Ivan Trajković: Kako Facebook uklanja lažne profile

1
Radiosarajevo.ba
Ivan Trajković: Kako Facebook uklanja lažne profile
Foto: Privatni album / Ivan Trajković: Kako Facebook uklanja lažne profile

Sa gotovo tri milijarde aktivnih naloga i preko dve milijarde aktivnih korisnika, Facebook je najveća globalna društvena mreža.

Također, pod krovnom kompanijom Meta, koja je vlasnik Facebooka, nalaze se i društvena mreža Instagram, te izuzetno popularna aplikacija za dopisivanje WhatsApp, koja sama ima 2,24 milijarde korisnika.

Piše: Ivan Trajković za Radiosarajevo.ba

Aljoša Čampara: 'Dodik nama ne može prijetiti'

Aljoša Čampara: 'Dodik nama ne može prijetiti'

S ovolikim brojem korisnika, jasno je i da će pokušaji zloupotreba ovih globalnih mreža biti veoma česti. 

Facebook svakog kvartala obriše između 230 i 400 miliona lažnih korisničkih naloga. Većina ovih naloga ima samo 'stranicu' (Page), sa koje vrše razne aktivnosti koje su u suprotnosti sa pravilima mreže. Najčešće su u pitanju razne vrste prevara, prodaje lažnih preparata, razne vrste 'Nigerijske prevare' (gdje se korisnicima obećava veliko nasljedstvo u novcu), te krađa identiteta, gdje se lažni nalozi 'predstavljaju' kao prave osobe, a koje u velikom broju slučajeva i nemaju nalog.

Vjerske prevare i magijske usluge

Posljednje dvije godine naročito su učestale i 'vjerske prevare' (sve više i na Balkanu), gdje razni 'proroci' i 'vidovnjaci' nude 'magijske usluge', naravno - za novac. Kompanija Meta je zbog ovoga razvila čitav niz tehnologija koje koristi za nalaženje i brisanje ovakvih naloga.

U suštini, sve ove tehnike se zasnivaju na 'Mašinskom učenju' (Machine learning, ML), gdje veliki serveri unutar kompanije uz pomoć vještačke inteligencije i posebnog softvera mogu da 'nauče' kako da prepoznaju aktivnosti koje krše pravila mreže. Jedan od najčešćih znakova da je u pitanju 'bot' (lažni nalog) je da se nikada ne dopisuje da drugim korisnicima sa svoje liste prijatelja, budući da su najčešće - i te stranice lažne.

Facebook ovaj sistem naziva 'DEC' (Deep Entity Classification), i on sadrži više od 20 hiljada različitih parametara i aktivnosti profila na Facebooku. Na osnovu ovoga, softver na kome počiva Facebook može sam, bez ljudske analize, da pronađe i ugasi lažne naloge. Također, postoje i pravi ljudski administratori koji dodatno provjeravaju rad 'DEC' sistema. Ljudski administratori i zaposleni u Facebooku posebnu pažnju obraćaju na tzv. 'IARP' naloge - aktivne naloge koji se ponašaju kao i svi drugi korisnici, ali koriste lažno ime ili fotografije koje pripadaju drugim ljudima. Najnovija statistika pokazuje da čak 5 posto mjesečne aktivnosti cijelog Facebooka odlazi na lažne naloge.

Ivan Trajković: Ko čita vaše poruke?

Ivan Trajković: Ko čita vaše poruke?

Zašto političari vole Facebook

Nakon pobjede američkog predsjednika Donalda Trumpa 2016. godine i njegovog ulaska u Bijelu kuću, te nakon optužbi da je za to najvećim dijelom bila zaslužna 'botovska' kampanja na Facebooku, kompanija je uvela nova pravila kada su u pitanju nalozi javnih ličnosti, a naročito političara širom svijeta.

Facebook je masovno bio korišten i u izbornim kampanjama u Francuskoj, Njemačkoj i Velikoj Britaniji (naročito u onoj za glasanje o Brexitu).

S druge strane, u zemljama poput Nigerije, Šri Lanke i Indije, Facebook i druge društvene mreže su glavno političko marketinško sredstvo, budući da većina partija, političara i aktivista ne može da priušti kampanje u 'pravim' medijima.

I u zemljama Balkana je slična situacija - društvene mreže su u vrijeme izbora preplavljene porukama raznih političara i aktivista, kao što je to trenutno slučaj sa izbornom kampanjom u Crnoj Gori. Tada je primjetan i veliki broj novih naloga koji isključivo 'lobiraju' za jednu ili drugu političku opciju.

Kompanija 'Meta' je prošle nedjelje u svom izvještaju za 2022. godinu navela da je, između ostalih zemalja, ukinula i veliku 'mrežu botova' koja je djelovala u Srbiji.

'Ukinuto je 5.374 naloga, 12 Facebook grupa i 100 naloga na Instagramu, jer su kršili pravila mreže o koordiniranim objavama', navodi se u saopštenju.

"Ova grupa je djelovala u Srbiji i prvenstveno je ciljala domaće korisnike."

Ubrzo je postalo jasno da je ova 'mreža botova' zapravo širila sliku o velikoj podršci 'Srpskoj Naprednoj Stranci', kao i njenim funkcionerima.

Po izvještaju Facebooka 'ova grupa je također postavljala vijesti o političkim događajima u zemlji i regionu, te generisala i komentare na te objave'. Ovo nije prvi ovakav slučaj - još 2020. društvena mreža Twitter je obrisala oko 8300 lažnih naloga koji su na isti način širili političku propagandu i promovirali rad funkcionera SNS.

Ivan Trajković: Kriminalci imaju sopstvene aplikacije

Ivan Trajković: Kriminalci imaju sopstvene aplikacije

Goran Jovanović, kolumnista, kaže da najnovije saopštenje kompanije 'Meta' nije nikoga posebno iznenadilo:

"Kada uđete na Facebook ili Twitter, a u poslednje vrijeme i na Instagram, veoma su primijetni ti 'botovi', koji redom šire jedne te iste objave i političke poruke. Često takvi nalozi šire i vijesti iz tabloidne štampe i sa sumnjivih portala, a u kojima se takođe promovišu 'neviđeni uspjesi državnog rukovodstva'. Ovakvi nalozi su često i predmet podsmijeha 'normalnih' Twitteraša, na šta oni nikada ne odgovaraju, što je još jedan od pokazatelja da su pitanju lažni nalozi.

S druge strane, nije nikakva posebna tajna, niti se to krije, da SNS, ali i većina drugih stranaka, organizuje svoje 'internet timove', koji imaju zadatak da šire objave i izjave svojih funkcionera. Ovo često čine čak i sami narodni poslanici, direktori ustanova i drugi funkcioneri, i to sa svojih pravih naloga - pod imenom i prezimenom.

Ipak, običnim korisnicima nije svejedno kad vide da doktorica, u radno vrijeme, umjesto da liječi pacijente, postavlja fotografije sa stranačkim funkcionerima, ili pak republičku inspektoricu, koja u radno vrijeme kači 'selfije' iz stranačkih prostorija", navodi Jovanović.

Ivan Trajković: Nad Amerikom nije srušen balon, već – špijunski satelit!

Ivan Trajković: Nad Amerikom nije srušen balon, već – špijunski satelit!

Uz ove 'stranačke botove', sve više su primjetni i lažni nalozi koji šire prorusku propagandu, te prenose vijesti 'o uspjesima ruskih vojnika u oslobađanju Ukrajine'. Da je posredi svojevrsna međunarodna informaciona kampanja, slaže se i Naim Leo Beširi, izvršni direktor 'Instituta za evropske poslove':

"Rusija ima malo prijatelja u Evropi i želi da s jedne strane zaštiti svoje investicije u Srbiji, a s druge da svoju dominaciju u političkom odlučivanju održi na visokom nivou. Geopolitički gledano, gubitak Kosova, odnosno rješavanjem odnosa Beograda i Prištine, Rusija postaje nebitan faktor u regionu i posljednja uticajna tačka ostaje Milorad Dodik. Zato, vjerujem, da riješavanje pitanja Kosova mora ići paralelno sa reformama u BiH."

"Rusiji odgovara nestabilnost na Balkanu, siromaštvo i jad, jer se ni sami ne snalaze u drugačijem okruženju, a svakako je plus ukoliko takva situacija polarizuje lidere u EU i čini ih nervoznima. Ostaje samo da se vidi, da li će proklamovane vrijednosti građana Srbije oličeni u najvišem pravnom aktu pobijediti, ili ćemo iz Moskve dobiti oktroisani ustav koji će zasigurno voditi u propast našeg društva", dodaje Beširi.

Šta će Ukrajini, zaista, donijeti moćni tenkovi 'Leopard 2'?

Šta će Ukrajini, zaista, donijeti moćni tenkovi 'Leopard 2'?

Facebook se već sprema za američke predsjedničke izbore, iako će se oni održati tek na jesen naredne godine. Budući da se očekuje da ovi izbori budu najneizvesniji u dosadašnjoj američkoj istoriji, te ponovna kandidatura kontroverznog Trumpa, Facebook, Instagram i WhatsApp razvijaju nove metode kako bi se spriječila politička propaganda velikih razmjera, koja je bila prisutna u kampanjama i 2016, i 2020 godine.

Jedan od načina su i timovi 'fact checkera' - zaposleni koji imaju zadatak da provjere činjenice koje se navode u objavama političara, te da ih označe kao 'netačne' u slučaju da one ne odgovaraju pravom stanju. Stručnjaci smatraju i da bi ovakvi timovi 'fact checkera' bili veoma korisni i u zemljama Balkana, gdje se politička propaganda često svodi na 'estradni nivo'. I predsjednik Srbije Aleksandar Vučić je nedavno izjavio da 'veliki broj ljudi vjeruje u teorije zavjere sa društvenih mreža, kao što je ona o 'reptilijancima' i 'svjetskoj zavjeri'".

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (1)

/ Povezano

/ Najnovije