Bojan Kalnić: Grad sveden na tržne centre
Bojan Kalnić je mladi dizajner iz Sarajeva. Apsolvent je produkt-dizajna na
Akademiji likovnih umjetnosti, a proslavio se dizajnom pješačkog mosta koji će
se izgraditi ispred ALU.
Radiosarajevo.ba: Možeš li nam reći nešto više o mostu kod ALU, budući da
te on i proslavio?
Bojan Kalnić: Da, na
konkursu objavljenom za izradu mosta, moje kolege Amila Hrustić, Adnan Alagić i
ja, osvojili smo prvo mjesto. Nažalost, taj most, iako je bio prilično zapažen
kod nas, još uvijek nije napravljen. Gradnja tek počinje, ali ušao je u knjigu Restart - o arhitekturi u BiH u zadnjih
20 godina, te je izašao u časopisu A10,
jednom o najjačih evropskih časopisa za dizajn i arhitekturu. Most je bio
prilično iznenađenje za sve koji su ga vidjeli – zbog svog neobičnog izgleda.
Htjeli smo da napravimo neki novi simbol grada, budući da istraživanja govore
da se turisti u Sarajevu zadržavaju jedan do dva dana i nemaju šta da vide.
Mislim da je potrebno što više zanimljivih objekata i sadržaja te da je taj
urbani dizajn jako bitan, a da kod nas nije gotovo nikako zastupljen. Grade se
samo tržni centri. Taj most i dizajnerski i konstruktivno još nigdje nije viđen
niti napravljen. Slali smo ga i u Institut za izgradnju mostova i puteva u Minhenu,
koji je najveći u Evropi, i oni su se iznenadili jer nisu nikada vidjeli tako
nešto.
Radiosarajevo.ba: Bavio si se i iluminacijom ulica, o čemu se zapravo radi?
Kalnić: Da, to smo radili
kao čitava klasa u okviru nastave na Akademiji. Konkretno smo radili prijedlog
za iluminaciju Ferhadije i Titove ulice. To je svakako jedan od velikih
problema u našem gradu. Kod nas je još uvijek stara rasvjeta koja troši mnogo
energije. Postoji i pojam koji se zove „zagađenje svjetlom“, gdje se jako
veliki dio energije i svjetla ispušta u atmosferu, a nema stvarnog efekta. To
čak i rastjeruje ptice, što dovodi do povećanja broja insekata, što je pravi
problem u velikim gradovima. Mi smo napravili prijedlog za jeftiniju i
funkcionalniju bijelu rasvjetu, s tim da se radi o velikom projektu i pitanje
je da li će se i kada izvesti. Jednog dana će svakako morati.
Radiosarajevo.ba: Šta se podrazumijeva pod modernom iluminacijom ulica i
mostova?
Kalnić: Cilj je da se
maksimalno iskoristi svjetlo bez gubljenja energije. Kada se uzme period od
nekoliko godina - gube se milioni i milioni na energiju koja uopće nije
potrebna, a ulice i dalje nisu dovoljno osvijetljene. Stara rasvjeta je jako
nefunkcionalna. Može vam se desiti da u centru grada stojite na tri metra od
neke osobe, a da je ne prepoznate. Pored toga, stavljena je i na fasade
objekata – što uništava arhitekturu, a dovodi do preosvjetljenja nekih dijelova
dok druge ostavlja u tami. Nova rasvjeta u gradu bi se čak isplatila za svega
nekoliko godina (neke firme su bile i spremne da je daju besplatno), a izgubile
bi se i mračne zone. Potrebno je da grad izgleda lijepo noću i da se vide svi
ti objekti. Čak, sa pravilnim osvjetljenjem, mogu izgledati ljepše nego po
danu. Ideja je da se tako naglase sve lijepe stvari na objektima i sugeriše na
neke stvari koje inače možda i ne bismo vidjeli. U centru Sarajeva ima toliko
zanimljivih skulptura na objektima koje ljudi vjerovatno nisu nikada ni
zapazili. Naša ideja je bila da se postave sajle koje bi rasvjetu držale iznad
ulice. Tako ne bi bila na fasadama, niti bi ulazila ljudima u stanove.
Radiosarajevo.ba: Čime se još baviš, pored dizajna?
Kalnić: Fotografijom, u
okviru nastave na Akademiji izlagao sam na Prvom studentskom svjetskom bijenalu
fotografije u Novom Sadu. Fotografija mi dođe kao honorarni posao. Što se
ostalih vidova umjetnosti tiče – dizajn je jedini preostali vid tog
kulturološkog diskursa da je spoj svih ostalih oblika umjetnosti. Ostale
umjetnosti polako gube svoj značaj i sve nekako prelaze u dizajn. Tako je
dizajn istovremeno i video-art, konceptualna umjetnost, skulptura i slika.
Nemoguće se kvalitetno baviti dizajnom, a da se ne dotakne i drugih umjetnosti.
Radiosarajevo.ba: Izlagao si i na sajmu Interio?
Kalnić: I to je bilo u
okviru nastave na Akademiji. Izlagali smo svoje studentske radove, uglavnom
stolove i stolice. To je bilo prošle godine, a ove godine sam učestvovao na
konkursu na temu „recesijski namještaj“. To je ipak bilo samo u vidu plakata,
radove nismo napravili. Težio sam da napravim stolicu sa minimalnim brojem
elemenata. To je stolica na tri noge sa jednakim centralnim dijelom i naslonom,
bez spojeva te se sve svodi na uglavljivanje. Moguće je sastaviti i rastaviti
za svega nekoliko minuta, a jednostavna je i za proizvodnju.
Radiosarajevo.ba: Koje svoje radove izdvajaš od ostalih?
Kalnić: Osvojio sam
nagradu za dizajn suvenira na konkursu Općine Novi Grad. Tu sam na temu Grad na dlanu napravio drvenu ruku sa
konturom grada, koja može da se otvara i zatvara. Izdvojio bih još jedan rad sa
akademije – tzv. Kljun. Uzeo sam temu
dizajna iz prirode ili biomimetike, koji je prilično nezastupljen, a ustvari je
jedan od vidova dizajna koji će se sve više širiti u budućnosti. Uzeo sam za
model pticu, koja sa svojim kljunom može da uzima i tečnu i čvrstu hranu, pa
čak i razbija neke čvrste objekte. Tako sam napravio neki vid zamjene za
kompletan escajg. Vrlo je praktičan za izlete ili neke situacije gdje morate da
stojite i ne možete da koristite cijeli escajg.
Radiosarajevo.ba: Ima li budućnosti za mlade dizajnere u iluminaciji ulica
i objekata?
Kalnić: Svakako. Trenutno
je malo pažnje obraćeno na to, ali u svijetu su gotovo svi veći gradovi prešli
na modernu rasvjetu. I Sarajevo će neminovno jednog dana morati da pređe, čim
se društvo malo razvije. Dizajn ipak zavisi od razvoja društva. Kada društvo
dođe na malo višo nivo, počet će i da se radi kompletna obnova urbanog dizajna.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.