Volvo 1800: Zahvaljujući Rogeru Mooreu postao je Svetac među automobilima

J. M.
Prije nepunih mjesec dana preminuo je Sir Roger George Moore, engleski glumac koji je slavu stekao u filmovima o Jamesu Bondu te kao Simon Templar u TV seriji Svetac.

A čim se pomene serija Svetac, nezaobilazna je uloga jednog automobila koji je bio skoro jednako popularan kao i sâm glavni junak Simon Templar.

Bio je to Volvo 1800 koji je na čudan završio kao automobil Rogera Moorea, odnosno Simona Templara. Činjenica da se Volvo P1800 isprva proizvodio u Engleskoj bila je vjerovatno prva stvar koja je zapela za oko producentima serije.

U početku su smatrali da je Jaguar XKE pravi automobil za britanskog agenta, ali su nakon nezainteresiranosti domaćeg proizvođača ponudili saradnju Volvu. Samo nekoliko dana kasnije primjerak Volva P1800 dostavljen je za potrebe snimanja, ostalo je legenda...

Svetac je bio prava reklama za Volvo P1800. 

Serija je bila toliko popularana u Engleskoj da je dječija igračka Templarovog Volva, 50-ak puta manja od originala, prodata u 1,2 miliona primjeraka. Ipak, i pored velike podrške koju je Svetac dao slavi modela 1800 u Engleskoj, njegovo najveće tržište bila je Amerika...

Volvo P1800 (Foto: Volvo)

Kako je nastao Volvo 1800? Volvo je oduvijek bio poznatiji po čvrstoći i pouzdanosti svojih automobila, nego po uspjehu u segmentu sportskih modela. Zato je bilo dosta sumnji kada se 1959. godine pojavio prototip novog sportskog automobila kojeg je oblikovao mladi Pelle Peterson, a dorađen je u talijanskim dizajnerskim radionicama Ghia i Frua.

U nedostatku kapaciteta za maloserijsku produkciju, Volvo je zatražio od njemačkog Karmanna (Ghia partner) da počne proizvodnju. No, kako je iz pogona Karmanna po narudžbi Volkswagena izlazio čuveni model Karmann-Ghia, čelni ljudi koncerna iz Wolfsburga usprotivili su se ideji da ista firma radi i za Volvo.

Potraga je nastavljena u Velikoj Britaniji, gdje je potpisan ugovor s Pressed Steel Co, kojim je dogovorena proizvodnja karoserija u fabrici blizu škotskog Glasgowa. Karoserije su potom dostavljane u tvornicu Jensen Motors u engleskom West Bromwichu, gdje je vršeno konačno sklapanje.

Zvanična promocija novog modela nazvanog P1800 desila se na autosajmu u Briselu u januaru 1960. 

Automobil je imao atraktivan izgled s malim perajima na zadnjim blatobranima. Proizvodnja je trebala početi već u jesen iste godine, ali je start odgođen sve do januara 1961.

Volvo P1800 preuzeo je mnogo komponenti s limuzinske serije 120, preciznije verzije 122-S, prije svega 4-cilindrični motor zapremine 1780 kubika i ovjes. Prednji točkovi bili su opremljeni disk kočnicama, dok je sinhronizirani mjenjač imao četiri stepena prijenosa.

Volvo P1800 (Foto: Volvo)

Novinari magazina Road and Track – koji su među prvima dobili priliku da testiraju P1800 još u fazi dok je bio prototip – nisu krili oduševljenje brzim sportskim automobilom s 2+2 sjedišta. Agregat snage 100 "konja" ubrzavao je 1134 kg težak coupé od 0 do 60 milja na sat (0-96 km/h) za solidne 12,4 sekunde, dok je P1800 dosezao maksimalnu brzinu od 169 km/h.

Čim se pojavio, Volvo P1800 "zapalio" je tržište 1961. godine, ali su ubrzo na površinu isplivali problemi s kvalitetom izrade, za šta su opravdano okrivljeni britanski partneri Pressed Steel i Jensen.

Bio je razlog stalnih nesuglasica između Volva i engleskih kompanija, te su Šveđani odlučili postaviti svog "supervizora" u tvornici Jensen.

Prvobitnim ugovorom bila je predviđena izrada 10.000 primjeraka P1800 u Britaniji, ali je svega 6.000 izašlo iz fabrike prije nego je Volvo odlučio raskinuti ugovor sa Jensenom.

Volvo P1800 (Foto: Volvo)

Proces montaže premješten je u Göteborg, dok su karoserije sve do 1968. izrađivane u engleskom Linwoodu.

Prvi modeli proizvedeni u Švedskoj, sada nazvani 1800S, pojavili su se na tržištu u aprilu 1963. godine. 

Prodaja je porasla na više od 4.000 primjeraka godišnje, te je ovaj model izgradio imidž Volvu u Sjevernoj Americi.

Proizvodnja modela 1800S nastavljena je s manjim izmjenama sve do 1969. godine, a ponuda proširena ugradnjom 2,0 litarskog motora zapremine 1986 kubika s 118 KS.

Već 1970. je ovaj agregat dobio Bosch ubrizgavanje goriva, naziv modela promijenjen je u 1800E (Einspritzung). S motorom snage 130 KS, performanse su bile bolje, pa je za ubrzanje od 0 do 96 km/h bila potrebna 10.1 sekunda, dok je najveća brzina dostizala 185 km/h.

Volvo 1800E (Foto: Volvo)

Javio se problem uklapanja zahtjevnijeg motora u karoseriju, a dizajniranje potpuno novog coupéa nije bilo isplativo za Volvo zbog male produkcije. Zato je jednostavnim "rastezanjem" krova modela 1800S stvorena karavanska verzija nazvana 1800ES, koja je preuzela gotovo sve dijelove coupéa.

Gotovo 40.000 coupéa Volvo 1800 proizvedeno je u periodu 1961-1972. Ovaj model dao je Volvu novi, sportski imidž i učinio ga statusnim simbolom, koji nije narušen ni danas, 45 godina nakon što je 1800 otišao u penziju.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak