Konferencija "D days" u Tesliću: Onlajn prodaja raste vrtoglavim stopama
Onlajn prodaja raste vrtoglavim stopama, zbog čega se nametnulo i pitanje kako unaprijediti web šopove u BiH, te povećati sigurnost potrošača.
Ova značajna tematika biće razmatrana i na predstojećoj digitalnoj konferenciji "D days" u Tesliću, u okviru panela koji će se održati u četvrtak.
Jedan od predavača, Jasmin Marić, biznis development menadžer iz OLX grupe, podsjeća da su pandemija i restriktivne mjere uticale na rast onlajn trgovine u svijetu i u BiH, te naglašava da je protekle dvije godine, značajan broj novih kupaca po prvi put testirao dostupne kanale onlajn prodaje.
Građani Vogošće na ulicama: I večeras održali protest, a evo šta traže
"Svakako možemo primjetiti snažan rast svake karike onlajn prodaje – od prezentacije i veb trgovina preko usluga onlajn plaćanja, pa sve do logistike i isporuke roba", ističe Marić.
I veliki broj lokalno prisutnih kompanija, napominje on, prepoznao je potencijal onlajn kanala, a sa dolaskom pandemije samo su ubrzali aktivnosti za pokretanje digitalnih prodajnih kanala. Multinacionalne kompanije su brže spuštale incijative na lokalna tržišta, kako bi stizale globalne trendove, a lokalne kompanije su ih slijedile.
"U kratkom roku vidimo skok postojećih veb trgovina svih veličina, iz mnogih industrija robnog i uslužnog sektora u BiH. Podaci kažu da su integracije na onlajn plaćanje skočile za 200 odsto u tekućoj poslovnoj godini u odnosu na prethodnu. Najveće izazove ovdje vidimo, ne u tehničkom slmislu koliko u spremnosti i znanju pojedinih kompanija kada je u pitanju razvoj i ili transformacija vlastite kompanije u pravcu onlajn trgovine", govori Marić.
Za "nevjerne Tome" koji se pitaju da li u BiH imamo dovoljno kvalitetan IT sektor koji može odgovoriti zahtjevima privrednika, Marić poručuje da lokalne kompanije ne kaskaju ni u čemu kada je u pitanju tehničko rješenje potrebno za onlajn trgovinu.
"Zavisno od industrije, količine i vrste roba ili usluga koje se nude, tehnologija omogućava postepenu implementciju tehničkih rješenja. Lokalno je najveći izazov pojasniti menadžerima kompanija, ali i radnicima, koji su navikli na postulate tradicionalne kupovine koje su razlike, prednosti ili izazovi onlajn kanala. Isti ima male barijere ulaska kada gledamo nivo investicija potrebnih da se pokrene onlajn prodaja, otvara i širi potencijal tržišta na regiju ili čitav svijet, te ga je moguće postepeno uvoditi, direktno upravljati i u kratkom roku mijenjati ili prilagođvati uvidima sa tržišta", zaključuje Marić.
Zajedno sa onlajn trgovinom, jednu od najdinamičnijih i najbrže rastućih industrija današnjeg vremena predstavlja i kartična industrija, koja ide u korak sa razvojem informacionih tehnologija. Ipak, velika dilema koja kupce zna da odvrati od onlajn trgovine, jeste koliko je sigurno plaćati karticama.
Iz Sberbanke Banjaluka pojašnjavaju da se sa porastom aktivnosti plaćanja karticama na eCommerce tržištu, razvijaju i sistemi zaštite svih učesnika u ovom modelu poslovanja. Implementacijom 3DS protokola, preciziraju, u procesu onlajn plaćanja maksimalno su zaštićeni e-commerce trgovac, banke i korisnik kartice.
"Sa 3DS je povećana bezbjednost kupovine na internetu tako što je korisniku kartice omogućena identifikacija kodom, koji je poznat samo njemu i koji se mijenja prilikom svake kupovine. Odmah po izvršenju transakcije, naši kartičari dodatnu potvrdu o izvršenju dobiju putem SMS poruke čime Banka potvrđuje spremnost da zaštiti svoje korisnike dodatno, te konstantno razvija povjerenje sa svojim klijentima", pojasnili su iz ove Banke.
Pored toga, kako bi unaprijedili svoje poslovanje, e-commerce trgovci se sve više odlučuju za integraciju internet payment gateway servisa, kako bi sigurno i unaprijed naplatili robu ili uslugu, ali i korisnicima ponudili uslugu 24/7 smanjujući troškove.
"Integracija IPG sistema uz podršku specijalizovanih softverskih kompanija ili programera kod trgovaca je jednostavna i može biti realizovana u nekoliko dana pod uslovom da trgovac ima razvijen veb sajt i specijalizovane resurse, bilo interne ili eksterne, za razvoj veb šopa na svojoj strani", zaključili su iz Sberbanke Banjaluka.
Lakša kupovina
Jasmin Marić pojašnjava da se onlajn kupovina sastoji iz nekoliko faza.
Ankete kažu da je prvo kupovno iskustvo putem digitalnih kanala, slično kao i sa tradicionalnim, jer uveliko formira stav i mišljenja kupaca, te ih pridobija ili odbija za buduće kupovine.
Ako se odluče za kupovinu, slijedi plaćanje putem kartice na veb stranici ili prilikom preuzimanja robe, a proizvodi se dostavljaju uglavnom preko javnih i privatnih kurirskih kompanija.
Finalna faza su eventualne reklamacije, na koje kupci, po Zakonu o zaštiti potrošača, imaju pravo.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.