Vareš: Deseti VaClaF ove godine pod motom "Back to the future"

0
E. K.
Vareš: Deseti VaClaF ove godine pod motom "Back to the future"
Foto: VaClaF / VaClaF 2022

Povodom 10. jubilarnog VaClaFa, čiji glavni program počinje 15.09, u razgovoru sa umjetničkom direktoricom Andreom Nikolić i etnomuzikologinjom Majom Baralić-Materne, donosimo priču o počecima ovog festivala, borbi da se očuva njegov kontinuitet.

VaClaF organizira Udruga Emil Milo Cipra Vareš, uz Andreu Nikolić i Kammermusikverein WISE, partner je Općina Vareš, a najznačajniji pokrovitelj i ove godine je Austrijski kulturni forum Sarajevo. Festival se održava i uz podršku FMKS, Ze-Do kantona, Institut francais te brojnih prijatelja i partnera bez kojih festival ne bi bio moguć.

Nakon sjajnih uvodnih koncerata sa bh umjetnicima, gostovanjem austrijskog puhačkog kvinteta ansambla WISE: Wien International Soloists Ensemble započinje centralni dio jubilarnog 10. izdanja Vareš Classic Festivala pod temom "Back, to the Future". 

Svakim novim izdanjem VaClaF nas iznenadi načinom odabira djela i otkrivanjem one niti koja ih povezuje. Već je postalo uobičajeno da osim kompozicija starih majstora, značajno mjesto imaju djela savremenih stvaralaca, kako domaćih, tako i inostranih, sa akcentom na žene-stvaraoce. To je posebno važno za našu sredinu u kojoj savremeni, osobito mladi kompozitori, još uvijek teže dobivaju mjesto na koncertnim programima. A ono što posebno raduje je neprestano povezivanje i afirmisanje domaćih umjetnika što je, kako se već pokazalo, pravi put za buduće saradnje i nove projekte. 

O kontinuitetu ovog renomiranog regionalnog festivala govorila je i etnomuzikologinja i muzička urednica na BH Radiju 1, magistrica Maja Baralić-Materne, kazavši između ostalog sljedeće:

„Uz sve nedaće i uprkos njima, 10. Vareš Classic Festival biće održan dostojno jubileju. Nakon dva sjajna avgustovska koncerta, na kojima su nastupili domaći umjetnici, tokom septembra, pridružiće im se i kolege iz inostranstva – od Kine, preko Francuske do Austrije. Uz to, Vareš Classic festival će gostovati u Zenici i Sarajevu, a na Festival će, kako bi ga na najbolji način zatvorila, doći Sarajevska filharmonija. Ipak, malu sjenu ili žal budi spoznaja da se neće održati u obimu u kome je prvobitno zamišljen. Stoga je moto ovog desetog izdanja - Back to the future – aktuelniji no ikada: krajnje je vrijeme da ozbiljno postavimo pitanje i odredimo se: kako zamišljamo našu budućnost (u datim uslovima)“.

Utemeljen prije 10 godina, Vareš Classic Festival već odavno se pozicionirao u sami vrh umjetničkih festivala, a za sve ima zahvaliti neumornoj, talentovanoj i maštovitoj ekipi, prije svih direktorici Andrei Nikolić, koja je i sama izvrsna violinistkinja i istovremeno i jedan od izvođača. U svom osvrtu na početke VaClaF festivala, te dosadašnju decenijsku tradiciju, Andrea nam otkriva šta je ustvari bila vodilja pokretanja VaClaF-a u jednom malom radničkom rudarskom mjestu Varešu.

"VaClaF - Vareš Classic Festival svoj početak imao je u prvom Miholjskom koncertu 2009. godine - Vareška djeca Vareškoj publici, kojeg sam pokrenula zajedno s obiteljskim prijateljem i također Varešaninom Petrom Jelićem. Ja sam svoje najranije, prekrasne godine djetinjstva provela u Varešu, a u to vrijeme sam završavala studij u Zagrebu i koncert je bio svojevrsan povratak u rodni grad. Polučio je fantastičan uspjeh i izniman interes, te se jednom godišnje nastavio održavati, do 2013. kada smo na moju inicijativu osnovali festival.

Do tada sam već završila i magisterij, preselila se u Beč i nastavila usavršavanje, a u međuvremena proputovala Europu, nastupila na brojnim festivalima i stvorila vlastitu viziju Vareš Classic Festivala kao posebnog umjetničkog projekta, koji po uzoru na najveće festivale u svijetu može donijeti prekrasne stvari ovom jedinstvenom malom gradiću u srcu BiH. 

Ono što nisam očekivala je koliko će zapravo to biti mukotrpan put. Nedostatak razumijevanja za umjetnost u malim sredinama, izostanak podrške u relevantnom obliku nadležnih institucija na svim razinama, apsurdne situacije raznoraznih konkursa, nezainteresiranost sponzora i podcjenjivanje mladih ljudi i njihovih ideja, sve je to obilježilo ovih 10 godina mog umjetničkog djelovanja u BiH i ne mogu ne primijetiti da se na generalnoj institucionalnoj razini ništa nije promijenilo na bolje. No, uprkos svemu tome, mi nismo odustali i prvenstveno smo vlastitim sredstvima i volonterskim radom održali i izgradili VaClaF do ovog velikog jubileja.

Posljednjih godina najznačajniju podršku i najplodonosniju suradnju imamo s Austrijskim kulturnim forumom Sarajevo, a ove godine Općina Vareš nam se pridružila kao partner. Također, tu su brojni pojedinci i mali poduzetnici iz Vareša, koji su godinama podrška i s kojima smo festival i započeli. Na višoj institucijalnoj razini podržavali su nas  FMSLU  i FMKS, a generalno gledajući osnovni je problem taj što zbog rasporeda konkursa i organizacije budžeta u BiH je apsolutno nemoguće planirati unaprijed računajući na ikakva javna sredstva, budući da mi uglavnom završimo čitav festival prije nego rezultati konkursa, ili čak i sami konkursi,  budu objavljeni. Sam iznos ukupnog budžeta za kulturu drugi je temeljni problem, a onda i način raspodjele, kriterija, vrednovanja… Na svemu tome potrebno je ozbiljno poraditi, na državnoj razini. 

Kroz sve godine festivala imali smo desetke ekskluzivnih programa koji nikad nisu izvedeni na ovim prostorima, umjetnike iz svih krajeva svijeta koji su kroz naš festival po prvi puta posjetili Bosnu i Hercegovinu, praizvedbe djela pisanih ekskluzivno za festival, glazbu najrazličitijih žanrova u vrhunskim izvedbama, a uz to redovito smo pružili platformu domaćim umjetnicima, prvenstveno mladima, a onda i onim najeminentnijima, kako bismo zajednički gradili scenu umjetničke glazbe u BiH.

I sve to potpuno besplatno, za najširu moguću publiku, vodeći se misijom da vrhunska umjetnost bude dostupna svima i da Vareš stavimo na kulturnu kartu svijeta. Ponosna sam da smo usprkos svemu na kraju u tome i uspjeli“.

O samom programu festivala, Andrea nam otkriva da je VaClaF 2022 započeo sa dva uvodna koncerta u 8.mjesecu gdje su ugostili novoosnovani Sarajevski gradski orkestar pod vodstvom sjajnog mladog dirigenta Fuada Šetića, uz Marijanu Nikolić (mezzosopran) i Andreu kao solisticu, a zatim su u saradnji sa Tuzla Guitar Weekom odsvirali koncert kamerne muzike sa Sanelom Redžićem, Vedranom Šimić i Elvisom Sivčevićem.

Od 15.10.-1.10. u centralnom programu dolaze brojni gosti: puhački kvintet WISE ansambla iz Beča otvara festival. Nakon toga u saradnji s Festivalom Grad Sarajevo i Art Link Fondacijom iz Beograda sviraju koncert u Sarajevu (Trio Camerata Balkania sa Andreom na violini, Eva Karadža, viola i Nejla Komar, violončelo), a za vikend 24.9. u Vareš i ekskluzivno prvi put u BiH dolazi fantastična Wu Bing iz Pariza, virtuoz na tradicionalnim kineskim instrumentima. 

Završetak festivala pripada ponovo domaćim umjetnicima, gdje u Staroj crkvi nastupaju u duetu Belma Alić, violončelo i Belma Šarančić, harmonika. Završni, svečani Miholjski koncert 01.10. svojim muziciranjem uveličat će Sarajevska filharmonija pod vodstvom maestra Mladena Tarbuka, a kao solistice nastupit će Martina Menegoni, mezzosopran, Ivana Nikolić, oboa, a Andrea će ekskluzivno izvesti novi koncert za violu i orkestar austrijske kompozitorice Gabriele Proy, posvećen Andrei i jubilarnom 10. VaClaF, naslova “Vareš Concerto”. Uz to sa udrugom žena “Izvorno Vareško” pripremljeni su jubilarni ručno rađeni VaClaF suveniri, dok sa Udrugom žena Strica-Zarudje u nedjelju 25.9. organiziraju muzičko-poetsko-kulinarsku šetnju, a sve koncerte popratit će izložba plakata dosadašnjih festivala.

Na kraju možemo konstatovati da je VaClaF izrastao u jedan veliki festival u malom gradu Varešu. Na pitanje šta su stremljenja poslije desetogodišnjeg jubileja, umjetnička direktorica kaže:

“Kada ovaj festival završi prvenstveno ću otići na odmor. Uložila sam velik dio sebe i svog života kako bi VaClaF bio ono što danas jest i došla sam do točke u kojoj nemam potrebu više nikome ništa dokazivati ni objašnjavati. Ako relevantne institucije ne vide i ne vrednuju naš rad, na nama je da se restrukturiramo. Nakon što dobro razmislim, sa suradnicima i partnerima ćemo napraviti konkretan plan daljnjeg razvoja i djelovanja.

Mišljenja sam da se kultura u BiH mora iz temelja promijeniti i djelatnici, pogotovo u nezavisnom sektoru umjetničke muzike, moraju puno bolje i aktivnije surađivati i inzistirati na pozitivnim promjenama. Moja želja je oduvijek bila izgraditi aktivnu, polivalentnu scenu u BiH, koja aktivno surađuje s relevantnim međunarodnim institucijama i predstavlja bh stvaralaštvo u svijetu. Novu glazbu, mlade glazbenike, kompozitore i kompozitorice, da se maknemo od “dvije pjesme koje svi znaju” i da napokon zajednički preuzmemo budućnost u svoje ruke“.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iPhone i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije