Radije hodam gola nego u krznu

Radiosarajevo.ba
Radije hodam gola nego u krznu

Dita Von Teese u PETA-inoj kampanji

Iako prirodno krzno sigurno neće sasvim nestati sa modnih pista, na one koji ga nose sve se više gleda poprijeko

Krzno je mrtvo, krilatica je kampanje I’d Rather Go Naked Than Wear Fur (Radije ću hodati gola nego nositi krzno) organizacije PETA koja traje već 20 godina. Kada je PETA 1990. započela kampanju, malo je ko vjerovao u njen uspjeh, a većina je smatrala da je to još jedna od “beznadnih” akcija kojom aktivisti za prava životinja pokušavaju probuditi svijest o tome šta zapravo znači nositi krzno i koliko životinja mora umrijeti zbog jednog krznenog kaputa.

Udar na modne piste


Međutim, kampanja u kojoj filmske i muzičke zvijezde na jumbo plakatima svojom golotinjom promoviraju ideju nenošenja krzna postala je jedna od najuspješnijih u posljednjih 20 godina. Krzno je uistinu postalo omraženo u javnosti i više se ne smatra statusnim simbolom kojim se pokazuje pripadnost nekoj društvenoj sredini, a zvijezde koje su PETA-i “posudile” svoje golo tijelo dobile su još više obožavatelja.

Prve koje su se slikale bile su članice benda The Go-Go’s u kojem je pjevala Belinda Carlisle. Djevojke su bile gole, a ispred njih je samo stajao natpis I’d Rather Go Naked Than Wear Fur. To je bilo i vrijeme u kojem su aktivisti PETA-e počeli sa svojim slavnim “ulijetanjima” na modne piste, a sama organizacija je dobila daleko veći publicitet kada je jedan njen aktivist 1991. na taj način prekinuo modnu reviju Oscara de la Rente na kojoj je predstavio novu liniju krzna.

Prva nakon londonskih rokerica koja se skinula protestirajući protiv krzna bila je supermodel Christy Turlington.

Jumbo plakat sa golom Turlington pojavio se na Sunset Stripu u Los Angelesu i od tada nije prestao blijediti interes za tu PETA-inu akciju koja je u 20 godina uspjela razgolititi više zvijezda nego što je to uspijevalo filmašima u Hollywoodu.

Paralelno sa “skidanjem” zvijezda, aktivisti PETA-e nastavili su i sa svojim radikalnijim potezima, poput protestiranja na modnim revijama na kojima bi kantama crvene boje zalijevali sve koji su na sebi imali nešto krzneno, a na red je došla i “modna utvrda” Vogue. Nekoliko puta su aktivisti provaljivali u njihove urede, a urednica Anna Wintour postala je njihov najveći neprijatelj jer je odbijala objavljivati njihove oglase u Vogueu, ali je obilato promovirala krzno.

Miljenice javnosti


Sljedeća koja se kao od “majke rođena” slikala pokazujući svoje negodovanje protiv industrije krzna bila je neodoljiva Kim Basinger 1995. PETA je na taj način zakotrljala nešto što se nije moglo zaustaviti jer su svi oni koji su stali na njihovu stranu postali miljenici šire javnosti, koja je nestrpljivo čekala da vidi ko će se pojaviti na njihovu plakatu.

Iduća sa A liste koja je skinula sve sa sebe bila je Pamela Anderson, koja je u to vrijeme bila zvijezda TV serije Baywatch, te je postala počasnom predsjednicom PETA-e.



Christina Applegate i Pink nastavile su PETA-inu akciju, a nakon deset godina provođenja kampanje PETA je imala podužu listu zvijezda koje su se slikale gole. Naravno da su i one u tome vidjele priliku za vlastitu promociju - kao primjer dvoličnosti spominje Naomi Campbell, koja se prvo skinula za PETA-inu kampanju, da bi poslije nosila reviju krznara Denissa Bassa.

Drugo desetljeće ove kampanje također je privuklo nekoliko velikih imena, a zadnja među njima je Christan Serratos, zvijezda velikog filmskog hita Sumrak koja se za PETA-u skinula prije dva mjeseca. Alicia Silverstone skinula se za PETA-inu reklamu kojom se propagira vegetarijanstvo, a reklama se nije prikazivala nigdje u Teksasu jer je bila proglašena previše vulgarnom.



Gole zvijezde

Još jedna reklama bila je na rubu zabrane, i to ona u kojoj se pojavila jedna od najseksepilnijih glumica današnjice, Eva Mendes, koja je s golotinjom u reklami imala iskustva i prije PETA-e, kada je u reklami za novi parfem Calvina Kleina pokazala bradavicu.

Jedna od najprovokativnijih žena posljednjih godina sigurno je i Dita Von Teese, koja je također našla svoje mjesto u kampanji. Iako se nije skinula gola, Dita je pozirala u svom slavnom korzetu, a u kampanji glumi učiteljicu koja poučava ostale da je nošenje krzna isto što i ubistvo. Na sličan, ali manje provokativan način akciju su podržale Charlize Theron, Anna Nicole Smith i Kelly Osbourne. “Do kraja” su otišle glumica Roselyn Sanchez i pjevačica Natalie Imbruglia, koja je “strateško mjesto” pokrila malim bijelim zekom.

Zahvaljujući golim zvijezdama, aktivisti su pomalo počeli i postizati svoj cilj. Sve je više modnih kuća koje uopće nemaju odjeću od krzna, a i supermodeli odbijaju nositi krzno na revijama, poput svih Bossovih modela koji su tu odluku donijeli prije pet godina.



Muževnije je tetovirati se nego nositi bundu

Uprkos tome što su u kampanji od početaka prevladavale ženske zvijezde, povremeno je svoje golo tijelo pogledima javnosti ponudio i pokoji muškarac, a među njima i košarkaš Dennis Rodman, čija je poruka glasila: "Prekrijte svoje tijelo tetovažama, a ne krznom".

Osim što se Rodman, kako znamo, doista voli "naslikavati", taj bi se njegov nastup mogao tumačiti i kao svjesna poruka zločestog dečka sumnjive seksualne orijentacije svojoj macho braći po boji kože - na primjer 50 Centu, “opasnom tipu” kojeg je odgojila ulica, i koji je, doduše, također tetoviran, ali se u javnosti voli pojavljivati u krznenim bundama do poda.

PETA-inu akciju je prije nekoliko godina podržao i Goran Višnjić. On se, za razliku od Rodmana, slikao zakopčan do grla, sa dječačkim izrazom lica i malim mopsom, a na plakatu je pisalo: “Ako ne biste nosili svog psa, nemojte nositi ni neko drugo krzno.”

Istovremeno, iako se nisu skinuli, svoj doprinos kampanji dali su Oliver Stone, Richard Donner, Wolfgang Petersen i još neki holivudski reditelji koji su za potrebe snimanja svojih filmova prestali koristiti pravo krzno. Iza kamere je za potrebe PETA-ine kampanje stala i engleska dizajnerica Stella McCartney, kći slavnog Beatlea, koja je poput oca zakleta vegetarijanka, i snimila dokumentarac o tome kako se proizvodi krzno te ga poslala u sve veće modne kuće.

jutarnji.hr/radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak