Savez kolumnista | Prof. dr. Salih Fočo: Politika susjednih zemalja prema BiH

16
Radiosarajevo.ba
Savez kolumnista | Prof. dr. Salih Fočo: Politika susjednih zemalja prema BiH
Foto: SirokiBrijeg.info / Vučić, Čović i Plenković

Politika susjednih zemalja prema Bosni i Hercegovini se nije bitnije promijenila od devedesetih godina dvadesetog stoljeća. Njihovo involviranje u političke pa i sve druge društvene tokove se s vremnom intenzivira, zavisno od okolnosti koje oni obilato koriste na uštrb nemoći instucioanlnog funkcionisanja države Bosne i Hercegovine.

Piše: Prof. dr. Salih Fočo, za portal Radiosarajevo.ba

Svakako, susjedne zemlje, prije svega Hrvatska i Srbija u tom procesu imaju nezamjenjivu ulogu. U svakoj prilici pokušavaju narušiti i učiniti Bosnu i Hercegovinu nesamostalnom i nefunkcionalnom državom. Poznato je stanovište zvanične politike Republike Hrvatske o izboru člana Predsjedništva iz reda hrvatskog naroda. Odbijajući da prizna njegov izborni legitimitet i volju biračkog tijela, Hrvatska dovode u pitanje legalno i legitimno predstavljanje i funkcioniranje Bosne i Hercegovine.

Oglasila se i policija: Na džamiji u Brčkom ispisan uznemirujući grafit

Oglasila se i policija: Na džamiji u Brčkom ispisan uznemirujući grafit

Ono što je još značajnije jeste javna politika Hrvatske da podržavaju (a koji su ga i kreirali), Hrvatski narodni sabor (HNS), nevladinu organizaciju koja je u stvarnosti "prepakovana" tvorevine bivše tzv. Herceg-Bosne. Takva politika i akcija koju vodi zvanična politika zvaničnog Zagreba, nije samo politika već i praktična akcija u osnaživanju takvih institucija. Navedeno nije ništa drugo do nastavak projekta koji je rezultirao stvaranjem jedne u osnovi paradržavne tvorevine.

Tuđmanova politika

Politika Hrvatske prema Bosni i Hercegovini kroz prizmu odnosa prema hrvatskom narodu u Bosni i Hercegovini i njegovom legitimnom predstavljanju i zastupanju u stvari je politika koju je još dr. Franjo Tuđman uspostavio devedesetih godina 20. stoljeća. S pravom bi mogli reći da je politika Hrvatske danas rigidnija nego u to doba.

Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!

To se može iščitati iz neriješenih pitanja između dvije države od granica do mnogobrojnih drugih, imovinskih, poslovnih i ekonomskih odnosa. Danas je praktično nemoguće kreirati drugačije odnose i procese u Bosni i Hercegovini bez involviranja Hrvatske, kroz njen uticaj na stajališta pa i političke akcije stranaka koje sebe predstavljaju "zaštitnicima interesa" hrvatskog naroda.

Time su onemogućene ideje, ljudi, pokreta i političkih subjekti iz "hrvatskog nacionalnog korpusa" da se aktivno bore za cjelovitost Bosne i Hercegovinu i njenu demokratske i ekonomske tokove primjerene vremenu i htijenjima evropskih integracionih procesa.

S druge strane, Republika Srbija je, od dolaska na vlast Vučića, pojačala svoje svakovrsno djelovanje na daljnjoj destabilizaciji stanja i odnosa u Bosni i Hercegovini. Ta politika je, često, i javna a često i prikrivena.

Prije svega svojim javnim stanovištem Srbija podupire politiku jačanja Republike Srpske na uštrb funkcionalnosti države Bosne i Hercegovine. Gradeći paralelne odnose Srbija destabilizira Bosne i Hercegovine i time održava intenzitet konflikta na visokom nivou unutar političkih aktera u Bosni i Hercegovini, pa i naroda.

Savez kolumnista | Prof. dr. Salih Fočo: Quo vadis, BiH?

Savez kolumnista | Prof. dr. Salih Fočo: Quo vadis, BiH?

Stalna prijetnja, strah od destabilizacije i sukoba, neodređeno stajalište prema secesionizmu dovodi do snažne destabilizacije države BiH i njenog institucionalnog funkcionisanja.

Involviranje i jednog i drugog susjeda se pojačava u trenutcima kada slabi utjecaj međunarodne zajednice, ili kad njihova aktivnost bude usmjerena na druge prostore i prioritete. Međunarodna zajednica kao bitan akter i garant mira u Bosni i Hercegovini već dugi niz godina ima nejasnu i anemičnu dinamiku normalizacije političkih prilika u Bosni i Hercegovine i nedovoljnu jasnu strategiju institucionalne izgradnje BiH i kao države i demokratizacije odnosa unutar etničke podijeljenosti bosanskohercegovačkog društva.

To se može uočiti po parcijalnim i selektivnim mjerama koje poduzima i koje je poduzimao Visoki predstavnik za Bosnu i Hercegovinu, Christian Schmidt.

Prethodni visoki predstavnici su "izražavali zabrinutost" i tolerisali procese koji su urušavali dostignuti nivo integracija i demokratizacije pa i funkcionalnosti naše zemlje.

Prof. dr. Salih Fočo
Radiosarajevo.ba: Prof. dr. Salih Fočo

Susjedne zemlje kao potpisnici Dejtonskog mirovnog sporazuma - uzgred rečeno nisu njegovi garanti kako vole reći i politiku svoju involviranja predstaviti, već akteri rata u Bosni i Hercegovini koji su sporazum potpisale u tom svojstvu - koriste svaku priliku odsustva jasne politike međunarodne zajednice i njene neodlučnosti za svoje involviranje za ostvarivanje ciljeva postavljenih devedeseti godina, ali i modernizovanih u novim uvjetima i političkim prilikama.

Uloga domaćih političkih aktera

I da budemo što objektivniji, nisu samo susjedne države i međunarodna neodlučna politika akteri destabilizacije Bosne i Hercegovine. Svakako veliku odgovornost, pa i najveću, imaju domaći politički akteri koji obnašaju vlast i koji dugi niz godina nemaju ni koncept ni cilj izgradnje moderne i demokratske Bosne i Hercegovine kao samostalne države.

Nijedna stranka, bez obzira na predznak etnički, neetnički, nije ponudila konceptualni program koji bi bio značajan iskorak iz stanja apatije i političkih i nacionalnostranačkih podjela. Za političke podjele, dominantne stranke u Bosni i Hercegovini, uzimaju etničke različitost. Kroz takvu prizmu zastupljenost i proporcionalnost nije moguće, a što je i prethodni period funkcionisanja Bosne i Hercegovine potvrdio, promijeniti naslijeđeni ratni stereotip podjela i stalnog zadržavanja visokog nivoa konfliktnosti nepovjerenja pa i straha od promjena.

Etničko zastupanje i predstavljanje kao dominantan obrazac i praksa iz bosanskohercegovačkog iskustva potvrđuje da nije moguće postići jedinstvo, kako se obično kaže u različitosti i na tim osnovama pokrenuti i voditi reformske i tranzicijske procese ka evropskim integracijama i funkcionalnosti same zemlje. Nacionalne politike kroz prizmu etničke zastupljenosti vodi institucionalnim blokadama i daljim podjelama i to u svim društvenim sferama.

Vrlo je ilustrativno da etničke i političke podjele nisu bile prisutne u procesu privatizacije društvene tj. državne imovine u privatnu, putem vlasničke pretvorbe privrednih subjekata. U tom procesu na svim prostorima Bosne i Hercegovine, bez obzira na teritorijalno ustrojstvo, vladala je harmonija i princip nemiješanja, bez opstrukcija ili bilo kakvog osporavanja.

Dok je povratak ljudi na svoja ognjišta i imanja praćen s enormnom količinom otpora svakojake vrste, kako se ne bi normaliziralo stanje i zadržao visoki nivo konfliktnosti koji se izražava kroz narod, a čiji je eksponent bila "nacionalna" politika. Dans je taj proces pretvorbe završen i nemoguće je promijeniti uspostavljeno stanje

Promjena je moguća samo pod uvjetom da tržište nesmetano regulira odnose u sferi privrede i ekonomije, ali i vlasničke strukture, bez uplitanja političkih aktera i njihovih mjerila.  

No, sve su to rekli bismo uzroci i stanje stvoreno nakon skoro trideset godina mira. Na sceni su isti ili slični politički akteri koji obnašaju vlast i dinamiziraju društvene procese i zadržavaju političko stanje kao statu qvo. Za to postoji već formula koju etnonacionalne stranke koriste kao dominantnu političku ideju koja se ogleda u formuli da oni zastupaju interese "vlastitog" naroda i da su samo oni autentični njihovi predstavnici. S obzirom na njihovu dužinu na vlastito, dugo vremensko trajanje, te etnonacionalne stranke su ovladale, ne samo političkim procesima već i svim drugim društvenim pa i nacionalnim odnosima u Bosni i Hercegovini.

Politizacija društva

Zato sebe predstavljaju pokretima, a ne strankama. Kao takve vladaju svom društvenom sferom od privrednog ambijenta do kulturnih i općeljudskih potreba i prava. Tako ovladali su sredstvima rada, radnim ambijentom, javnim i društvenim prostorom i "svojim" predstavnicima u svim institucijama društva.

Danas je opće uvriježeno mišljenje, da bez političke potpore i stranačke pripadnosti  ne možete doći ni u kakvu poziciju bez obzira na vaše kompetencije i stručnost. Dakle, na djelu je dugi niz godina važnija politička pripadnost od stručnosti i kompetencija koje određene funkcije i radna mjesta trebaju da imaju i putem kojih bi se doprinijelo razvoju društva i unapređenju demokratskih odnosa. 

Dominacija politike, kao najvažnije društvene sfere deprimira društvene aktere koji žele promjene i koji bi doprinijeli funkcionalnosti institucija društva a time i same države. Najilustrativniji primjer su mnogobrojne agencije na nivou Bosne i Hercegovine, koje bi po svom nominalnom i funkcionalnom određenju trebale biti nestranačke i nepolitičke organizacije a danas su najveći eksponenti stranačkih predstavnika i politika koje onemogućavaju, tako, njihovo neovisno funkcioniranje, već blokadu u skladu s politikom vlastite stranke, bez obzira na to što se radi o poslovima neovisno od političkih ideja. Politizacija institucija i političko predstavljanje doprinosi paralizi institucionalnog djelovanja države i direktno šteti samim građanima.

Da građani nisu zadovoljni političkim konceptima nacionalnih stranaka pokazuju i prethodni izbori. Naime građani su se opredjeljivali i za druge političke opcije i stranke koje nemaju u svom nazivu nacionalni prefiks. Međutim tehnologiju vlasti, koju su te stranke, nakon izbora primjenjivale u suštinskom smislu nisu dovele do bitnijih promjena. Naime opozicione stranke su dolaskom na vlast nastavile zamjenu starih kadrova svojim, bez novog koncepte i stereotipa prema političkostranačkom predstavljanju. Time su nastavile tehnologiju vladanja, bez suštinskog mijenjanja naslijeđenih odnosa i principa rada.

Dakle u našim uslovima izbori ne donose promjene. Čak nove strukture vlasti postaju rigidnije u svom praktično-političkom djelovanju od prethodnih nacionalnih stranaka. Promjene na bosanskohercegovačkoj sceni su iznuđene i to potezima međunarodne zajednice ili uvjetima evropskih integracija i približavanja tom putu i BiH. Promjene koje dinamiziraju naše političke elite ogledaju s u zadržavanju postojećeg stanja i odnosa i retrogradna tradicija koja nije primjenjiva u novom vremenu i naraslim potrebama demokratije.

Kako do promjene?

Da bi došlo do promjene stanja i odnosa na bosanskohercegovačkoj sceni nužno je da se restar politike koje će se temeljiti na našoj vjekovnoj tradiciji zajedništva u različitosti koje doprinose funkcionisanju i društva i države. Naše povijesne, kulturološke i religijske različitosti nisu potirale drugo i drugačije već su vodile afirmaciji vjerskih i nacionalnih sloboda i prava naroda i građana, afirmaciji institucija i jednakopravnog predstavljanja i zastupanja.

Da bi se promijenilo društveno stanje nužno je napustiti politike prevara i obmana, kako partnera u vlasti, tako i sami građana i naroda. Vlast je općedobro i svojina svih građana i naroda, nisu privilegija političkih elita, već njihova obaveza da rade na dobrobiti i države i naroda i njenih građana. Za tu politiku nužno je imati i snage, ali i jasne političke ciljeve koji će mobilizirati mase na stvaralačkom demokratskom odnosu u kreiranju društvenih odnosa i uspostavljanu institucionalnog sistema, koje će funkcionirati na dobrobiti svih njezinim građana, bez obzira na etničke ili religijske i teritorijalne odrednice. Snaga političkih ideja ide u korak s jasnom formulacijom ciljeva čijom realizacijom će se smanjivati utjecaj susjednih zemalja na politiku i društvene odnose u samoj Bosni.

U takvoj neuređenoj zemlji s mnogobrojnim konfliktima i bez procesa promjena i zaustavljenim demokratskim tokovima susjedne zemlje, čak i legitimno pomažu građane Bosne i Hercegovine "svojeg" nacionalnog korpusa nizom olakšica koje im nude.

Naime Dejtonskim sporazumom je predviđeno dvojno državljanstvo, što je za cilj imalo da se smanji napetost između država i da to bude tačka spajanja i harmonizacije međuetničkih i međudržavnih odnosa, bez čvrstih granica i razdvajanja među narodima. Umjesto stvarne ideje dvojnog državljanstva susjedne zemlje, i to uz svesrdnu pomoć neaktivne bosanskohercegovačke vlasti, to su pretvorili u socijalo egzistencijalno pitanje pa i legitimno pravo susjednih zemalja da na najkonkretniji način potpomažu etničke skupine i građane "svoje" nacionalnosti.

Iz dosadašnjeg iskustva moglo bi se konstatirati da izbori ne donose promjene, one se dešavaju stihijski i bez vizije vladajućih političkih elita. One pokušavaju zadržati postojeće stanje straha, napetosti, radne i socijalne neizvjesnosti i nesigurnosti u kojoj spas građani mogu tražiti i vidjeti u svojim nacionalnopolitičkih predstavnicima i njihovim politikama koje su u simbiozi s religijsko-poltičkim centrima koji ih snažno podupiru i koriste za svoje ciljeve i moć koju neformalno i formalno imaju u društvenim procesima.

Da političke elite žele promjene bez obzira na teritorijalno pravno ustrojstvo i nemoćnu državu, to su mogli napraviti u proteklih 30 godine. Naime postoje kantoni s jednoetničkim predznakom u kome nisu etničke tenzije i razlike u političkim procesima odlučivanja prisutne. Međutim i u njihovom domenu stanje je isto nepromijenjeno sa slabim ekonomskih rastom i zamrzlim demokratskim procesima.

* Autor je ugledni bosankohercegovački sociolog, profesor Filozofskog fakulteta u Sarajevu.

* * *

Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba

NAPOMENA O AUTORSKIM PRAVIMA:

Preuzimanje dijela (maksimalno trećine) ili kompletnog teksta moguće je u skladu sa članom 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu".

Ako neki drugi medij želi preuzeti dio autorskog teksta, isti dan kad je kolumna objavljena, može to isključivo uz pismeno odobrenje Redakcije portala Radiosarajevo.ba.

Nakon dozvole, dužan je kao izvor navesti portal Radiosarajevo.ba i, na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva portala Radiosarajevo.ba, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (16)

/ Povezano

/ Najnovije