EU parlamentarci poručili uglednim kompanijama: "Prestanite se reklamirati u Vučićevim medijima"
Veliki brendovi kao što su Lidl, Coca-Cola i L'Oréal moraju se prestati reklamirati na proruskim medijima na Balkanu, poručili su zastupnici Europskog parlamenta kompanijama u pismu u koje je POLITICO imao uvid.
Tih 15 brendova trebalo bi "rigorozno preispitati [svoje] politike oglašavanja kako bi osigurali da njihov novac, čak ni nenamjerno, ne financira mjesta poznata po širenju štetnih dezinformacija", navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativni zastupnik u Europskom parlamentu Andrey Kovatchev i 15 drugih zastupnika iz centra desnica, liberali, socijalisti i Zeleni.
Ciljane kompanije su Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung i Amazon.
Dragan Bursać: Selma Bajrami, srpski neprijatelj broj 1
Kovatchev je rekao da su "antidemokratski narativi zloćudnih sila ozbiljna prijetnja našoj demokraciji", posebno "u ovoj ključnoj izbornoj godini". Dužnosnici EU-a i stručnjaci za dezinformacije upozoravali su na rastuću plimu lažnih vijesti na internetu i inostrane pokušaje da utječu na glasanje uoči parlamentarnih izbora u junu.
"Mnoge medijske organizacije koje promiču prokremaljske dezinformacije često koriste oglašavanje koje su kupile renomirane kompanije kako bi ojačale svoj kredibilitet", naglasio je on, dodajući da ti brendovi nisu uvijek bili svjesni da bi mogli završiti kao neko "podržava proruske propagandne kanale".
Inicijativa za balkanske slobodne medije — nevladina organizacija sa sjedištem u Bruxellesu koja stoji iza ovog poteza — javila je 2023. da su globalni brendovi, preko agencija i tehnoloških tvrtki, trošili stotine milione eura na srpske i bugarske medije koji šire režimsku propagandu i narative koje podržava Kremlj.
"TV Pink i TV Happy — dvije najpopularnije TV stanice u Srbiji, koje se uvelike oslanjaju na prihode od oglašavanja međunarodnih kompanija — prenijele su lažne tvrdnje da je Rusija i sama bila 'dugo vremena pod agresijom' i da je 'bila prisiljena' provesti 'specijalnu vojnu operaciju' u Ukrajini, eufemizam koji je Moskva skovala da bi označila svoju invaziju zemlje u punom opsegu", piše POLITICO.
Ne radi se samo o novcu, stoji u pismu zastupnika. Ugled i moć ovih robnih marki "nenamjerno [ovim medijima] daje legitimitet, pogoršavajući širenje i utjecaj dezinformacija." Zastupnici u Europskom parlamentu traže od kompanija da se priklone "istini i integritetu pažljivom preraspodjelom budžeta za oglašavanje dalje od platformi koje kompromitiraju te temeljne vrijednosti".
Glasnogovornik GSK-a rekao je za POLITICO da se kompanija nije oglašavala na Balkanu. Glasnogovornik Lidla rekao je da su već poduzeli korake "nekoliko mjeseci prije pisma" i da su, prvo, "značajno smanjili" potrošnju na kanalima Pink TV i Happy TV od sredine 2023. te da su se prestali oglašavati na potonjem 2024. Lidl nema ugovorni odnos s bilo kojim "proruskim medijima u Bugarskoj", dodali su. Nijedna druga ciljana kompanija nije odgovorila na POLITICO-ov zahtjev za komentar.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.