Zdrave životne stilove pohađa sve više učenika: Moderan pristup, inovativnost i kvalitetan sadržaj

Radiosarajevo.ba
Zdrave životne stilove pohađa sve više učenika: Moderan pristup, inovativnost i  kvalitetan sadržaj
/ FOTO: Radiosarajevo.ba

Počela je nova školska godina, odnosno druga godina od kada učenici osnovnih škola u Kantonu Sarajevo imaju priliku da u sklopu predmeta Zdravi životni stilovi uče o zdravoj ishrani, fizičkim aktivnostima, očuvanju reproduktivnog zdravlja i rodnim pitanjima, razvoju životnih vještina i inkluziji. Predmet mogu izučavati učenici od petog do devetog razreda svih osnovnih škola u KS-u.

Kroz seriju članaka koje možete čitati na portalu Radiosarajevo.ba nastojimo vam približiti predmet Zdravi životni stilovi i njegovu važnost. Ovaj put govorimo o fizičkoj aktivnosti, ali i važnosti izbora ovog predmeta u okviru redovnog nastavnog procesa.

Podsjetimo, predmet Zdravi životni stilovi nastao je saradnjom Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo i nevladine organizacije Asocijacije XY, koji su okupili stručnjake iz različitih oblasti te osmislili i kreirali udžbenik za učenike. Važno je naglasiti kako je ovo prvi put da Ministarstvo i nevladina organizacija kreiraju nastavne sadržaje i nastavni plan i program što je jedinstven slučaj i primjer dobre prakse.

Piše: Elma Behram, Radiosarajevo.ba

Redovna fizička aktivnost jedan je od ključnih faktora za zdrav život. Nemoguće je nabrojati sve pozitivne aspekte fizičke aktivnosti, no bez sumnje neke od njih su unapređenje zdravlja i kvaliteta života. Nikada nije prerano da se započne s usvajanjem zdravih navika i edukacijom o važnosti fizičke aktivnosti. Djeca koja se od malena bave nekom fizičkom aktivnosti već u ranoj životnoj dobi razvijaju radne navike, samodisciplinu, a s druge strane to ima pozitivnu ulogu u emocionalnom razvoju djece i olakšava proces njihove socijalizacije. Fizička aktivnost je velika igra, njena suština pripada djeci, priča nam profesorica Hava Dautbašić i ujedno autorica ovog poglavlja udžbenika.

Računar - opasnost za pravilan razvoj djeteta

Veliki dio vremena koji danas djeca provode u sjedećem položaju za računarom predstavlja ozbiljan problem u razvoju mladog čovjeka, kaže Dautbašić.


Hava Dautbašić, FOTO: Asocijacija XY

"Smanjenom fizičkom aktivnošću i prolongiranim sjedenjem mišićno-koštani sustav nema povoljne uvjete za pravilan razvoj. Ponavljajuće radnje kojima su djeca izložena pri radu na računaru, korištenje neprilagođenih ekrana, tipkovnica i stolica ozbiljne su prijetnja budućeg razvoja kao i podloga za niz bolesti u odrasloj dobi."

Dautbašić smatra da je djeci potrebno omogućiti korištenje računara, ali prije upotrebe potrebno ih je upoznati, kao i njihove roditelje, s rizicima koje takav rad donosi. Još važnije je poznavati načine kako spriječiti ozljede, odnosno kako koristiti računar na "zdrav" način. Jedna od preporuka su i prikladne vježbe tokom sjedenja za računarom.

Fizička aktivnost u školama od velike je važnosti te se, s obzirom na mogućnosti, nastoji djeci pružiti prostor i vrijeme za njihovo provođenje.

Rekreacija kao zadovoljstvo

Rekreacija je veoma širok pojam koji obuhvata raznovrsne sadržaje koji su vezani za zdrav život, slobodno vrijeme, odmor, zabavu i razonodu. Sportska rekreacija predstavlja konkretna ostvarenja koja se mogu postići primjenom tjelesnog vježbanja kod djece.

Suština sportske rekreacije je da omogući djeci da kroz sportsko-rekreativne aktivnosti zadovolje svoje potrebe za:

-kretanjem i igrom
-sadržajnijim, korisnijim i kreativnijim provođenjem svog slobodnog vremena, čuvanjem i unapređenjem zdravlja
-održavanjem vitalnosti
-održavanjem svoje opće tjelesne i radne sposobnosti.

Kako bi mlada osoba poboljšala svoje zdravlje, radne sposobnosti, kondiciju, rast i razvoj, samopouzdanje, naučila nove vještine te bila sretnija i zadovoljnija, dovoljno je da dnevno vježba svega 60 minuta, savjetuje prof. Dautbašić.

Sportove koje ona mladim ljudima i  djeci  preporučuje su: atletika, plivanje, gimnastika te sportske igre podijeljene prema uzrasnim kategorijama.

Roditelji bi trebali biti pozitivan primjer tako što će i sami voditi aktivan život. Dautbašić savjetuje da fizička aktivnost postane svakodnevna rutina porodice tako što će zajedno ići u šetnju ili učestvovati u aktivnim igrama.

Neke od tih aktivnosti mogu biti timski ili individualni sportovi ili rekreativne aktivnosti poput hodanja, trčanja, rolanja, vožnje bicikla, plivanja, igre na igralištu ili slobodne igre. Umjesto da gledaju TV nakon večere, roditelji bi trebali ohrabriti svoju djecu da pronađu zanimljive aktivnosti kojima se mogu baviti sami ili s prijateljima i porodicom.

Prof. Hava Dautbašić ističe važnost i prednosti predmeta Zdravi životni stilovi.

"Kroz ovaj predmet učimo kako na sportskim terenima nema razlike između djece, svi oni uče kako se časno pobjeđuje i gubi. Na nama je da učinimo fizičku aktivnost što adekvatnijom, svrsishodnijom i prijatnijom."

Važnost ovog predmeta u nastavnom programu osnovnih škola

Polazeći od činjenice da se radi o predmetu koji odgovara na reformske zahtjeve i da je prvi predmet koji prema procjenama Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade KS-a nije baziran na EX katedra pristupu, već prati najmodernije pristupe, lako je zaključiti da je novi predmet model prema kojem bi se mogli revidirati postojeći nastavni sadržaji koji su obuhvaćeni nastavnim planom i programom ostalih predmeta. Predmet Zdravi životni stilovi je kreiran tako da na inovativan način uključuje mlade u proces učenja, potpuno interaktivno i u skladu s modernim trendovima što je specifično za ovaj predmet. Nastavnicima se nudi sloboda u radu kakvu u drugim predmetima nemaju, sloboda da sami kreiraju časove, nude im se smjernice za diskusije, radionice, posjete različitim centrima i institucijama, a sve u cilju kvalitetnijeg učenja sadržaja ovog predmeta. Sve navedene specifičnosti, usudili bismo se reći i prednosti novog predmeta, rezultat su partnerskog odnosa Asocijacije XY i Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade KS-a.

"Novi predmet ne podučava, već uključuje učenike u izučavanje sadržaja, podstiče kod učenika razvoj životnih vještina koje su osnova za donošenje zdravijih odluka Prvenstveno mislimo na kritičko mišljenje, empatiju prema drugima i drugačijima, vještine suprotstavljanja vršnjačkom pritisku i negativnim društvenim utjecajima. Dakle, ovo je predmet koji učenike uči o životu, a nastavnici ga često zovu 'životnim predmetom'", ističe Dženan Karić, službenik za odnose s javnošću i komunikacije Asocijacije XY.

Važno je naglasiti da je 2013. godine Svjetska Zdravstvena Organizacija (SZO) objavila globalni izvještaj o zdravstvenom stanju i potrebama adolescenata. Iste godine u Kantonu Sarajevo je uveden predmet koji u velikoj mjeri odgovara upravo na preporuke SZO o integraciji zdravlja u obrazovni sistem te je istaknut još jedan značajan razlog zašto je novi predmet jedinstven i važan za učenike u KS ali u ostatku Bosne i Hercegovine.

"Tokom implementacije obuka za nastavnike, koje je provela Asocijacija XY u saradnji s Ministarstvom za obrazovanje, nauku i mlade KS-a, razgovarali smo s nastavnicima koji su uključeni u realizaciju nastave predmeta Zdravi životni stilovi o tom pitanju", kaže Karić.
Dženan Karić, FOTO: TV1
S obzirom na to da se radi o novom predmetu, škole su istaknule kako im nedostaju kvalitetna stručna pomagala za realizaciju nastave, a u pojedinim školama nemaju adekvatan prostor koji bi škola dodijelila ovom predmetu. Nastavnici iz nekoliko škola ističu kako im nedostaju edukativna pomagala kako bi lakše predočili i objasnili određene sadržaje iz predmeta Zdravi životni stilovi. Svi ti problemi su rješivi, a Asocijacija XY u saradnji s partnerima u narednom periodu će pokušati odgovoriti na neke od navedenih.

"U planu nam je kreiranje edukativnih pomagala i priručnika koji su komplementarni temama sadržanim u predmetu Zdravi životni stilovi", navode iz Asocijacije XY.

Ono što posebno raduje je oduševljenje učenika sadržajem koji nudi predmet Zdravi životni stilovi. Tome je zasigurno doprinijela i činjenica da se radi o predmetu koji je u velikoj mjeri inovativan, direktno uključuje učenike u izučavanja i analizu sadržaja te predstavlja kombinaciju radionica i formalne nastave.

U prvoj polovini 2014. godine, Asocijacija XY u saradnji s Ministarstvom za obrazovanje, nauku i mlade KS-a provela je istraživanje među učenicima koji pohađaju nastavu predmeta Zdravi životni stilovi. Nalazi ove studije su potvrdili očekivanja, a to su:

85,95 posto učenika voli čitati i učiti o sadržajima koji su obuhvaćeni predmetom Zdravi životni stilovi
90,9 posto učenika smatra da je Vodič za učenike napisan razumljivim jezikom
89,4 posto učenika smatra da je predmet jako zanimljiv.

Raste interes učenika za pohađanje predmeta Zdravi životni stilovi

Ministarstvo za obrazovanje nauku i mlade KS-a imalo je zakonsku obavezu da učenicima osigura izučavanje alternativnih predmeta vjeronauci. Tako je, osim predmeta Društvo religija i kultura, u osnovnim školama od prošle školske godine uveden i predmet Zdravi životni stilovi.

Ono što posebno raduje je prepoznavanje važnosti ovog predmeta. Naime, ove godine broj djece koji pohađaju nastavu iz Zdravih životnih stilova uduplao se, rekla nam je Lamija Husić stručna savjetnica za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje u Ministarstvu za obrazovanje nauku i mlade KS-a.


Lamija Husić, FOTO: Oslobođenje

"Plan je da učenici pohađaju jedan čas sedmično. U prvoj (prošloj) godini u 39 osnovnih škola 400 učenika je pohađalo nastavu iz ovog predmeta. Situacija je varirala od škole do škole kada je riječ o interesu djece za ovaj predmet. U novoj školskoj 2014. godini geometrijskom progresijom povećao se broj djece koji žele izučavati nastavu iz ovog predmeta tako da ove godine imamo preko 870 učenika u 43 osnovne škole koji pohađaju ovaj izborni predmet."

Interesantno je, kaže ona, da se neznatno povećao broj škola koje su uvele ovaj predmet, ali se ističe, duplo povećao broj djece.

Također, Lamija Husić kaže kako je planirano uvođenje ovakvog predmeta za mlađe razrede od prvog do četvrtog razreda te u srednje škole, naravno prilagođavajući sadržaje predmeta uzrastu učenika.

Majka djevojčice koja se ove godine odlučila za izborni predmet Zdravi životni stilovi smatra da je velika šteta da je ovaj predmet alternativa vjeronauci i predmetu Društvo, kultura, religija, jer su životni stilovi, kaže ona, nešto s čime bi trebalo upoznati svako dijete u razvoju.

"Moja kćerka je sada sedmi razred i smatrala sam da je ovaj uzrast optimalan za pohađanje predmeta. To su godine kada mladi ljudi stječu zdrave navike. Do sada sam zadovoljna predavanjima koja je imala, ali sam veoma razočarana malim brojem učenika koji su se odlučili na to."

Predmet koji je važan za svakog školarca

Podsjetimo, u udžbeniku Zdravi životni stilovi obrađeno je šest važnih tema za djecu, a kako je predmet koncipiran na moderniji i savremeniji način, tako i šest različitih tema ovog udžbenika predaju različiti profili nastavnika.

"S obzirom na dobro pedagoško iskustvo te dobru pripremljenost za nastavu, naši nastavnici su se dobro snašli u protekloj školskoj godini kada je riječ o predavanju ovog predmeta", istaknula je Husić.

Ministarstvo za obrazovanja u saradnji s Asocijacijom XY organiziralo je prošle godine i edukacije nastavnika koji su bili zainteresirani za ovaj predmet. Kroz program edukacije i senzibilizacije je prošlo 64 direktora, 59 pedagoga te po tri nastavnika, svih osnovnih škola Kantona Sarajevo.

Na kraju, iz Ministarstva KS-a poručuju kako bi ovakvu praksu trebali slijediti i drugi kantoni, s obzirom na važnost tema koje su obuhvaćene ovim predmetom te utjecajem na zdrav razvoj mladog čovjeka.

VEZANI ČLANCI:

Zdravi životni stilovi: Novi školski predmet za sigurnije putovanje mladih kroz život

Zdravi životni stilovi - kako znati šta je cool, a šta nije

Bez tabua: Zašto mladi u školama trebaju učiti o seksualnom i reproduktivnom zdravlju

Reci nasilju NE – suosjećaj s drugim i drugačijim  

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije