Zašto BiH ima najmanje stranih ulaganja u regionu?
Bosna i Hercegovina nalazi se na zadnjem mjestu po stranim ulaganjima, podaci su Svjetske banke (WB). Prethodnih godina u fokusu stranih investitora bio je sektor bankarskih usluga, dok se najmanje ulagalo u industriju.
Jedna od adresa na koju se potencijalni investitori mogu obratiti jeste Agencija za promociju stranih investicija (FIPA), koja djeluje pri Vijeću ministara.
Politička nestabilnost
Iz budžeta BiH za njihove potrebe u prošloj godini izdvojeno je više od tri miliona maraka, dok je samo na plate i izdatke potrošena desetina tog iznosa.
No, efekti su izostali. Sav taj iznos BiH ulaže kako bi zauzvrat dobila oko 688,6 miliona KM investicija za devet mjeseci prošle godine, što je, istina, više za 0,1 posto u odnosu na isto razdoblje 2017, ali su naši susjedi prikupili mnogo više iznose.
Tako je Srbija privukla najviše investicija od susjednih zemalja (15 milijardi KM), poslije nje dolazi Hrvatska koja je, uprkos krizi s «Agrokorom», uspjela da namakne više od pet milijardi, dok je Crna Gora prikupila oko 2,5 milijarde.
Najveći problem za strane investitore svakako su političke tenzije i nestabilnosti koje ih odvraćaju od ulaganja u BiH, smatraju stučnjaci.
„Nikakva promocija nije dovoljna ako vam je poslovno okruženje onakvo kakvo je u Bosni Hercegovini. Zemlje okruženja svoje investicije mjere milijardama, dok ih mi mjerimo u stotinama miliona“, smatra ekonomski stručnjak Damir Miljević.
Fokus u privlačenju potencijalnih ulagača u našu zemlju trebao bi biti okrenut ka ulaganju u industriju, gdje se, kako kaže Miljević, najmanje ulaže.
„Vi nemate zdravih ulaganja u našu privredu kako bi se privreda osnažila i to je ona poražavajuća činjenica. Sama promocija investicija je tu nevažna, upravo zbog ambijenta koji investitorima ne ide na ruku“, zaključio je Miljević.
Nepotrebna agencija
Posljednji put naša država je privukla milijardu maraka direktnih stranih ulaganja prije velike ekonomske krize - daleke 2008. godine. U posljednjoj deceniji iznosi stranih investicija nisu prelazili 800 miliona KM.
Nema medijske promocije
Bilo bi korisno ugledati se na ostatak regiona koji maksimalno ulaže u medijsu promociju. Tako su, na primjer, Makedonija i Srbija uložile više od 10 miliona eura samo u seriju promotivnih spotova.
Kako su nam kazali iz FIPA-e, medijska promocija naše zemlje ne postoji!?
„Promocija se vrši preko učešća na konferencijama i sajmovima. Ipak, naše agencije nisu u mogućnosti da učestvuju na svim konferencijama. Finansiranje projekta promocije je nemoguće zbog toga što Vijeće ministara nije odobrilo sredstva za te potrebe“, zaključili su iz FIPA-e.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.