Ivan Trajković: Da li vas vaš automobil prati?
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
Pored internet revolucije i sve većeg broja aplikacija koje svakodnevno koristimo na smartfonima ili tabletima, i automobili sve više postaju 'pametni'. Posljednjih godina praktično da i ne postoji novi model automobila koji nema barem neku 'smart' funkciju, dok su vozila visoke klase prepuna raznih funkcija i opcija, od kojih većina zahtijeva vezu sa Internetom.
Piše: Ivan Trajković, za portal Radiosarajevo.ba
I ovaj čovjek je sigurno pomogao mnogo: Džanan Musa se s njim emotivno zagrlio nakon utakmice
Tako novi automobili imaju sopstvenu 'pristupnu tačku za internet', a mnogi se mogu otvoriti i bez ključa, samo uz pomoć aplikacije na telefonu. Također, veliki broj novih vozila ima i USB-C ili bežične punjače za punjenje mobilnih uređaja.
Igrajte igrice u automobilu
Tako je svjetski lider na tržištu električnih automobila, američka kompanija 'Tesla', prošle godine omogućila vlasnicima njenih 'Model S' i 'Model X' da na velikom ekranu u sredini vozila igraju više od hiljadu igrica preko servisa 'Steam'. Ipak, ovo je moguće samo dok je automobil parkiran - čim se elektro motor pokrene, automobil isključuje opciju za igrice. Cijeli ovaj sistem pokreće poseban čip kompanije 'AMD', nazvan 'RDNA 2', koji je zaslužan i za druge multimedijalne funkcije u vozilu.
Servisiranje električnih automobila u BiH
Električni automobili su svakako budućnost. I SAD i Evropska unija planiraju da za najkasnije deset godina u potpunosti zabrane prodaju novih automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, a da od 2040. godine postepeno izbacuju ovakve automobile iz saobraćaja.
Stručnjaci upozoravaju da je to lakše reći nego učiniti - trenutno je manje od 30 odsto teritorije SAD pokriveno mrežom punjača za električna vozila, te manje od 25 odsto teritorije EU. Ako se u obzir uzmu i brzi punjači (fast charger network), koji su praktično neophodni za bilo kakvo brže punjenje baterije vozila, taj postotak pada ispod 20 odsto. Takođe, biće veoma teško obezbijediti i dovoljno električne energije za punjenje miliona budućih električnih vozila, te se u zemljama EU već razmatra gradnja novih nuklearnih elektrana, uz povećanje udjela energije vjetra i hidro-centrala.
Hakeri napadaju vozila
Takođe, postavlja se pitanje i cyber bezbjednosti automobila kao što je danas to slučaj sa računarima i smartfonima. Ko može garantovati da hakeri, bili oni kriminalci ili sa podrškom neke države, neće biti u mogućnosti da preuzmu podatke iz automobila, ili u potpunosti preuzmu kontrolu nad njim?
Današnji automobili već generišu veliku količinu podataka o lokacijama, pređenom broju kilometara, načinu vožnje pa čak i muzici koju je vlasnik slušao.
Ovi podaci se čuvaju u centralnom računaru vozila (ECU), a kod nekih brendova vozila proizvođač može da im pristupa čak i putem interneta. Takođe, ove podatke je relativno lako očitati u svakom većem servisu u upotrebu posebnog računara. Ako to mogu proizvođači, samo je pitanje vremena kada će i hakeri moći da 'napadnu' računar u vašem vozilu.
Do 2025. godine sva taksi vozila u Beču prelaze na električni pogon
Ne treba zaboraviti ni da mnoga vozila danas imaju i ugrađene kamere, a neka vozila imaju i mogućnost snimanja vožnje.
U bliskoj budućnosti će automobili biti povezani ne samo na internet, već i na 'saobraćajnu mrežu', gde će automobili automatski, putem bežične veze komunicirati između sebe (low energy network). To će svakako biti korisno u slučajevima velikih gužvi ili izbjegavanja saobraćajnih nesreća, ali će takođe stvoriti i nove mogućnosti za krađu podataka.
Proizvođači već imaju po nekoliko modela 'connected car' (povezani automobili), a oni mogu da internetu pristupaju direktno (embedded link, putem ugrađenog računara i mobilne mreže) ili posredno (putem povezivanja na smartfon vozača). Takođe, svi noviji modeli automobila imaju podršku za aplikacije, putem operativnih sistema 'Android Auto' ili 'Apple CarPlay'. Tako na ekranu automobila možete da koristite društvene mreže, ili čak - gledate YouTube.
* * *
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba
NAPOMENA O AUTORSKIM PRAVIMA:
Preuzimanje dijela (maksimalno trećine) ili kompletnog teksta moguće je u skladu sa članom 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu."
Ako neki drugi medij želi preuzeti dio autorskog teksta, isti dan kad je kolumna objavljena, može to isključivo uz pismeno odobrenje Redakcije portala Radiosarajevo.ba.
Nakon dozvole, dužan je kao izvor navesti portal Radiosarajevo.ba i, na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva portala Radiosarajevo.ba, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.