SARTR, "pozorište duše" koje je tokom opsade Sarajlijama pomagalo da ne polude

S. H.
SARTR, "pozorište duše" koje je tokom opsade Sarajlijama pomagalo da ne polude
/ SARTR

"U istom dijelu grada, ispod bivšeg Olimpijskog stadiona, uđite u Sarajevski ratni teatar (SARTR) prije gašenja svjetala. Osnovan mjesec dana nakon početka opsade, Sartr je priredio na stotine predstava tokom rata i postao je simbolom otpora", objavio je 9. oktobra 2013. New York Times opisujući Sarajevski ratni teatar kao "Pozorište duše" i "najkreativnijom pozornicom u gradu".

"SARTR je svojim osnivanjem, opstankom, radom i preživljavanjem zasigurno jedno od najneobičnijih pozorišta na svijetu. Ovo pozorište je osnovano za vrijeme najžešće opsade grada Sarajeva, na početku rata u Bosni", ispričao je za Radiosarajevo.ba direktor Sarajevskog ratnog teatra Aleš Kurt.

Utemeljen je 17. maja 1992. godine okupljajući glumce i saradnike iz tri profesionalna sarajevska teatra koja su zbog agresije na Bosnu i Hercegovinu morala obustaviti svoj rad. 

"Dvanaestog januara 1993. godine odlukom ratnog predsjedništva skupštine grada Sarajeva SARTR je proglašen kao javna ustanova iz oblasti kulture od posebnog interesa za odbranu grada. Mislim da se ni u doba antičkih civilizacija niko nije sjetio da za vrijeme opsade jednog grada osnuje teatar", rekao je Kurt navodeći kako od tog trenutka ni „međunarodna javnost“, a ni mediji nisu više gledale Sarajlije kao statiste u ratnom filmu, već kao nosioce civilizacijskih vrijednosti za koje je Evropa tvrdila da su dio opće kulture i napretka, i kao takve sam fundament starog kontinenta.

Prva ratna teatarska premijera odigrana je u SARTR-u 6. septembra 1992. godine. Riječ je o predstavi „Sklonište“ autora Safeta Plakala, a u režiji Dubravka Bibanovića.

Ostat će zapamćena zahvala nekoga od prisutnih na premijeri: 'Hvala vam što ste nam pomogli da ne poludimo', prisjetio se Kurt.

Sarajevskom ratnom teatru 2003. godine dodijeljena je „Šestoaprilska nagrada Grada Sarajeva“ što predstavlja najznačajnije priznanje za ukupni rad.

"SARTR je nosilac fenomena duhovnog, tj. kulturnog otpora fašizmu i agresiji. SARTR ne samo da čuva uspomenu na taj period, već nastoji kroz svoje projekte ostati čvrsto na principima teatra koji je progresivan, društveno angažiran, koji ne bježi od stvarnosti, koji se ne boji bilo kakvih izazova koje historija postavlja pred nas", dodao je direktor ove institucije.

Ove godine SARTR obilježava, ali i slavi 20 godina od premijere predstave „Ay, Carmela“.

Predstava

Insert iz predstave "Ay, Carmela"

"To je nesvakidašnji događaj u evropskim razmjerima. Ova predstava je živa i emotivna kao i prije 20 godina. Nosi iste snažne, strasne i prkosne poruke. Nadamo se da će biti odigrana i ambijentalno upravo za Dan pobjede nad fašizmom. I to u spomen parku na Vracama", otkrio je Kurt za Radiosarajevo.ba.

Kurt je otkrio kako je neki dan odigrana prva proba nove predstave "Svu moju ljubav". Reditelj predstave je Zijah A. Sokolović, a podjelu predvodi prvakinja SARTR-a Selma Alispahić.

"Sarajevski ratni teatar je jedno od onih mjesta, na koje smo ponosni kad kažemo: Sarajevo", rekao je direktor ove institucije Aleš Kurt za Radiosarajevo.ba.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije