Moguće velike promjene na bh. aerodromima u 2025. godine: Evo šta bi to moglo značiti za putnike
Direkcija za civilnu avijaciju (BHDCA) priremila je odluku o izmjeni Odluke o visini naknade koju plaćaju aviokompanije po prevezenom putniku i toni prevezene robe, koja bi se uskoro trebala naći na glasanju u Vijeću ministara BiH.
Nacrt odluke koji je objavljen 3. oktobra na eKonsultacijama, a kao referentno lice se navodi Direkcija za civilnu avijaciju BiH, sadrži detalje o visini naknade koju će, ukoliko bude izglasano, plaćati operateri vazduhoplova po prevezenom putniku u odlasku i toni prevezene robe.
Podsjećamo, slična odluka je stavljena van snage za 2024. godinu jer su aerodromi tvrdili da im zbog toga odlaze aviokompanije, posebno niskobudžetne, od kojih se u tom periodu istaklo ukidanje aviolinija kompanija WizzAir i Ryanair.
Najave američkih sankcija Srbiji uznemirile i Plenkovića: Koliko bi one utjecale na tržište u BiH?
Za putnike ovo znači potencijalno smanjenje avio-linija, kao što se desilo odlaskom WizzAira i RyanAira za šta su kao razlog naveli upravo ovu naknadu. Ryanair je prekinuo operacije iz Tuzle kada je zračna luka bila pod pritiskom da počne primjenjivati ovaj vid naknade.
Prethodnom odlukom o navedenim tarifama, kompanije su plaćale tri (3) KM po putniku u odlasku i 40 KM po toni prevezene robe. Prema podacima, na tom osnovu BHDCA ovim putem prikupi 3,5 miliona KM godišnje. Izmjenom odluke, dolazi i do izmjene raspodjele sredstava, te će aerodromi po izmjenama dobiti 15 odsto, za razliku od prethodnog 3 odsto.
Za sve to, potrebna je saglasnost Vijeća ministara BiH. Odluka, ukoliko bude donesena u izmjenjenom formatu, stupit će na snagu 2025. godine.
Kako se u dokumentu navodi "Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na 22. sjednici, održanoj 7. 9. 2023. godine, upoznao se sa Modifikovanom predstavničkom inicijativom, te je na osnovu iste donio zaklјučak kojim se zadužuje BHDCA da, u saradnji sa Ministarstvom, postupi po navedenoj inicijativi, i da o tome obavijeste Savjet ministara Bosne i Hercegovine".
U istom dokumentu se navodi da je po isteku šestomjesečnog perioda, BHDCA uputila međunarodnim aerodromima u BiH zahtjev za dostavljanjem analize uticaja neprimjenjivanja odluke o visini naknade koju plaća operater zrakoplova po prevezenom putniku i toni prevezene robe/tereta u odlasku sa aerodroma u Bosni i Hercegovini za prvih šest mjeseci 2024. godine.
Tačni podaci trebaju prezentirati kako je obustava primjenjivanja odluke utjecala na saobraćaj, odnosno, da li je zabilježen porast putnika na aerodromima.
Bosna i Hercegovina ima četiri međunarodna aerodroma: Sarajevo, Banja Luka, Mostar i Tuzla. U dokumentu se navodi i da su aerodromi bili dužni dostavili analizu uticaja neprimjenjivanja Odluke o visini naknade za prevezene putnike i teret. Mostar je dostavio podatke o broju putnika koji podliježu plaćanju naknade, dok su Sarajevo, Banja Luka i Tuzla dostavili podatke o ukupnom broju odlazećih putnika.
"U predmetnoj informaciji je na nedvosmislen način obrazloženo da obustava primjene Odluke o visini naknade koju plaća operator zrakoplova po prevezenom putniku i toni prevezene robe/tereta u odlasku sa aerodroma u Bosni i Hercegovini nije uticala na povećanje putnika na međunarodnim aerodromima, ali da je ista uticala na gubitak sredstava po ovom osnovu, na koji način je oštećen Budžet institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza u procijenjenom iznosu od 1.469.005,00 KM za prvih 6 mjeseci 2024. godine."
Objavili su i podatke o propuštenim prihodima u prvoj polovini 2024. godine, tačnije za period januar - juni, 2024. godine.
Prema tabeli, ukupni propušteni prihodi BHDCA za period nesprovođenja odluke iznose 1.469.000 KM, te navode da ukoliko bi "do kraja 2024. godine broj odlazećih putnika sa aerodroma u Bosni i Hercegovini bio na nivou broja putnika iz 2023. godine, propušteni prihodi BHDCA po ovom osnovu do kraja 2024. godine iznosili bi oko 3,5 miliona KM."
Navode i da je u izvještajima i analizama dostavljenih sa međunarodnih aerodroma evidentno da je, uprkos obustavi primjene ovakve Odluke, broj putnika u prvoj polovini godine bio smanjen u odnosu na isti period prethodne 2023. godine.
Kao zaključak za referentne podatke, navode da "sa obzirom na naprijed navedene činjenice, a uvažavajući potrebe unaprijeđenja bezbjednosti letenja u Bosni i Hercegovini, kao jednog od najvećih izazova sa kojim se Bosna i Hercegovina susreće, Ministarstvo i BHDCA su prepoznali ove izazove, te je u tom smislu, na prijedlog ministra komunikacija i transporta, a u koordinaciji sa generalnim direktorom BHDCA, dogovorena izmjena člana 8.
Odluke o visini naknade koju plaća operator zrakoplova po prevezenom putniku i toni prevezene robe/tereta u odlasku sa aerodroma u Bosni i Hercegovini u smislu izmjene namjene u koje se koriste naknade na način da se izmijeni struktura namjene naknada prikupljenih po ovom osnovu, kako bi se na adekvatan način pomoglo aerodromima i drugim subjektima u civilnum vazduhoplovstvu Bosne i Hercegovine."
Promjene moguće početkom 2025. godine
Portal Radiosarajevo.ba, poslao je upit Direkciji za civilnu avijaciju Bosne i Hercegovine o trenutnom nacrtu zakona.
Iz Direkcije navode da "prema Odluci o visini naknade koju plaćaju operatori vazduhoplova po putniku u odlasku i toni prevezene robe/tereta sa aerodroma u Bosni i Hercegovini iznos naknade je 3 KM po putniku, odnosno 40 KM po toni prevezene robe u odlasku sa aerdroma u BiH, koliko je planirano i u narednom periodu."
"BHDCA je analizirala period od četiri posljednje godine (2019-2023) iz kojeg je vidljiv trend povećanja broja putnika na aerodromima u Bosni i Hercegovina u periodu u kojem je Odluka na osnovu koje se plaćala naknada bila na snazi. Samim tim, potpuno je jasno da obustava naplate naknade nije uticala na povećanje broja putnika i ista se ne može dovesti u vezu sa povećanjem broja putnika što se može vidjeti i iz tabele u kojoj je dat prikaz broja putnika za period 2019- 2023. odnosno period u kom se naknada naplaćivala. Naime, broj putnika u vazdušnom saobraćaju konstantno je rastao od završetka pandemije izazvane virusom korona."
Iz Direkcije su za naš portal potvrdili da, ukoliko se ponovo uspostave naknade, one stupaju na snagu početkom 2025. godine.
"Odlukom o izmjenama i dopunama Odluke predviđen je moratorijum na naplatu naknade u periodu od 1. januara do 31. 12. 2024. godine, te se ponovno naplaćivanje naknade nastavlja od 1. januara 2025. godine, kako je to jasno utvrđeno citiranom odlukom."
Podsjećamo, 20. decembra 2023. godine, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na prijedlog ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edina Forte, usvojilo je jednogodišnji moratorij na taksu za putnike u odlasku.
"Na ovaj način podstičemo strane aviokompanije da povećaju svoje prisustvo u BiH i otvore što više linija iz Sarajeva, Banje Luke, Tuzle i Mostara, a sve u cilju povećanja broj putnika", rekao tada je ministar Forto.
Izmjena propisa donesena je s ciljem povećanja broja letova i ozbiljnijeg razvoja avionskog prometa u zemlji.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.