"Razbijač magle": Kako je Sarajevo rastjeralo smog pred početak Olimpijade 1984?
"Magla zatvorila aerodrom u Sarajevu", "Zbog magle otkazani brojni letovi sa sarajevskog aerodroma" - standardni su zimski naslovi ovdašnjih medija.
Čini se da je problem nerješiv u 2024. godini, no 'zavirimo' li u arhiv naše zemlje saznat ćemo kako je Sarajevo prije 40 godina imalo inovativno rješenje za ovakve probleme - "razbijač magle" koji je bio u upotrebi u tokom Olimpijskih igara.
Tim stručnjaka je prije četiri decenije radio studiju kako bi prevazišao izazove magle u glavnom gradu. Ova studija otkrila je nekoliko metoda, uključujući i upotrebu "razbijača", hemijskog sredstva koje je efikasno uklanjalo maglu.
Nihad Uk otklonio sve sumnje o Vladi KS. Govorio i o poziciji gradonačelnika Sarajeva
Zahvaljujući toj grupi iz tadašnjeg Republičkog hidrometeorološkog zavoda, 1984. godine, Zimske olimpijske igre u Sarajevu počele su na vrijeme.
"Mi smo imali i sreću da 6. i 7. februara, dakle, u ta dva-tri odlučujuća dana kad najveći broj učesnika i pratilaca Olimpijskih igara dolazi u Sarajevo, veliki broj širokotrupnih aviona i tako dalje. Mi smo bili svjedoci tako guste magle, poznate kao ona 'sarajevska magla'. U gornjim delovima Sarajeva tih dana nije radio saobraćaj, niko nije mogao da vjeruje da će aerodrom biti osposobljen", prisjetio se i svojevremeno Dragan Milošević, fizikohemičar, koji je radio na projektu.
Za vrijeme Zimskih Olimpijskih igara, kada je magla stvarala ozbiljne probleme, "razbijač magle" se aktivirao, često postižući vedro nebo iznad Sarajeva u roku od samo 20 minuta. Jedan tekst iz Večernjih novina iz 1984. godine opisuje situaciju kada se hemijskim sredstvom sa zemlje razbijala magla, omogućavajući normalan saobraćaj na aerodromu.
Infobiro Arhiv objavio je na društvenim mrežama tu kratku vijest, izdanje 8. februar 1984. godine u kojem se navodi:
“Prema kompjuterskoj prognozi, magla koja se juče u 7 časova iznenada pojavila na Sarajevskom aerodromu i okolini trebala je da traje do 9 časova. Međutim, čim se magla pojavila, razbijena je hemijskim sredstvom, dejstvom sa zemlje, u roku od samo 20 minuta i Aerodrom je osposobljen za normalni saobraćaj. Samo jedan avion je malo kasnio u polasku, ali je nadoknadio izgubljeno vrijeme. Ostali avioni juče su letjeli po redu vožnje."
Postavlja se pitanje zašto Bosna i Hercegovina danas nema sistem za slijetanje u uslovima guste magle i hoće li se ikada ponovno koristiti "razbijač magle" koji je nekada bio ključno rješenje za slične probleme?
Kad je magla, a kad smog?
"Glavna razlika je u boji, zato što je prava magla potpuno bijela, snježno bijela i onda kada kroz nju prolazi sunce onda je skoro zaslepljujuće bijela.
Dok u slučaju smoga uvijek postoji boja, neka žućkasta, zelenkasta boja, zato što je smog u stvari, takođe kondenzovana voda. Vrlo male kapi kondenzovane vode u kojima je rastvoreno zagađenje.
I druga važna razlika je miris. Zato što magla ne bi trebalo da ima miris, jer je od čiste vode", pojasnio je svojevremeno beogradski prof. dr Vladimir Đurđević, klimatolog.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.