Marina Abramović i sablasna donatorska večera

Radiosarajevo.ba

Museum of Contemporary Art (MOCA) u Los Angelesu, tradicionalno organizira donatorsku gala večeru, za koju ulaznice stoje od  $2.500 do $10.000 i na kojoj se obično okupi sva sila što holivudske, što poslovne i umjetničke kreme'.

MOCA pak već godinama 'zabavni program' večeri povjerava nekom od proslavljenih umjetnika čija djela ima u fundusu. Ove godine izbor je pao na Marinu Abarmović, prenosi portal Teatar.hr pitajući se nije li ona ovaj put pretjerala.  

Za potrebe projekta programa pokrenuta je i Facebook stranica putem koje je Abramovićeva tražila muške i ženske izvođače voljne sudjelovati u probama i višesatnom programu,  za plaću od (tek) 150 dolara i besplatnu godišnju ulaznicu u MOCA-u.  I tu su krenuli problemi…

Naime,  samo dan prije održavanja gala večere, 11. novembra, koreografkinja Yvonne Rainer napisala je otvoreno pismo ravnatelju MOCA-e Jeffrey Deitchu, u kojem program Marine Abramović naziva "grotesknim spektaklom koji će biti posve sramotan". Pismo je na svom blogu u cijelosti objavila kritičarka Claudia La Rocco, a supotpisali su ga također koreografkinja Taisha Paggett, povjesničar umjetnosti Douglas Crimp, te potom  još 50 drugih koji su prisustvovali generalnoj probi.

U pismu između ostalog stoji kako je koncept Marine Abramović usporediv sa scenama iz filma Pier Paolo Pasolinija -  Salo (1975) te da će angažirani izvođači  provesti "… 3(!) sata čučeći ispod stolova donatorske večere, kroz koje će im samo izvirivati glave. Cijelo će se vrijeme morati polako okretati i očima kontaktirati goste. Naravno upozoreni su da nećemo moći ustati i otići do toaleta, te da će ih gosti možda pokušati hraniti, nuditi im piće, dirati ih ispod stola i sl. iako će biti upozoreni da to ne čine. Što god da se dogodi, izvođači trebaju ostati koncentrirani na izvedbu… Postoji i druga audicija za izvođače koji će ležati goli na stolovima s lažnim kosturima na sebi…"

Potpisnici su nadalje bili zgroženi metodama koje MOCA primjenjuje nad umjetnicima da bi prikupila sredstava, navodno za plaćanje i opet umjetnika, a komentatori su krenuli raspravljati o tome kako je Abramović ušla u 'eksploatacijski modus', kako je sramotno da izvođači rade u takvim uvjetima.

Sama je autorica na sve odmahivala rukom napominjući kako svojim programom želi 'izmijeniti uobičajenu atmosferu gala večere', prenosi Teatar.hr.

I tako su se u subotu navečer u svojim dizajnerskim toaletama okupili Tilda Swinton, Dita Von Teese, Minnie Driver, Mandy Einstein, Rosson Crow , Gwen Stefani, Doug Aitken, Francesco Vezzoli, Rosanna Arquette, Kirsten Dunst, Honor Fraser i brojni drugi, da bi im potom bilo naloženo da preko skupih krpica navuku laboratorijske kute.

Nakon što su im poslužena pića dobrodošlice, gosti su uvedeni u glavni prostor u kojem je planirana večera.

Sjedeća mjesta bila su ili poslagana oko stolova u čijem je središtu ležala gola žena (kako je poslije objasnila sama Abramović, MOCA se izričito protivila korištenju muškaraca u tu svrhu), a na njoj kostur, ili su pak iz središta stolova izvirivale glave izvođača koje su se tokom večeri polako i ravnomjerno okretale.


Nakon predjela pred publiku je izašla sama Abramović u pratnji još nekoliko suradnika obučenih u laboratorijske kute, pa su svi zajedno iščitali 'An Artist’s Life Manifesto' (na ovom video ga možete poslušati u ranijoj izvedbi). 

 

U pola večere na scenu je skupina do pasa golih mladića donijela i tijelo na mrtvačkoj nosiljci, da bi se ubrzo ispostavilo kako je riječ o živoj, (iako ne posve zdravoj) Debbie Harry, koja je izvela i par svojih hitova poput  'One Way Or Another' i 'Heart of Glass'.

Desert je pak bio poslužen u obliku replika posve golih  Debbie Harry i Marine Abramović i to u  prirodnoj veličini, koje su njih dvije raskomadale ogromnim noževima. U tom je trenutku nekima od prisutnih gostiju prekipjelo, pa su se začuli uzvici 'Naslije nad ženama!'i slično, no prije no što su prisutni novinari uspjeli otkriti ko je vikao, osiguranje je protestante izvelo na ‘svjež zrak’.

Ocjene večeri su podijeljene. Za jedne bio je to trijumf umjetnost, za druge pornografija, za treće pak posve neprimjerena eksploatacija – budući su izvođači smješteni ispod stolova cijele večeri morali nositi – pelene…

Vezano: 

Zbirka tekstova i intervjua o Marini Abramović
Izložba Ja više nikada neću pričati o ratu
Marina Abramović na festivalu Mixer u Beogradu
Ko ide na venecijansko bijenale (bez bh. umjetnika)
Marina Abramović: Četvrta najkontraverznija na svijetu
Marina Abramović neće izlagati u Beogradu

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak