Dino Mustafić: Ispred zatvorenih vrata
Glavni tužilac Haškog tribunala Serge Brammertz prilikom posljednje posjete Sarajevu poljubio je zatvorena vrata Predsjedništva BiH. Iako je susret protokolarno bio planiran, nije se desio. "Imali su neke druge obaveze, koliko sam shvatio nešto drugo na dnevnom redu i zbog toga nije došlo do susreta", konstatira pomalo razočaran Brammertz.
Piše: Dino Mustafić
Može biti
razočaran, ali svakako ne i iznenađen, jer u BiH su mnoga vrata zatvorena kada
se treba razgovarati o vrlo važnim pitanjima za budućnost ove zemlje. Jedno od
tih pitanja je i odnos prema bliskoj prošlosti, počinjenim zločinima. Sve dok
se ne pojave hrabri i odvažni političari koji se neće plašiti da budu od
"svojih" etiketirani kao "izdajnici" samo zato što će javno
pitati "Gdje smo pogriješili?" "Šta smo drugima učinili?"
"Kamo bi ova zemlja trebala ići?", ne možemo očekivati bolje
sutra.
Tim odgovorima se niko neće diviti, jer će biti bolni, otrežnjujući, morat će donijeti određene promjene. Između ostalog to bi značilo da se prestanemo odnositi prema prošlosti kao prostoru manipulacije, što samo dalje i dublje stvara etničku distancu. Aktuelni politički jezik laži i poricanja, moralnog relativiziranja, falsifikovanja činjenica i brojeva, uvredljiv je za žrtve i jedino podnošljiv za političku oligarhiju koja nema savjesti ni morala. Šta je moglo biti preče od susreta s glavnim tužiocem Haškog tribunala kada ima još mnoštvo velikih problema koji se tiču istraga i procesiranja raznih predmeta? Mi imamo katarzičnu potrebu za forenzičnom istinom koju moramo čuti, slušati kao priču koju moramo prihvatiti kao fakt koji će nas približiti, razviti saosjećanje i razumijevanje za drugog. Međutim u našem društvu se sistematski njeguje strah i ozlojeđenost, truju nove generacije svojim nacionalističkim strastima, otvaraju mogućnosti daljnjih konfrontacija gdje nema kraja: svaki udarac od protivnika je onaj koji se mora vratiti jače i bolnije. Taj lanac nasilja, ubijanja, iseljavanja se ponavlja kao refren, dolazi kao sredstvo razaranja svega što je postojalo ranije, a što se izgrađivalo mukotrpno i polako kroz dijalog i povjerenje. Svima je jasno da samo nove generacije političara mogu prekinuti te zlokobne razgovore, to podrazumijeva da se treba odreći stvaranja idola i heroja od zločinaca iz II svjetskog rata i ovoga rata, jer to vrijeđa i plaši druge, ne možemo se miriti preko grobova.
S druge strane, nama
su zatvorena vrata EU. Postalo ja gadljivo birokratsko ucjenjivanje Evrope
prema nama, njihovi ukori dolaze u formi novčanih prijetnji ili visokog tona
civiliziranosti upućenog u crnu bosansku rupu. Umjesto moraliziranja, trebaju
nam pomoći i saosjećati s nama, ne biti na strani nikoga, već isključivo biti
za mir i slobodu u Bosni. Nakon toliko godina krvoprolića, animoziteta, mržnje
i ubijanja nije lako doseći fazu europejstva, demokratskog dijaloga i vladavine
zakona. Nama je Evropa sudbina i jedini politički i ekonomski model koji nam
može donijeti perspektivu, ali za to treba vrijeme. Temelj demokratije nije u
tradiciji naših naroda, tek se tome učimo. Zato ne vjerujem da retorika
dobošara rata iz 90-ih presvučena u "demokrate“, a nedavno politički i
bratskom desničarskom krvlju ozvaničena kroz sarajevski potpis Zajedničke
deklaracije o saradnji SDA, SDS-a, HDZ-a BIH, HDZ-a 1990 i PDP-a ima kapacitet
da prihvati evropske vrijednosti da država mora da štiti i individualna prava kao
sveta, ne samo kolektivna, etnička, već da štiti svaki pojedinačni život,
integritet i imovinu. Država se mora boriti protiv diskriminacije manjina,
treba se truditi da se postigne pravda, mir i zajednička dobrobit, da se brani
dostojanstvo svih građana. Treba građanske smionosti da se prihvati život u pluralnom
svijetu u kojem potvrđivanje sebe ne prolazi kroz uništenje ili potčinjavanje
drugog. Bez obzira što je postala članica EU, još uvijek je daleko i Hrvatska
od zemlje koja treba biti uzor afirmacije jednakih prava za sve. Bivši Radikali
u Srbiji nekada djeluju toliko šizofreno u javnom prostoru političke
nedosljednosti da je očigledno kako se radi o velikom evropskom pritisku i
ucjenama koji jedva "evropski sriču" Nikolić i Vučić kroz medijske i
zvanične govore. U Bosni još nema nažalost takvih evropskih mucavaca niti na
vidiku, koliko god o tome sanjale Evropske narodne stranke da će ih pronaći u
desnom spektru političkih partija.
Mojoj generaciji je rat uzeo sve, imao sam 21 godinu kada je
počeo, proživio sam ga u kontekstu strašnog krivotvorenja i manipulacije,
uvjeravali su nas ispaljenim granatama da je naš odgoj, vaspitanje i
svjetonazor pogrešan, jer smo živjeli "bosanski" život zajedništva i
institucije komšiluka. Međunarodna zajednica i EU je manipulirala s "humanitarnom
intervencijom", umjesto da je oružanom intervencijom tri i po godine ranije
spasila 100.000 izgubljenih života. Sve je to potkopalo moju vjeru u bliskost i
neposrednost, jer sam vrlo rano spoznao da je rat mjesto "ravnoteže terora".
Taj teror ne prestaje samo s mirisom baruta iz puščanih cijevi ili ehom
detonacija granata, on je i u negiranju zločina, skrivanju masovnih grobnica,
veličanju i dizanju presuđenih zlikovaca na razinu nacionalnih heroja koji se dočekuju
uz direktne televizijske prijenose. Ako nas naša bosanska prošlost i tragedija ništa
nije naučila, promijenila, šta nas onda uopšte može promijeniti? Ako bilo koga
Srebrenica nije poučila da se gnuša mržnje i zla, nacionalizma, šta ga uopšte
može poučiti?
Nažalost nije nimalo slučajno da se sve više zatvaraju i vrata kulturnih institucija, muzeja i pozorišta, svega što svjedoči kroz zajedničku memoriju organsku i autohtonu bosansku kulturu.
Jednom je Czeslav Milosz postavio pitanje: "Koji je
smisao poezije ako ne spašava ni ljude ni narode?" Vjerovao je da je uloga
pisca da se direktno suoči sa svojim vremenom i njemu pripadajućim strahotama,
da na njega djeluje riječima. To je pitanje postavio kada je svijetu prijetio
nacizam, vjerovao je u politički angažmam kao konačno opravdanje njegove
umjetnosti. Danas već možemo sa sigurnošću reći da znamo kako umjetnost ne može
biti samo na taj način korisna, već da je ona važna kako bi nam otvorila različita
naličja istine i unijela neka nova svjetla u prostor svijesti koji nas može
promijeniti, zapitati, učiniti boljim i osjećajnijim čovjekom. Umjetnost se
bori protiv ravnodušnosti, jer je to stanje duha koje otupljuje naša čula i
onemogućuje pobunu. A živi ste sve dok ste spremni pobuniti se i nogom razvaliti
zatvorena vrata.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.