Obnova sarajevske baletne tradicije
Piše: Sead Vegara, Balet Fest
Kao najmlađi festival nastao u glavnom gradu Bosne i Hercegovine, Balet Fest je sa svoja dva izdanja, i trećim koji će se održati ove godine od 20. do 27. septembra, stasao u respektabilnu i prepoznatljivu manifestaciju čiji je prvobitni cilj – popularizacija baletne umjetnosti – ispunjen u cjelosti.
Za predstave koje se održavaju u sarajevskom Narodnom pozorištu nerijetko se traži karta više. Zvuk baletnih papučica na svjetlima obasjanoj pozornici u prepunoj sali Narodnog pozorišta, ta takozvana magija baleta izvođena od strane najvećih baletnih prvaka i prvih imena savremene baletne koreografije, su ono što publici na najbolji mogući način može upriličiti jedinstveni doživljaj baleta i baletne umjetnosti.
Baletna tradicija u Sarajevu seže od pedesetih godina prošlog stoljeća kada je 25. maja 1950. izvedena baletna predstava ''Žetva'' kompozitora Borisa Papandopula u koreografiji Nine Kirsanove koja je napisala i libreto. Svojom stvaralačkom energijom taj radosni događaj je inspirisao buduće generacije našeg baleta. Teško je pronaći formu da se opiše, objasni, oslika i približi jedan umjetnički ansambl kroz njegovo rađanje, napredak i ponovno rađanje iz pepela poslije agresije na BiH 1992-1995.
''Baletni umjetnik zna da ne postoji ''savršeno'', no kada se zavjesa podigne i počne čarolija, treptaj, radost i neizvjesnost ljudskog tijela i beskrajna kontrola, on stvara umjetnost i teži savršenstvu.'' (Edina Papo)
Kada je Udruženje za razvoj kulture i umjetnosti "Baleti", 2010. godine pokrenulo prvi Balet Fest Sarajevo, sve se činilo kao san. Pozornica Narodnog pozorišta u Sarajevu je bila mjesto na kojem su od 18. do 25. septembra odigrani najljepši baletni klasici i savremene baletne predstave. Za osam dana trajanja Balet Festa, Narodno pozorište je bilo centar dešavanja u glavnom gradu. Čak je i izgled Narodnog pozorišta, obasjanog svjetlima reflektora, poprimio još veličanstveniju formu.
Publika je uživala u pet cjelovečernjih predstava i dva gala koncerta. Program je otvoren gala koncertom solista baleta vodećih ruskih pozorišta u sklopu kojeg je obilježena i godišnjica ruske kulture u jugoistočnoj Evropi, a ceremonija zatvaranja je 25. septembra pripala solistima i Ansamblu baleta Narodnog pozorišta Sarajevo sa baletom ''Meu Amor'', inspirisanim poezijom Federika Garsije Lorke, i najintrigantnijom baletskom pričom ''Carmen'', oba u koreografiji i režiji Edine Papo, ujedno i umjetničke direktorice Balet Festa.
Balet Fest Sarajevo, osim organizacije, ima za cilj promociju i internacionalizaciju naše kulture i regije. Ohrabrio je i potaknuo razvoj baletne umjetnosti, te dolaskom baletnih umjetnika iz svijeta visoke umjetničke razine učinio Sarajevo zanimljivo poštovaocima baleta i kulture uopće.
Jedna od odlika drugog izdanja Balet Festa, održanog od 23. septembra do trećeg oktobra 2011. godine, je bila saradnja sa teaterskim festivalom MESS. Čast da otvori drugi Balet Fest Sarajevo je pripala koreografu i redatelju Edwardu Clugu, umjetničkom direktoru Baleta Slovenskog narodnog gledališča Maribora, sa predstavom ''Radio and Juliet'' gdje je na muziku britanske alternativne rock grupe Radiohead postavio Shakespearov komad ''Romeo and Juliet''. Na zatvaranju su upriličene dvije predstave ''Gardenia'' Les Ballets C de la B iz Belgije i ''Hell'' Teatra Emio Greco iz Holandije.
Generalni pokrovitelj Balet Festa je treću godinu za redom Grad Sarajevo. Kao i prethodne dvije godine, Narodno pozorište u Sarajevu će biti centar dešavanja i mjesto okupljanja poklonika baleta i baletne umjetnosti koji će uživati u baletnim predstavama i magiji baleta.
Riječima umjetničke direktorice Balet Festa mr. Edine Papo: ''Ples je umjetnički oblik izražavanja i uživanja u njegovoj univerzalnosti koja preovladava sve političke, kulturne i etičke prepreke.''
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.