O udžbeniku istorije u RS-u: "Djeci ne daju da znaju, shvate i vole državu BiH"

L. K.
O udžbeniku istorije u RS-u: "Djeci ne daju da znaju, shvate i vole državu BiH"
Foto: Radiosarajevo.ba / Izašao je novi udžbenik istorije za deveti razred osnovnih škola u Republici Srpskoj, brojne informacije iz knjige pokrenule su oštre kritike

Po novom udžbeniku istorije za deveti razred osnovnih škola u entitetu RS, autora Dragiše D. Vasića, djeca već uveliko uče i upijaju razne nelogične stvari koje su se tu našle. Puno informacija je pogrešno preneseno i kosi se sa smjernicama koje su dogovorene za pisanje udžbenika ovog, moglo bi se reći, za naše prostore osjetljivog predmeta.

Odgovorni iz Instituta za istraživanje genocida Kanada (IGK) su proučavali navedeni udžbenik i zaključili da služi u svrhu antibosanske politike i prakse te da je nastavak pokušaja revizije historijskih, naučno-istraživačkih i sudskih činjenica o agresiji na RBiH i genocida protiv njenih građana, posebno Bošnjaka.

Profesorica historije Azerina Muminović, predstavnica Stručnog aktiva nastavnika i profesora historije osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo, je za Radiosarajevo.ba ukratko iznijela nekoliko nelogičnosti na koje je naišla čitajući navedenu knjigu. Profesoricu Muminović smo kontaktirali zato što je i sama stvarala brojne školske udžbenike u Federaciji BiH.

Nema traga o suživotu

Profesorica Muminović navodi da je sadržaj udžbenika za deveti razred osnovne škole u RS-u u skladu sa antibosanskom politikom koju aktuelne vlasti provode prema državi Bosni i Hercegovini.

"U tematskim cjelinama koje obrađuju nacionalnu historiju parcijalno i samovoljno su tumačene neutvrđene i neutemeljene činjenice. Izučava se historija svih Srba u cjelini koji žive na prostorima bivše Jugoslavije, negirajući pritom državu i kontinuitet i granice BiH kao domovine srpskog naroda koji živi u njoj", govori profesorica.

Navodi i da nema traga o suživotu, stoljećima njegovanom i građenom između Srba, Hrvata, Bošnjaka, Jevreja i drugih naroda koji su živjeli i žive na ovim prostorima, te da se na taj način kod učenika želi razviti osjećaj nepripadnosti državi BiH nego se razvija pripadnost samo bh. manjem entitetu RS-u.

"Zajednički život, izgradnja zemlje koju su Bosanci i Hercegovci, njeni narodi – i Srbi i Hrvati i Bošnjaci i Jevreji i Romi i drugi, krvlju, antifašističkom borbom u Drugom svjetskom ratu izgradila kroz ZAVNOBiH – u knjizi nema ni pomena", napominje profesorica.

Štaviše, ZAVNOBiH se i ne spominje, ali zato se veoma opširno izučava historija Srbije, Crne Gore, Kosova i Metohije. Navodi i da su opširno opisana stradanja srpskog stanovništva u Drugom svjetskom ratu, a o stradanju Bošnjaka i Hrvata nema pomena. Period rata 1992.-1995. je građanski rat koji su vodili međusobno Srbi, Bošnjaci i Hrvati, a za rat su krivi svi osim Srba, čak i Sjedinjene Američke Države, Njemačka i Vatikan", napominje profesorica.

"Tekstovi o Mladiću i Karadžiću ni najmanje ne upućuju da se radi u presuđenim ratnim zločincima niti se navodi zašto su osuđeni. Etničko čišćenje je prisilna migracija... Statistički podaci su jednostrani i nepotpuni, odnose se samo na srpsko stanovništvo bez potpune slike o drugima. Jednostrano je gledanje i na doba Kalaja u BiH – autor kaže da je Kalaj uvođenjem bosanske nacije lažirao historiju Bosne i Hercegovine", govori profesorica Muminović.

Izašao je novi udžbenik istorije za deveti razred osnovnih škola u Republici Srpskoj, brojne informacije iz knjige pokrenule su oštre kritike - undefined
Navedeno je i da su Srbi do sporazuma Cvetković-Maček "svoje nacionalne osjećaje potiskivali na račun jugoslavenstva". Prisutan je i navod koji je do sada proizveo najviše diskusija – a to je navođenje informacije da je  četnički pokret Draže Mihailovića u Drugom svjetskom ratu po karakteru antifašistički, građanski i nacionalni pokret i da se ne razlikuje se od partizanskog pokreta Josipa Broza Tita.

Djeci je onemogućeno da znaju, shvate i vole državu Bosnu i Hercegovinu

"Period od 1992. do 1995. je okarakterisan kao građanski rat u BiH gdje su međusobno ratovali Bošnjaci, Hrvati i Srbi uz miješanje međunarodne zajednice koja je vodila antisrpsku politiku. Konačno, stvaranja entiteta RS-a je ostvarenje sna i nastojanje da se prikaže kao država srpskog naroda ignorišući BiH na sve moguće načine", govori profesorica Muminović.

Napominje i da ovakvim tumačenjem i shvatanjem historijskih činjenica učenicima Bosne i Hercegovine, u ovom slučaju učenicima RS-a je onemogućeno da znaju, shvate i vole državu BiH, da grade zajedništvo i budućnost sa drugim narodima i da se ne uče antibosanstvu nego svim vrijednostima i perspektivi razvoja i ostanka u BiH.

Svaki učenik treba dobiti saznanje da je BiH njegova država

A zašto se ovo dešava i zašto djeca u jednoj državi uče historiju svoje zemlje s potpuno drugačijim informacijama, objašnjava profesor historije na Filozofskom fakultetu u Sarajevu dr. Zijad Šehić. Profesor Šehić je za Radiosarajevo.ba govorio o smjernicama koje su donesene za reformu nastave historije/povijesti/istorije u Bosni i Hercegovini.

Institut za međunarodno istraživanje udžbenika Georg-Eckert iz Njemačke je ovaj proces pokrenuo 2003. godine, a cilj je bio dobiti principe za izradu udžbenika na državnom nivou.

Izašao je novi udžbenik istorije za deveti razred osnovnih škola u Republici Srpskoj, brojne informacije iz knjige pokrenule su oštre kritike - undefined

Foto: Radiosarajevo.ba /Profesor historije na Filozofskom fakultetu Sarajevo, Zijad Šehić

„To je bio posljednji pokušaj da smo nešto zajednički pokušali uraditi, 2006. smo potpisali dokument Smjernice za izradu udžbenika, međutim već za dvije godine odstupilo se od principa koji su bili propisani“, navodi profesor.

Prva tačka principa je bila da svaki učenik u BiH treba da dobije saznanje da je to njegova domovina, no od toga se odmah odstupilo. Profesor napominje da su te Smjernice još uvijek na snazi.

„Sada imamo proces koji je malo opasniji – tumačenje Drugog svjetskog rata, period 1992–1995, pitanje RS-a, njenog nastanka, uzroka, povoda, rezultata rata – sve su to teme koje se nalaze u udžbenicima, ali nisu utemeljene na čvrstim činjenicama“, govori profesor Šehić.

„Haške presude i sagledavanje tih presuda se u knjigama navodi kao preveliki pritisak na Srbe, da je Haški tribunal bio pristran i slično. Ne navode ni brojeve presuda koje su donesene. Posljednjih 12 godina stojimo u mjestu, nemamo reviziju u tumačenju historijskih procesa u školskim udžbenicima“, napominje profesor.

Navodi i da se moramo ozbiljnije pozabaviti s ovim pitanjem jer ovo je jedna zemlja i historijski udžbenici se moraju ujednačiti za dobrobit svih. Također govori da je ovakvo što za njega bilo očekivano:

„Ovo je nastavak procesa koji traje 20 godina koji ima jedan cilj i to onaj koji je 1994. godine na jednom kongresu Srba i najavljen, a on se u suštini svodi na to da se treba voditi ista politika i, evo, 23 godine poslije taj cilj se nastavlja. Nadam se da će međunarodna zajednica reagirati na ovo“, govori profesor Šehić.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije