Četiri sezone uspjeha u NPS, Dino Mustafić: "Napravili smo sistem, pozorište ide narodu!"

3
A. Be.

Narodno pozorište Sarajevo u srijedu, 9. jula 2025. godine, održalo je konferenciju za medije povodom rezimea četiri umjetničke sezone 2024/2025. godine. 

Rezultate su prezentovali Dino Mustafić, direktor Narodnog pozorišta, Kenan Magoda, ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo, Edina Papo, predsjednica Upravnog odbora Narodnog pozorišta Sarajevo, Vedrana Božinović, umjetnička direktorica Drame, Mia Prašo zamjenica umjetničkog direktora Baleta, Leonardo Šarić, umjetnički direktor Opere te Vedran Tuce direktor Sarajevske filharmonije.

Konferenciju je otvorio Dino Mustafić, koji je rekao da je ovo vid 'internog praznika'.

Uživo | Pratite izvlačenje grupa za SP: Zmajevi će saznati potencijalne protivnike

"Ovo je jedan od najuspješnijih mandata u radu pozorišta od postdaytonske Bosne i Hercegovine. Pozorište smo pretvorili u Art hub sa repertoarom, uključujući razna gostovanja, premijere, asocijacije, mreže i drugo. Umjetnička ekipa je danas tu sa nama - Vedrana Božinović, Leonardo Šarić, Mia Janjić, partneri iz Sarajevske filharmonije, Edina Papo i Kenan Magoda koji je istjerao ovo sa nama do kraja".

Kako je rekao, zaključno sa premijerom predstave Na slovo F, Narodno pozorište Sarajevo odigralo je 42 premijere.

Na slovo F: U Narodnom pozorištu Sarajevo izvedena predstava autorice Lejle Kalamujić

"Od toga je 21 drama, 12 opera, 9 baletnih izvođenja. Za 4 godine izveli smo 472 reprize sa 112.000 gledatelja, osvojili 153 nagrade na festivalima. Na festivalima kao što je Mess, izvedeno je 45 programa. Kao menadžment smo odlučili da pozorište ide narodu, te deelitiziramo kritičku kulturu što je možda van i luksuz.

Mi smo odlučili izvesti kulturu u javni prostor kao što je multimedijski program Kultura na ulice. Ovim programom smo potvrdili da ono što proizvodimo u NPS-u ima receptivnu publiku.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Dino Mustafić

Pozorišne notte je program ambijetalne muzike, a jedan od njih je i Homo theatralis. Programe Narodnog pozorišta Sarajevo vidjelo je preko 75.000 gledalaca, što je ekvivalent da su dva ili tri stadiona dupke puna na fudbalskom meču.

Smatram to uspjehom i razvojem ideje kako smo vidjeli pozorište u protekle četiri godine.

Magoda: "Izolirali smo politiku iz kulture"

Prisutnima se obratio i Kenan Magoda, ministar Vlade Kantona Sarajevo koji je poručio da je cilj Vlade da osigura uslove prema NPS-u koji čine srž kulture u Kantonu Sarajevo.

"Uspjeli smo ono što prethodnih godina nismo uspjeli - izolirali smo politiku iz kulture. Kultura čini razliku u nasem društvu. Budžet dolazi skoro do 12 miliona KM, ali to nije dovoljno.

U 2025/2026. godine povećat ćemo budžet prema institucijama kulture. Prošla godina je bila rekordna. Više od 60.000 ulaznica je prodano, a Sarajevo je mali grad. Nije grad sa više miliona stanovnika, pa je ovo velika pobjeda. 

115 predstava je isto velika pobjeda, zalaganje i žrtva menadžmenta učinila je da kulturna scena živi. Trebamo nastaviti ovaj trend i pustiti kulturu da živi punim plućima, Ministarstvo ima cilj da NPS dobije fasadu i grijanje u svlačionici, za dobrobit ljudi u ovom hramu kulture.

Pokazali ste da može bolje i činite grad sretnijim", poručio je ministar Magoda.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Kenan Magoda

Edina Papo: "Imali smo jasnu viziju u Baletu"

"Nalazimo se pred završetkom putovanja od četiri godine. Bile su ispunjene izazovima i ciljevima. Kada sam preuzela funkciju imala sam jasnu viziju, šta treba ostvariti - savremenost i kvalitet.

Radili smo korak po korak, onako kako to u NPS izgleda. Nije bilo jednostavno, ja lično ne mislim puno vrenena potrošiti na to da smo predivna ekipa. Bilo je trenutaka da smo se suočavali sa problemima koji su nas ojačali da prolazimo prepreke lako.

Svaki nas rezultat je zajednički, dobri i komunikativni iskreni rad. Želim da se zahvalim svima, direktoru Mustafiću, upravnom odboru, na ovom predanom i lijepom radu za ove četiri godine.

Mandat se završava, ovo je osnova za budućnost. Neke kolege bi se osjećale kao da su u svjetskom dramskom centru. Pozorište živi i traje. Ovo je samo doviđenja", poručila je Edina Papo. 

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Edina Papo

Vedran Tuce: "Sarajevo smo uspjeli približiti vrhu"

"Iza nas su četiri godine i na pozicijama smo da planiramo i pravimo programe, a zapravo je kritika ona koja treba da cijeni i ocijeni sta smo radili. Dino i ja smo dijelili ideje i shvatili da je okej da nastupamo zajedno u javnosti, te ispred vlasti. Ne zaboravimo da su u protekle četiri godine, došla dva svjetska dirigentska imena u Sarajevo.

Obzirom da sam spomenuo da neću ponavljati činjenice, dodao bih i iskoristio priliku da je ministar Magoda bio skroman - ova vlast je uradila za kulturu više nego ijedna druga u proteklim decenijama. Ne treba zaboraviti i činjenicu, da smo u ovom izazovnom periodu ulagali i u pozorišnu infrastrukturu.

Sarajevska filharmonija se može pohvaliti stvarima koje nismo imali u 100 godina. Nama porastu apetiti, htjeli bi više i bolje, da Sarajevo pozicioniramo u vrh, a u tome smo u nekim segmentima uspjeli. Izazovan je period pred nama, ali kakva god 25 bila, dosli smo do pomaka. Dobit ćemo i fasadu i sve o čemu je bilo riječ. Vezan sam za NPS 30 godina i ovo je samo zarez u onome što smo uradili", poručio je Tuce.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Vedran Tuce

Vedrana Božinović: "Mala scena NPS-a na čekanju"

"Prije četiri godine, najavili smo planove koje smo ispunili. Iza toga stoji ogroman trud i energija direktora Mustafića, kao i disciplina i ljubav, a moja posebna zahvala ide timu tehnike u Narodnom pozorištu Sarajevo - Marijeli Hašimbegović i Muameru Šakoviću.

Od 2021. do 2025. godine, Drama je izašla sa 21 premijerom. Prvu sezonu obilježilo je 100 godina od osnivanja Drame pri Narodnom pozorištu Sarajevo, te najava klasičnih tekstova u drugoj sezoni.

Predstava koja je obilježila prvu sezonu bila je Protekcija Branislava Nušića, koja je i otvorila Dramu prije stotinu godina. U drugoj sezoni, imali smo klasične tekstove kao Car Edip, te Bordel Eden po motivima drame Benjamina Bajramovića. Također, imali smo klasična igranja Idiot, Ivanova i Orestije sa mladim ansamblom glumaca NPS-a, dok su starije kolege bile podrška. Ansambl se osvježavao kako bi se dale prilike mladim glumcima, što je izuzetno važno.

U trećoj sezoni, imali smo igru žanrova sa predstavom Jedan je Muhammed Ali, te Seljačka opera koja je svojevrsna novost sa bendom na sceni, Ro i Juju, Marlene Dietrich: Pet tačaka optužnice koja je jedna od najgledanijih predstava u regionu.

Svoj mandat završavamo četvrtom sezonom, u kojoj je fokus bio na domaćim tesktovima kao Konačari, Uhvati zeca, Sarajevski trgovac i Na slovo F, što je potvrda da se domaći dramaturzi uzimaju za ozbiljno, te da njihov rad ne treba ostati samo na papiru.

Preporuka za iduće rukovodstvo je da kontinuirano radi na domaćim tekstovima. Tokom četiri godine, ugovore su dobila 33 mlada glumca koja su birana na audicijama, javnim ili po rediteljskom pozivu. U 30 godina nismo dobili niti jedno pozorište, niti ima podrške za nezavisnu scenu. Naš budžet je najmanji u regionu, a glumci imaju honorare duplo manje od propisane zakonske plate

Nigdje nema manje prilika nego ovdje da se bave svojom profesijom. Jedan od neuspjeha mandata jeste što nismo uspjeli pokrenuti Malu scenu NPS-a, koji predstavlja alternativni prostor za igru, a na njemu su bile planirane Hasanaginica, Ro i Juju, koje su na kraju izvedene na velikoj sceni.

Sarajevu treba novo pozorište. Najavljujemo i mjuzikl Sarajevo moje drago, Zlatana Fazlića Fazle, koji je priča od čovjeka koji je posvetio najljepše pjesme. Ovaj omaž će režirati Dino Mustafić. Vraćamo i triler na scenu teatra, sa 'Ubistvom u orijent expressu" koju na scenu postavlja Alen Simić. 

Ovo je priča o osveti i da li ima razrješenja iste. Repertoar će biti objavljen tri mjeseca unaprijed na stranici NPS-a do kraja 2025. godine. Vidimo se u Narodnom pozorištu Sarajevo", poručila je Božinović.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Vedrana Božinović

Leonardo Šarić: "Bilo je i teških momenata"

"Nekada sam htio odustati, ali ova ekipa me držala do kraja. Naša Opera ima vrlo mali ansambl od 64 čovjeka. Prije rata bilo je više od 120 članova. Najveći problem je orkestar, a imamo i probleme na Muzičkoj akademiji UNSA gdje se mladi slabo odlučuju da upišu ove studije.

Trenutno imamo jedan profesionalni orkestar u državi, koji je nepotpun. Prije dvije godine, dolazio je Ian Hollander iz Bečke filharmonije kojem sam rekao da imamo 15 proba, što je bilo optimistično, a on me blijedo gledao i rekao da probe u Beču traju i po šest sedmica.

Hor Opere trenutno ima 44 člana, a trebao bi imati 60 članova. Imamo 13 solista, a nakon petnaest godina zaposlili smo i soliste Salihovića, Ašćerića, Ramadanovića, Cvetkovića i dirigenta Samardžića. Dolazi i nova generacija, ako ih mi ne zaposlimo oni idu vani. Na kraju, vratili smo publiku u salu, svaka opera je puna. Dolaze i mladi ljudi na operu, zanima ih i prate. Za četiri godine imale smo 11 premijera. 95 predstava kao što su Kosa, Tosca. Blue monday, Tvrtko, kralj bosanski, Gallantry, Atilla.

Nijedna kuća u regionu se ne bi postidila ovog repertoara. Od koncerata imali smo Bethovena, Sven, Carl Orffa - Carmina Burana, koncert Sarajevo ljubavi moja, Halloween, Dan Europe, dan grada Sarajevo, koncert za 40 godina Olimpijade

Svi se nekada svađamo i mirimo kao porodica, malo nas je, držimo se. Zajedno smo jer nemamo alternacije. Svi smo pod pritiskom svaku predstavu odradimo, i uspjevamo", poručio je Leonardo.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Leonard Šarić

Mia Prašo: "Broj igrača je povećan na 26"

"Od septembra 2021. godine do danas, Balet je igrao 9 premijera i dvije praizvedbe. Jedna od njih je i Žetva, koja je obilježila 70. godina postojanja Baleta pri NPS-u (1950.)

Balet je igrao Pantha Rei, Posljednja noć - Šeherzada, Romeo i Julija, Gissele, Sjećas li se Dolly Bell, te za 40 godina od Olimpijade u Sarajevu - Bolero i Carmen. Igrali smo i Snjeguljicu i sedam patuljaka, Grk Zorba, ukupno 69 repriza, te sedam gostovanja.

Palčica je imala 100-to izvođenje 2024. godine i jedna je od najdugovječnijih baleta koji se igra u NPS. U četiri godine imali smo suradnju sa gostujućim pedagozima, koji su važni za razvoj igrača baleta. Na programu Kultura na ulice, igrali smo balet van pozorišne kuće Planeta Sarajevo - triptih.

Također, imamo razvijenu suradnju sa baletskim školama, gdje učenici sudjeluju u radu i to je važan segment. Broj igrača povećan je na 36, dok su dva otišla u penziju.

Postoje problemi, radna mjesta se ne otvaraju, a igrači su na honoraru što dovodi do nestabilnosti i nesigurnosti. Želimo da se ovaj problem, u godinama pred nama, riješi i otvore nova radna mjesta u Baletu Nas cilj je održivost repertoara, te smo ponosni na činjenicu da su dva igrača postala prvaci Baleta. To je prvi put od devedesetih godina", poručila je Prašo.

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo / Mia Prašo

Mustafić: "Napravili smo sistem"

Za kraj, Dino Mustafić je rekao da "po prvi put nakon trideset godina promjena rukovodstva ne znači prekid rada u NPS. Tranzicijski period koji traje i do godinu dana konkursno za novo rukovodstvo, mi smo dogovorili i programirali repertoar sa dva projekta - Šišmiš, februar 2026. godine i Labudovo jezero, april 2026. godine.

Ovo će omogućiti menadžmentu da mirno planiraju sezonu 2026. godine i dovrše dio sezone. Ovo je važno i značajno jer se do sada dešavala praksa da su u izvještajima prethodnici gubili status, a onda je dolazilo do blokade. Napravili smo sistem, a ako se uruši, to je skupo i besmisleno. Istaknut ću da je ovo prvo rukovodstvo koje nije imalo političko postavljenje.

Kuća je vođena autonomno. Vlada nije uticala na zaposlenje, repertoarni naslov, a taj odnos smo na početku dogovorili sa upravnim i nadzornim odborom i to je rezultat brojke koju smo prezentirali. Siguran sam da će nasljednici sa ovom vlasti imati autonomiju i pokazati znanje, viziju i sreću. Ovo je važno da shvatite da procesi biranja direktora nisu politički procesi", zaključio je konferenciju Dino Mustafić. 

Foto: N.G / Radiosarajevo.ba: Press u Narodnom pozorištu Sarajevo

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (3)

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak