Kurspahić: Sejdić, Finci, Komšić i svi ‘ostali’
Ovih dana obnavljaju se međunarodna nastojanja da se najzad provede presuda Evropskog suda za ljudska prava u Strasburu u predmetu Sejdić-Finci, donesena prije tri godine i tri mjeseca (22. decembra 2009.).
Piše: Kemal Kurspahić, Slobodna Evropa
To što presuda ni nakon toliko vremena, i nakon svih upozorenja da bez njenog
provođenja ne može biti napretka u projektu pridruženja Bosne i Hercegovine
Evropskoj Uniji – ni nakon svih obećanja i bivših i sadašnjih parlamentarnih
većina - još nije provedena pogrešno se
tumači kao još jedan primjer nefunkcionisanja sistema. Prije će biti da je
„nemogućnost dogovora“ o provođenju jednog tako očitog i jednostavnog zahtjeva
– za jednako pravo svakog građanina Bosne i Hercegovine da se kandiduje i za
najviše funkcije u državi – primjer savršenog funkcionisanja sistema u kojem su
tri „konstitutivna naroda“ sve, a građanin niko i ništa.
Taj sistem sistematično je uspostavljan još od izborne kampanje za „prve
demokratske izbore“ u novembru 1990. kad
su tri nacionalne stranke preuzele političko predstavljanje svaka svog
naroda obećavajući saradnju a proizvodeći napetosti i sukobe. U njihovom
svijetu nije bilo mjesta za bilo šta građansko: ideolozi SDA propovijedali su
„krijeposnu muslimansku državu“, HDZ se po uzoru na već uspostavljanu srpsku
„državu u državi“ posvetio stvaranju Herceg-Bosne a poslanik SDS-a u
bosanskohercegovačkom parlamentu prije nego što je počela opsada i ubijanje
glavnog grada upozoravao je „soliterske Srbe“ kako oni neće braniti te solitere
jer oni nisu njihova ognjišta.
Eto, takva ideologija – tri po prirodi stvari suprotstavljene grupe – kulminirala je u ratnim progonima a Dejtonski ustav, nasuprot patriotskim tumačenjima o njegovom nametanju od strane međunarodnih posrednika, bio je samo prirodan izraz odsustva državotvorne ili ustavnopravne ideje u vrhovima tri do tada već formirana nacionalna pokreta. Da je među onima koji su zvanično predstavljali Bosnu i Hercegovinu, a zapravo samo njenu bošnjačku konstitutivnu komponentu, bilo ikakve primisli o državi u kojoj će osim „konstitutivnih naroda“ biti uvažavani i „ostali“ i svaki građanin, ne bi pristanak na podjelu sa ozakonjenjem Republike Srpske bio isposlovan za samo jedno veče u rezidenciji američkog ambasadora u Turskoj.
Simbolika
To je kontekst u kojem je nastao ustav koji propisujući kako u Predsjedništvo države mogu biti birani po jedan Bošnjak i jedan Hrvat iz Federacije i jedan Srbin iz Republike Srpske isključuje ne samo „ostale“, koje su pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazboru simbolično predstavljali Dervo Sejdić i Jakob Finci, nego i bilo kojeg Bošnjaka ili Hrvata u Republici Srpskoj i bilo kojeg Srbina u Federaciji.
Sejdić i Finci zaslužuju poštovanje što su u očima svjetske javnosti ukazali na
ustavnu diskriminaciju u Bosni i Hercegovini i dobijajući presudu pokrenuli
postupak u kojem će bez obzira na tvrdokornost nacionalističkog ustavnog
uređenja diskriminacijske odredbe kad-tad biti korigovane. Pri tome je smiješno i otužno gledati paradu prvaka
političkih partija i bivše i sadašnje parlamentarne većine koji uporno
obećavaju rješenje, a eto ne nalaze ga jer njihovo minimalističko „provođenje
presude“ ne dotiče suštinu jednakih prava građana da se kandiduju i budu birani
na najviše državne funkcije – u ovom slučaju Predsjedništvo Bosne i
Hercegovine.
Od vremena donošenja presude Evropskog suda, prije tri godine i tri mjeseca,
situacija s mogućnostima jednakog prava na izbor se čak i pogoršala. To
pokazuje „slučaj Komšić“: samo zato
što je kandidovan za Predsjedništvo BiH kao Hrvat na listi SDP-a a ne HDZ-a,
iako je osvojio dva puta više glasova nego izabrani bošnjački član
Predsjedništva, izborna pobjeda Željka
Komšića uporno je omalovažavana sve do toga da i njegova partija gradi
koalicije s partijama koje kao vlastiti doprinos „relaksaciji“ političke klime
nude eliminaciju uslova u kojima će „Bošnjaci birati hrvatskog člana
Predsjedništva“. Takve izvinjavajuće izjave daje recimo bošnjački promotor
„bolje budućnosti“ kojeg je Komšić potukao na izborima za Predsjedništvo sa
337.065 prema 142.387 glasova – dva puta i oho-ho više.
Ima li za to i neko drugačije rješenje? Ovaj autor vjeruje kako bi bilo
najnormalnije da u izborima za državne organe – Predsjedništvo države i
Parlament Bosne i Hercegovine – „svi
glasaju za sve“: građanin bi na taj način bio u prilici da odlučuje o tome
ko će ga zastupati u državnim institucijama. Takav način izbora uspostavio bi i
nove kriterije, u kojima bi kandidat za državnu funkciju morao da vodi računa o
osjećanjima i interesima svih građana, a ekstremisti
iz bilo koje etničke grupe bili bi marginalizirani. Izborna pobjeda Željka Komšića
mogla je biti posmatrana i kao početak pozitivnih procesa ali je – i u
kalkulacijama njegove vlastite partije – postala „slučaj“ koji vodi budućem
ograničavanju umjesto širenju ideja građanske države.
Stavovi iznešeni u rubrici 'Ja mislim' nisu nužno i stavovi portala Radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.