Novi propisi o drumskom prometu i nova prava putnika
Radiosarajevo.ba
Manje praznih kamiona na evropskim drumovima, više radnih sati za vozače autobusa i strožiji pregledi tehničke ispravnosti vozila, osnova su prometnog paketa propisa koji je prihvatio Evropski parlament.
U drugom čitanju prihvaćen je kompromis do kojeg se već ranije došlo sa nadležnim Vijećem Evropske unije. Kako kamioni ne bi vozili prazni, vozačima će biti dopušteno da u toku sedam dana nakon iskrcavanja glavnog tereta, mogu obaviti još najviše tri prijevoza u zemljama kroz koje prolaze na povratku u matičnu zemlju.
Taj je postupak poznat kao kabotaža. Kako bi se smanjio promet praznih kamiona, povećale koristi za prijevoznike, te smanjio negativan uticaj na životnu sredinu, Evropski parlament se i ranije zalagao za veću liberalizaciju kabotaže.
Od prvog januara 2010. godine, vozači autobusa će takođe moći raditi 12 dana uzastopno ,kada je riječ o međunarodnim putovanjima ako se radi o jednom a ne više putovanja, s tim da će vozači morati uzimati dovoljne dnevne doze odmora.
Nakon 12 dana uzastopnog rada, vozačima autobusa se mora obezbijediti „duži period odmora“.
Do sada su vozači autobusa morali odmarati jedan dan nakon svakih šest dana rada, na što su se žalili turistički operateri, jer ih je to prisiljavalo da zapošljavaju po dva vozača za većinu putovanja. Konačnu cijenu su plaćali putnici kroz cijenu autobusne karte.
Iako nove regulative nemaju pravno djelovanje na države koje nisu članice Unije, njihova snaga je neizbježna već samom činjenicom da u drumskom prometu granice ne postoje ni za domaće kamionske prijevoznike.
Evropska unija se pobrinula i za prava putnika. Putnici u autobusnom prometu i oni koji putuju brodovima trebali bi uživati nova prava, slična onima koja su nedavno izglasana za putnike u vazdušnom prometu. Evropski parlament je izglasao strožija pravila o kompenzacijama za kašnjenja i otkazivanja putovanja, o isplatama u slučaju nesreća te o pomoći za putnike sa smanjenom pokretljivošću.
U slučaju kašnjenja ili otkazivanja puta, pomorske kompanije će morati putnicima dati jasne informacije i vratiti 25 posto cijene karte za kašnjenje od jednog do dva sata, 50 posto za kašnjenje duže od dva sata, te punu cijenu ako je putovanje otkazano a kompanija nije omogućila novu prijevoznu uslugu „po razumnim uslovima“.
Putnicima u autobusnom prometu obavezno je ponuditi alternativni prijevoz u slučaju kašnjenja u odlasku ili dolasku koje je duže od dva sata, a morat će im se vratiti puna cijena karte ako ne prihvate predloženu alternativu. Ako ne osigura alternativni prijevoz, autobusna kompanija će morati vratiti 150 posto cijene karte, a ako putnici prihvate ponuđenu alternativu uslugu, kompanije su obavezne vratiti 50 posto od pune cijene karte.
Ako prijevoznici mogu dokazati da su otkazi ili kašnjenja uzrokovani uslovima koji nisu povezani s njihovim poslovanjem i ako ih nisu mogle izbjeći, pravo na odštetu neće biti provodivo. U slučaju autobusne nesreće i povrede potnika, kompanija je obavezna da u roku od 15 dana isplati predujam kompenzacije u skladu s težinom povrede.
U slučaju smrti, predujam takođe mora biti isplaćen u roku od 15 dana, a ne smije biti manji od 21.000 eura.Uzimajući u obzir specifičnu prirodu vodenog prometa, evropski parlamentarci su kao „slučajeve više sile“ prihvatili ekstremne vremenske uslove, jake vjetrove, visoke talase i led, ali i situacije poput štrajkova ili blokada saobraćaja.
Parlamentarci su se takođe složili da iz nove regulative mogu biti isključeni gradski i prigradski saobraćaj, imajući u vidu da ovi prevoznički sistemi posluju po drugačijim principima, ali sve članice EU moraju pojedinačno donijeti posebne mjere o pravima putnika u tom prometu.
ceppei/eu.phoria
U drugom čitanju prihvaćen je kompromis do kojeg se već ranije došlo sa nadležnim Vijećem Evropske unije. Kako kamioni ne bi vozili prazni, vozačima će biti dopušteno da u toku sedam dana nakon iskrcavanja glavnog tereta, mogu obaviti još najviše tri prijevoza u zemljama kroz koje prolaze na povratku u matičnu zemlju.
Taj je postupak poznat kao kabotaža. Kako bi se smanjio promet praznih kamiona, povećale koristi za prijevoznike, te smanjio negativan uticaj na životnu sredinu, Evropski parlament se i ranije zalagao za veću liberalizaciju kabotaže.
Od prvog januara 2010. godine, vozači autobusa će takođe moći raditi 12 dana uzastopno ,kada je riječ o međunarodnim putovanjima ako se radi o jednom a ne više putovanja, s tim da će vozači morati uzimati dovoljne dnevne doze odmora.
Nakon 12 dana uzastopnog rada, vozačima autobusa se mora obezbijediti „duži period odmora“.
Do sada su vozači autobusa morali odmarati jedan dan nakon svakih šest dana rada, na što su se žalili turistički operateri, jer ih je to prisiljavalo da zapošljavaju po dva vozača za većinu putovanja. Konačnu cijenu su plaćali putnici kroz cijenu autobusne karte.
Iako nove regulative nemaju pravno djelovanje na države koje nisu članice Unije, njihova snaga je neizbježna već samom činjenicom da u drumskom prometu granice ne postoje ni za domaće kamionske prijevoznike.
Evropska unija se pobrinula i za prava putnika. Putnici u autobusnom prometu i oni koji putuju brodovima trebali bi uživati nova prava, slična onima koja su nedavno izglasana za putnike u vazdušnom prometu. Evropski parlament je izglasao strožija pravila o kompenzacijama za kašnjenja i otkazivanja putovanja, o isplatama u slučaju nesreća te o pomoći za putnike sa smanjenom pokretljivošću.
U slučaju kašnjenja ili otkazivanja puta, pomorske kompanije će morati putnicima dati jasne informacije i vratiti 25 posto cijene karte za kašnjenje od jednog do dva sata, 50 posto za kašnjenje duže od dva sata, te punu cijenu ako je putovanje otkazano a kompanija nije omogućila novu prijevoznu uslugu „po razumnim uslovima“.
Putnicima u autobusnom prometu obavezno je ponuditi alternativni prijevoz u slučaju kašnjenja u odlasku ili dolasku koje je duže od dva sata, a morat će im se vratiti puna cijena karte ako ne prihvate predloženu alternativu. Ako ne osigura alternativni prijevoz, autobusna kompanija će morati vratiti 150 posto cijene karte, a ako putnici prihvate ponuđenu alternativu uslugu, kompanije su obavezne vratiti 50 posto od pune cijene karte.
Ako prijevoznici mogu dokazati da su otkazi ili kašnjenja uzrokovani uslovima koji nisu povezani s njihovim poslovanjem i ako ih nisu mogle izbjeći, pravo na odštetu neće biti provodivo. U slučaju autobusne nesreće i povrede potnika, kompanija je obavezna da u roku od 15 dana isplati predujam kompenzacije u skladu s težinom povrede.
U slučaju smrti, predujam takođe mora biti isplaćen u roku od 15 dana, a ne smije biti manji od 21.000 eura.Uzimajući u obzir specifičnu prirodu vodenog prometa, evropski parlamentarci su kao „slučajeve više sile“ prihvatili ekstremne vremenske uslove, jake vjetrove, visoke talase i led, ali i situacije poput štrajkova ili blokada saobraćaja.
Parlamentarci su se takođe složili da iz nove regulative mogu biti isključeni gradski i prigradski saobraćaj, imajući u vidu da ovi prevoznički sistemi posluju po drugačijim principima, ali sve članice EU moraju pojedinačno donijeti posebne mjere o pravima putnika u tom prometu.
ceppei/eu.phoria
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.