Zlatiborka Popov-Momčinović: I 8. mart povod za 'plenumsku demokratiju'
Međunarodni dan žena, 8. mart, ostaje i dalje na društvenim marginama. Mediji ga tretiraju kao drugorazredni praznik, a nauka se njime bavi više nego sporadično, rekla je u izjavi za agenciju Fena doc. dr. sc. Zlatiborka Popov-Momčinović.
Kaže da je prisutno "izbjegavanje" bavljenja ovom temom, a novinari/ke u tekstovima posvećenim 8. martu daju tzv. ankete slučajnih prolaznika/ca koje potom citiraju, a koji različito gledaju na ovaj praznik, te "izgleda da je 8. mart jedan od povoda kada se dozvoljava u BiH danas toliko popularna plenumska demokratija".
Analizirajući u čemu se ogleda izgubljena autentičnost 8. marta "kao dana žena" Popov-Momčinović je kazala da je taj dan zamišljen da sublimira, integrira sve što je postignuto u borbi za ženska prava, posebno prava radnica (termin danas gotovo izbrisan iz javnog diskursa i zamijenjen terminom uposlenica, djelatnica, zaposlena žena), da potakne na dalje borbe u pogledu promjene društvenog položaja žene.
"U većini tranzicijskih zemalja proslava 8. marta se faktički izgubila. Riječi kao što su poštovanje, ljubav se najčešće koriste na ovaj dan. No, oni se nerijetko svode na izjave kao što su 'mali znak pažnje', a koja su slabe upotrebne vrijednosti, a mizerne vrijednosti da se poslužimo Marksovim terminima" ističe.
Mišljenja je da je opasnost ovakve znakovnosti višestruka, jer pod poštovanjem se vrlo rijetko misli i promišlja Kimlikina politika priznavanja, već konzervativna etika brige - poštovanje onog slabog, marginalnog.
"Ljubav koja podrazumijeva reciprocitet se koristi, ali ipak rjeđe, i više je apsorbirana od tzv. neformalnog praznika dana zaljubljenih - Svetog Valentina i svodi se na privatnu stvar, kroz ogledalo odnosa između heteroseksualnih partnera. Uprkos razlikama, ključ leži u kapitalističkoj komercijalizaciji i konzumerizmu na tržištu partnera", naglašava Popov-Momčinović.
No komercijalizacija, prema njenom mišljenju, ostaje kao temeljna značajka, kao i ideološka repetitivna ispražnjenost.
Ističe da u tekstovima štampanih medija dominiraju sintagme kao što su "rasprodata putovanja za Dan žena", "provedite 8. mart uz Doris Dragović u Novom Sadu" ili "sa Lepom Brenom u Zagrebu", a tu su i izjave važnih ličnosti kao što su - predsjednici.
Prisutni su i hibridni diskursi, te ona navodi novinske naslove poput, 'ženama treba stalno poklanjati ljubav', a kako zaključuje ona, "dvije riječi bodu oči: ljubav i poklanjati" te da se ovdje osim ljubavi apelira na poklanjanje pažnje, a žene imenuju ljepšim polovinama što su tipične stereotipije u predstavljačkim strategijama ne samo 8. marta, već i žena uopće.
Pojašnjava da je osim ovog prisutna i implicitna kritika, jer se ta i takva nazovipažnja i ljubav koja je u biti patrijarhalnog tipa "poklanja" samo jedan dan. Kroz tekst provijavaju na neujednačen način, ukrštajući se s izjavama slavnih ličnosti, mahom estradnih zvijezda, koje 8. mart tumače kao praznik posvećen majkama i suprugama (ni govora o radnicama!) i historijske reminiscencije na sam praznik. Oni koji su kritički nastrojeni pak ovu kritiku svode na posvećivanje pažnje samo jedan dan u godini, umjesto svih 365 dana.
"Tu se jasno vidi depolitizacija 8. marta i nivelacija njegove simboličke prenapučenosti koja personofikuje decenije borbe žena za tzv. ženska prava", kaže Popov-Momčinović.
Ali, dodaje, ono što je više nego bitno jeste da feministkinje insistiraju na značaju 8. marta, te mnoge ženske organizacije u BiH i regiji su osnovane baš na ovaj dan.
Kao primjer navodi organizaciju "Crvena" u BiH, čiji sam naziv i način djelovanja ukazuje na konceptualni performans rodnih strategija u borbi za ravnopravnost, a koje proziru i preziru strukturalne uvjetovanosti i podređenosti žena.
"No, ovdje treba izdati i jedno upozorenje, a to je kapitalistički kontekst u kojem smo svi 'jednaki/e' pred neumoljivim zakonima tržišta, i jednako ranjivi/e", zaključuje u izjavi za agenciju Fena doc. dr. sc. Zlatiborka Popov-Momčinović.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.