Što na podu spavaš: Najavljena premijera dugo očekivane predstave u Narodnom pozorištu Sarajevo
Regionalna teatarska koprodukcija Što na podu spavaš po romanu Darka Cvijetića, konačno će doživjeti svoju bh premijeru - na sceni Nardnog pozorišta Sarajevo, u nedjelju 9. okobra.
Redatelj Kokan Mladenović, regionalno poznat po svojim hrabrim uprizorenjima bolnih tema naše nedavne prošlosti, kao predložak je uzeo ovj tekst, nakon što je s mnogo uspjeha postavio prvi roman Darka Cvijetića Šindlerov lift u Kamernom teatru 55.
Festival MESS svoje će 62. izdanje zaključiti ovom predstavom, u čijoj su produkciji učestovovali Scena MESS, Narodno pozorište Sarajevo, Gradsko dramsko kazalište „Gavella“ iz Zagreba i Srpsko narodno pozorište Novi Sad.
Ramo Isak: 'Prodat ćemo porodičnu firmu. Ova Vlada nije korumpirana'
Autor teksta i sam glumi u predstavi i to sebe, Darka, koji se sjeća svoje porodice u ratu. Glavni junak tih sjećanja Darkin je mlađi brat – Bota – koji će se sa nepunih 18 godina kao pripadnik vojske JNA naći zarobljen u kasarni Viktor Bubanj u Sarajevu. Dok kapetan Topić pokušava da spasi dječake iz kasarne, Botini i Darkini roditelji čekaju sina u Prijedoru gdje majci Karmeli kao Hrvatici prijeti hapšenje i odvođenje u logor.
Na današnjoj konferenciji za medije koja je upriličena u narodnom pozorištu Sarajevo, biranim riječima se obratio autor Darko Cvijetić, zahvalivši svima koje je, kako kaže, njegov roman doveo za isti stol i probudio misiju da je uopće moguće napraviti ovakvu predstavu.
"Prvi kontakt s mogućnošću da se roman realizira u teatru za mene je bio emotivan i trebalo mi je dosta vremena da se na to naviknem. Silno sam ponosan na to. To je priča koja je sastavljena iz fikcijskim i fakcijskim elemenata. Sažeti obim romana, koji ima samo stotinjak stranica, otvara paletu mogućnosti.
Rad na predstavi za mene je bio traumatičan jer sam ponovno preživljavao neke scene za koje sam mislio da pripadaju prošlosti. A onda sam shvatio da nema kraja. To nas je zlo toliko obezljudilo da nam je trebalo tri desetljeća da tek sad možemo početi da surađujemo. Tome je pogodovao i suludi sistem obrazovanja koji kao na traci proizvodi matrice, topovsko meso. Zato je važno da se ovakvim projektima ta para-povijest i sistem koji proizvodi ljude za buduće sukobe", rekao je Cvijetić.
Osvrnuo se i na sadržaj romana i predstave: "Dok sam u Šindlerovom liftu govorio o mom neboderu koji je metafora urušavanja Jugoslavije, sada se kamera sužava i posmatra samo jedan stan, a to je sasvim slučajno moj stan. Ja sam dijete iz miješanog braka, a takvi brakovi su, kako je Kiš govorio: "koliko porodična nesreća, toliko je literarna sreća", našalio se Cvijetić.
Potencijalni teatarski hit
Sudeći po odijecima iz Novog Sada, gdje je predstva već prikazana, mislim da imamo pravi pozorišni hit, naglasio je Dino Mustafić, direktor Narodnog pozorišta Sarajevo, te istaknuo:
“Opredjeljenje svih nas je da tražimo odgovore na izazove ovog vremena, pogotovo u temama koje su nas više razdvajale nego spajale, a to je naša bolna prošlost. Darko Cvijetić kao pisac je već po tome prepoznat, a predstave koje su rađene na osnovu njegovih tekstova su nas duboko potresle. Imam iskreno divljenje na hrabrosti i istrajnosti Darka Cvijetića isto kao i prema Kokanu Mladenoviću. To su predstave koje su nam potrebne, koje govore o nama samima, glas žrtvama koje su obespravljene. Umjetnost ima tu moć da nas stavi u perspektivu drugoga. Najavljujem da će ovaj management Narodnog pozorišta i dalje raditi na ovakvim regionalnim koprodukcijama”, zaključio je Mustafić.
Na konferenciji za medije govorili su i direktor Dramskog gradskog kazališta Gavella Dražen Ferenčina, direktor Scene MESS Nihad Kreševljaković, te direktor Drame SNP Novi Sad Milovan Filipović.
Filipović je potvrdio da je postigla veliki uspjeh u Novom Sadu, te izrazio uvjerenje da će sigurno doći do mnogih festivala u regionu. Citirao je jmišljenje jednog od kolega da je "ovo predstava koju treba da vide sve oči na teritoriji bivše Jugoslavije". Ona je put ka pomirenju, katarzi i shvatanjem da je saradnja jedini način kako možemo dalje, zaključio je.
Direktor Gavelle istaknuo je kako se ova ekipa nije tu da bi se ispričala jedni drugima, jer da se njih pitalo do sukoba ne bi ni došlo, već da zajedno pozivaju na razumijevanje. Ova predstava budi nadu u humanost, zaključio je.
Iako su ulaznice za premijeru i prve dvije reprize rasprodate u rekordnom vremenu, Narodno pozorište Sarajevo najavljuje novi termin igranja 17. oktobra.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.