Tajna karizme: zašto su neki ljudi magnetski privlačni

Radiosarajevo.ba
Tajna karizme: zašto su neki ljudi magnetski privlačni


Neki su ljudi neprimjetni, a neki su upečatljivi i magnetski privlačni. Karizma je u najvećoj mjeri izvan voljne kontrole, ali se djelimično može usvojiti vježbom. Saznajte koja su tri najvažnija obilježja karizme i naglasite svoj faktor karizmatičnosti, piše Sensaklub.hr.

Slušali bismo ga/je do kraja života

Nobelovac Richard Feynman toliko je bio oduševljen svemirom i astronomijom da je svojom ljubavlju prema njima zarazio sve koji su slušali njegova predavanja. Potaknuti njegovom vještom upotrebom svakodnevnog govora u objašnjavanju složenih pojmova, milioni ljudi okrenuli su se proučavanju disciplina koje je Feynman promicao.

''Energija koju je isijavao ljudima je ulijevala želju da do kraja života proučavaju teorijsku fiziku, makar prethodno nisu imali pojma o njoj'', kazala je psihologinja Kay Redfield Jamison u intervjuu za reviju Psychology Today.

Feynman je jedan od malobrojnih ljudi koji su, po ocjeni okoline, posjedovali kvalitetu zvanu karizma. U svijetu vlada visok stepen suglasnosti oko toga ko je karizmatičan. Na svjetskoj su sceni to bili, ili jesu, John F. Kennedy, Bill Clinton, Barack Obama, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Nelson Mandela, Humphrey Bogart, Oprah Winfrey, Bill Cosby i drugi.

Uz sve razlike u porijeklu, obrazovanju i zanimanju, sve nabrojene ljude vezuje sposobnost privlačenja pozornosti, izazivanja divljenja i širenja utjecaja. U nedostatku preciznijeg izraza, na našem se jeziku za karizmatičnog pojedinca kaže da ima 'ono nešto'. Francuzi imaju sličan izraz, koji glasi 'ne znam šta' (je ne sais quoi), a Englezi koriste termin 'faktor X' (factor X).

Globalni i lokalni karizmatici

Riječ karizma dolazi od grčke riječi charis, što znači milost, jer se doima da su ljudi koji je posjeduju obdareni svojevrsnom milošću. Sociolog Max Weber definirao je karizmu kao ''kvalitetu kojom se pojedinac izdvaja od običnih ljudi i koja navodi okolinu na uvjerenje da posjeduje natprirodne, nadljudske ili barem izvanredne moći.''

Brojna su istraživanja utvrdila da ljudi doista 'padaju' na karizmatične pojedince, te da su im skloni gledati kroz prste, povlađivati im, kupovati od njih, slijediti ih pa i glasati za njih. Na izborima narod ima priliku na vlast dovesti one pojedince ili stranke koji će najbolje zastupati njihove interese, ali često biraju one koji imaju najviše 'onog nečeg' ili 'faktora X'. Istraživanja su pokazala da političarev izgled i nastup imaju velik utjecaj na ishod izbora, neovisno o izbornom programu.

Ilustracija

Nije ograničena na slavne

Zbog ljudske podložnosti površnim 'specijalnim efektima', povremeno nepošteni, ali šarmantni i privlačni pojedinci uspiju pokrenuti narodne mase i na izborima skupiti dovoljno glasova da preuzmu vlast. Dakle, ako vas je neko zadivio, dobro promislite je li to zaslužio temeljnim vrijednostima ili vas je samo zaveo šarmom i rječitošću.   

Karizma nije ograničena na globalno slavne ljude - postoje i lokalni karizmatici. Većina nas ima nekog karizmatičnog prijatelja, kojeg prepoznajemo po tome što osvijetli i 'ugrije' prostoriju u koju uđe. Karizmatični pojedinci 'iz susjedstva' uspijevaju pomoći ljudima da se osjete bolje i ugodnije u svojoj koži. Obrnuto, neki slavni ljudi u osobnom kontaktu nisu karizmatični, ali ih javnost tako doživljava jer su stalno prisutni u medijima i u pravilu imućni. Kad obožavatelj sretne takvog, nekarizmatičnog celebrityja uživo, postoji mogućnost da se razočara i zaključi da ta osoba nije 'ništa posebno'. 

Ilustracija

Tri bitna obilježja karizme

Karizmatici su uglavnom svjesni svog snažnog utjecaja na okolinu. Britanski je psiholog i pisac prof. Richard Wiseman proučio dvije stotine sudionika državnog natjecanja FameLab (Laboratorij slave). Sudionici koji su skupili najviše bodova na testu u kojem su upitani koliko uspješno prenose svoje emocije na okolinu postigli su i najbolji rezultat u osvajanju žirija svojom osobnošću.

Naučnici poput Wisemana tvrde da su otkrili najvažnija obilježja karizme. Dok je ovu kvalitetu teško definirati na svačije zadovoljstvo, lako ju je raščlaniti na sastavne faktore. Prema Wisemanu, karizmatičan pojedinac ima tri bitne karakteristike: snagu emocija, zaraznost emocija i otpornost na tuđe emocionalne utjecaje.

''Kad ugledate čovjeka koji posjeduje karizmu, već i nesvjesno oponašate njegove geste i izraze lica. Naprimjer, redovno ćemo uzvratiti osmijeh karizmatiku koji nam se nasmiješio'', ocrtava Wiseman zaraznu kvalitetu emocija karizmatika.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak