Nastavni planovi nisu usmjereni na dijete

Radiosarajevo.ba
Nastavni planovi nisu usmjereni na dijete

Postojeći nastavni plan i program (NPP) za devetogodišnje osnovno obrazovanje u Kantonu Sarajevo pun je manjkavosti. U svom obimu od čak 1100 stranica, ovaj plan nije jedinstven, još uvijek je usredotočen na sadržaje umjesto na ishode učenja, pun je preklapanja, a u svom fokusu uopće nema dijete i njegova interesovanja.

To je pokazala analiza NPP-a koja je danas predstavljena novinarima. 

Ministar obrazovanja i nauke KS, Emir Suljagić, rekao je tom prilikom kako su jedna od prvih stvari, na koje je kao ministar naišao, upravo žalbe na osnovno obrazovanje. Zbog toga je, kako on navodi, ministarstvo, zajedno sa FOD BiH, organizovalo radnu grupu koja je sačinila analizu. Analiza je bila potrebna zbog uočenih manjkavosti i loših rezultata devetogodišnjeg obrazovanja. 

Analiza (možete je preuzeti ovdje) je plod aktivnosti Radne grupe koju čine predstavnici Ministarstva obrazovanja i nauke KS, Filozofskog fakulteta UNSA, Centra za obrazovne inicijative Step by Step te direktora i nastavnika iz osnovnih škola u KS. Nije finansirana iz sredstava poreskih obveznika, već zahvaljujući Fondu otvoreno društvo - FOD BiH, a provedena je u svim osnovnim školama Kantona Sarajevo.

Slijedi javna rasprava
Ovo je zapravo tek prvi korak, a naredni je javna rasprava u okviru koje bi nastavnici trebali iznijeti svoje zaključke i probleme. Na osnovu tih zaključaka, Ministarstvo obrazovanja i nauke KS će uraditi reviziju nastavnog plana i programa za svaki pojedini predmet, naveo je Suljagić.

Radmila Rangelov-Jusović, iz Centra za obrazovne inicijative Step by Step, pojasnila je kako je cilj bio da se sagleda nastavni plan i program u cjelini te da se vidi da li on odgovara modernom obrazovanju. Budući da se reforme obrazovanja dešavaju i u svijetu, u EU je donešen niz dokumenata koju su poslužili kao okvir za analizu. 

Fokus bi trebao biti na djetetu, a ne na sadržaju
Obrazovni sistem treba da počiva na ishodima učenja, dok se postojeći plan i program baziraju na sadržajima koje treba učiti - što je pogrešno, navela je Rangelov-Jusović te dodala kako bi plan i program devetogodišnjeg obrazovanja trebali biti organizovani u trijadama, što kod nas nije slučaj te da se dešava puno preklapanja i ponavljanja gradiva.

NPP je još uvijek usmjeren na sadržaj, a trebao bi da bude fleksibilan i usmjeren na dijete. Ovakav način učenja djece, fokusiran na pamćenje, postavlja pitanje – ćemu učiti djecu – pamtiti ili misliti? Cilj je razvijanje kritičkog mišljenja kod djece. Također, kao izvor znanja se najčešće spominju samo udžbenici, što nikako ne može biti jedini izvor znanja u današnjem dobu, a tu je i pitanje odgoja djece, što bi trebalo da bude sastavni dio nastavnog plana i programa.

Prosječna ocjena u KS je 4,5, a zapravo smo na dnu
Pitanje ocjenjivanja uopće nije dio nastavnog plana i programa, a oko njega se najviše lome koplja. Cilj devetogodišnjeg obrazovanja trebalo bi da bude partnerstvo sa porodicom i zajednicom, budući da škole zapravo i pripadaju porodicama. Potreban je drugačiji pristup obrazovanju i promjena NPP-a, koji bi trebao biti jedinstven za čitavu BiH, za svaki predmet i svakog nastavnika, objasnila je Rangelov-Jusović.

Prosječna ocjena u KS je jako visoka – 4,5, dok se, prema međunarodnim mjerenjima, nalazimo na samom dnu. Također, postojeći plan je onemogućio povezivanje predmeta, što je dovelo i do preklapanja i ponavljanja gradiva, a nije ni dovoljno kulturološki osjetljiv, posebice oko gender pitanja. Napravljen je kao šaka rasutih klikera, od kojih svaki radi svoje.

Direktorica OŠ Čengić Vila I, Zineta Bogunić, dodala je kako je postojeći NPP omogućio školama da imaju manju odgovornost. Svaka škola bi trebala snositi odgovornost za obrazovanje, a trebao bi se napraviti korak koji bi omogućio kreativniom direktorima škola i kreativnoj zajednici, da u skladu sa lokalnim uslovima naprave najbolju školu za djecu.

Postojeći NPP uopće ne spominje inkluziju, što onemogućava i njeno provođenje.

Standardi za udžbenike?
Profesor Nenad Veličković pojasnio je kako nastavni plan i program nije predvidio jasne standarde za izradu udžbenika te se ne može ni odretiti šta je dobar, a šta loš udžbenik. Postoji jasna i direktna veza između dobrog nastavnog plana sa dobrim udžbenicima i jeftinijeg i kvalitetnijeg obrazovanja. Postojeći plan, umjesto da pojača dječija interesovanja i talente, on ih unificira i blijedi, rekao je Veličković.

Ova analiza poslužit će kao početak za izradu novog NPP-a koji će dijete staviti u centar pažnje, rečeno je novinarima. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije