internacionalna zajednica ne čini ništa da zaustavi ovaj opstruktivni proces.

AGE: Projekt zgrade muzeja također je donacija italijanskog arhitekte Renza Piana. Kada će zgrada Muzeja biti završena i gdje će se nalaziti? 

Hadžiomerspahić: U prostoru koji povezuju stari i novi dio grada, u divnom Vilsonovom šetalištu na desnoj obali rijeke Miljacke, uz lokacije poznatih postojećih objekata Zemaljskog muzeja i Historijskog muzeja, Grad Sarajevo i Kanton Sarajevo uvrstili su u zvanične urbanističke dokumente lokaciju budućeg Muzeja Ars Aevi.

Posebnu snagu novom sarajevskom olimpijskom optimizmu udahnuo je slavni arhitekta Renzo Piano. U ulozi ambasadora dobre volje UNESCO-a Renzo Piano je izradio i Sarajevu donirao arhitektonske projekte Muzeja Ars Aevi. Uz ovaj divni izraz prijateljstva arhitekta Renzo Piano je projektirao, izgradio i donirao pješački most koji uvodi građane Sarajeva na teren-lokaciju budućeg objekta Muzeja Ars Aevi.  


Nakon dvije decenije virtuozno ostvarenog internacionalnog kredibiliteta procesa formiranja Kolekcije Ars Aevi, i decenije produktivne saradnje s Renzom Pianom, već je svima postalo jasno da je plan ostvarenja finalne faze Projekta Ars Aevi nezaustavljiv i da će spoj blaga Kolekcije Ars Aevi i arhitekture Muzeja Ars Aevi Renza Piana postati jedinstven simbol nove Evrope u Sarajevu i vječna svjetska atrakcija koja se monumentalno uzdiže iznad svih formi rasnih, vjerskih i nacionalnih podjela. 

Neuništiv osnov za pristupanje finalnoj fazi Ars Aevi ostvaren je zahvaljujući snažnoj podršci i pokroviteljstvu koje su dali i održavali čelne ličnosti Grada Sarajeva i Kantona Sarajeva: uvaženi gradonačelnici Sarajeva Muhamed Kreševljaković, Tarik Kupusović, Rasim Gačanović, Semiha Borovac, Muhidin Hamamdžić i Alija Behmen; premijeri Kantona Sarajevo Mustafa Pamuk, Beriz Belkić, Mithad Haračić, Denis Zvizdić i ministar kulture Ivice Šarića. Posebnu ulogu u procesu dodjele urbanističke lokacije za izgradnju muzeja Ars Aevi imali su Said Jamaković, tadašnji direktor Urbanističkog zavoda Grada Sarajeva i  Bakir Izetbegović, tadašnji direktor Zavoda za izgradnju Grada Sarajevo.

U sveukupnom proteklom periodu, najveću zaslugu za uspješan razvoj i za impresivna ostvarenja Projekta Ars Aevi imaju poštovani prijatelji i podržavatelji u Italiji, koji su u godinama intenzivnog razvoja Projekta Ars Aevi obavljali ugledne funkcije s kojih su mogli da osiguraju konkretne forme osobne i institucionalne podrške za Projekt Ars Aevi: Antonio Lucchesi – vicegradonačelnik Prata, Massimo Cacciari - gradonačelnik Venecije, Claudio Martini - predsjednik Regiona Toscana, Marcelo Bucci – predsjednik Asocijacije gradova Toscane, Marco Baccin ambasador u  Ministarstvu vanjskih poslova Italije, Flavio Mongelli u nacionalnoj Asocijaciji ARCI u Rimu i u Milanu, Alessandro Fallavolitta - ambasador Italije u Sarajevu, i mnoge druge drage i poštovane ličnosti koje su Projektu Ars Aevi darovale svoju ljubav, entuzijazam i prijateljstvo. Zahvaljujući njima organizirana je prva promocija Projekta Ars Aevi u Veneciji 1993. godine, osnivačke izložbe za Kolekciju Ars Aevi u Milanu, Pratu, Veneciji i Bolognanu, prvi paviljon Bosne i Hercegovine na Venecijanskom bijenalu 2003. godine i svjetska promocija dvije decenije razvoja Projekta Ars Aevi 2013. godine. S impresivnim rezultatima ove dvodecenijske saradnje, Italija je stekla sva prava da u saradnji sa zainteresiranim partnerima realizira finalnu fazu projekta Ars Aevi – izgradnju Muzeja Ars Aevi prema arhitektonskim projektima Renza Piana. 

Važan korak na ovom putu svjetske promocije Ars Aevi ostvaren je 2013. godine u Veneciji izložbom „ARS AEVI IN PROGRESS 1993-2013“, postavljenoj u prostorima  „ARSENALE DI VENEZIA“ u sveukupnom trajanju 55. Venecijanskog bijenala. S ovom izložbom Italija je stvorila uvjete za dostojanstveno obilježavanje 20 godina razvoja Projekta Ars Aevi i omogućila mi je da realiziram snažan program internacionalne promocije ostvarenih postignuća i razvojnih planova Projekta Ars Aevi. Kao i sve komponente historije Projekta Ars Aevi, i ovaj promotivni projekt ostvaren je kao IZRAZ INTERNACIONALNE KOLEKTIVNE VOLJE. Arsenale di Venecija stavio mi je na raspolaganje izložbene prostore, Region Toscana je sudjelovao u finansiranju pripreme izložbe, ARCI Milano i ARCI Italija bili su suorganizatori Foruma Ars Aevi, a veoma ugledni umjetnici svijeta, osnivači Kolekcije Ars Aevi u Milanu, Pratu, Ljubljani, Veneciji, Beču i Bolognanu, sami su organizirali i realizirali produkciju, transport i postavku svojih djela: Michelangelo Pistoletto, Bizhan Bassiri, Jannis Kounellis, Irwin, Joseph Kosuth, Remo Salvadori, Dean Jokanović-Toumin, Marco Bagnoli. Na moje najveće zadovoljstvo, izložbu Ars Aevi iz Venecije preuzeo je Muzej Luiggi Pecci i postavio je u izložbenom prostoru u Milanu, od juna do septembra 2014. Izložba u Milanu je obogaćena djelima umjetnika iz Kolekcija Sarajevo, Istanbul i Podgorica - Maje Bajević, Vahrama Aghasyana i Ilije Šoškića.

Na moje najveće razočarenje, Grad Sarajevo, Kanton Sarajevo i Federacija BiH nisu još uvijek ispunili preuzete i planirane obaveze u sufinansiranju troškova pripreme, organizacije, promocije i šestomjesečnog održavanja izložbe svjetske promocije Ars Aevi u Veneciji 2013.

Istovremeno, u ovom periodu 2013-2014 ostvarena je snažna regeneracija odnosa Italije prema Projektu Ars Aevi i jasno definirana kolektivna volja za pristupanje procesu izgradnje Muzeja Ars Aevi u Sarajevu. Kruna ovog novog snažnog zagrljaja Italije najljepše je izražen u optimističnim aktivnostima entuzijazma Nj. E. Ruggero Corriasa - ambasadora Italije u BiH i u divnim zvaničnim susretima u Kolekciji Ars Aevi s viceministrom vanjskih poslova Italije NJ. E. Benedetto della Vedova, u aprilu, i s ministricom vanjskih poslova Italije Nj. E. Federica Mogherini, u julu 2014. Prema mojim vizijama finalne faze Projekta Ars Aevi, idealna slika partnerstva na putu izgradnje Muzeja Ars Aevi – simbola nove Evrope u Sarajevu je dogovor i realizacija plana saradnje između Sarajeva – Italije– Evropske unije.

AGE: Koje su sljedeće planirane izložbe u Europi? 

Hadžiomerspahić: U slijedu strategije postupnog geografskog širenja kruga partnera u razvoju Projekta Ars Aevi, ostvareni kontakti s autoritetima za savremenu umjetnost u Francuskoj, Španiji, Srbiji i Grčkoj najavljuju plan prema kojem će, u predstojećim godinama, nove osnivačke izložbe za obogaćivanje Kolekcije Ars Aevi biti organizirane u Saint-Étienne, Barceloni, Beogradu i Atini.

U ovom aktuelnom trenutku s ponosom mogu saopštiti da su u toku planovi da se u proljeće 2016. godine sva djela Kolekcije Ars Aevi predstave na reprezentativnoj izložbi u Zagrebu, u svim izložbenim prostorima muzeja - galerije Klovićevi dvori. 

Moja je velika osobna želja da izložbu sveukupne Kolekcije Ars Aevi iz Zagreba preuzme Muzej MAXXI u Rimu, prijestolnici zemlje koja je dala neizmjeriv doprinos razvoju Projekta Ars Aevi i da se s ove dvije velike izložbe, u Zagrebu i Rimu, javno, zvanično i snažno ostvari svjetska promocija početka radova na izgradnji Muzeja Ars Aevi u Sarajevu.    

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak