Magla dugogodišnji nerješiv problem aerodroma u Sarajevu
Nedavno otkazivanje letova na sarajevskom aerodromu, a usljed nepovoljnih vremenskih uslova, podsjetilo je na dugogodišnji problem geografskog položaja Međunarodnog aerodroma Sarajevo, koji je ujedno i jedini aerodrom visoke kategorije u gradovima prijestolnicama zemalja regije koji je tokom 2013. godine bio zatvaran za promet, zbog loših vremenskih uslova.
Proteklih godina govorilo se mnogo o izmještanju aerodroma,
otvaranju drugog, pomoćnog, špekuliralo se i o lokacijama. No, sarajevski
aerodrom još uvijek je jedini u Bosni i Hercegovini na koji mogu sleteti i
veliki avioni, ali se i dalje susreće sa istim problemima.
Novinari Anadolu
Agency (AA) odlučili su tako istražiti koliko BiH i njen glavni grad trpe
zbog problema koji se iz godine u godinu ponavlja.
Samo u 2013. godini, na Međunarodnom aerodromu Sarajevo zabilježen je 91 otkazani let, i
civilni i vojni, u dolasku, i 80 letova u odlasku, potvrđeno je za AA na Međunarodnom aerodromu Sarajevo.
U odlascima zabilježeno je 80 otkazanih letova, a letovi su otkazivani zbog loših vremenskih
uslova u Sarajevu, te na destinaciji sa koje su trebali poletjeti.
Znatno gora situacija u poređenju sa regijom
Poređenja radi, aerodrom u hrvatskoj prijestolnici, Zagrebu,
nije zatvaran tokom protekle godine zbog nepovoljnih vremenskih uslova, već se
uglavnom radilo o štrajku uposlenika. Prethodne godine, Zagreb su pogodile
obilne snježne padavine, te je aerodrom bio zatvoren na veoma kratak period.
Slična situacija je i u Beogradu. Aerodrom je opremljen za
rad u zimskim uslovima, a 2008. godine je dobio certifikat koji potvrđuje da
oprema Agencije za kontrolu letenja i beogradskog aerodroma, poznatija kao
Kategorija IIIb, omogućava slijetanje i polijetanje u uslovima izuzetno
smanjene vidljivosti, odnosno avioni mogu da slijeću pri horizontalnoj
vidljivosti duž piste do 75 metara i vertikalnoj vidljivosti od samo 15 metara.
"Pista na beogradskom aerodromu, zahvaljujući toj
opremi, u poslednjih šest sezona nije bila zatvorena nijednog trenutka zbog
magle, kao ni zbog snežnih padavina", rečeno je na beogradskom aerodromu
za AA.
Prema riječima eksperta za civilnu avijaciju Omera Kulića, samo slijetanje na sve
aerodrome koji se nalaze u uvalama i oko kojih su brda, je veoma komplikovano i
bez dodatnog otežavanja vjetrova ili magle. Sarajevski aerodrom je veoma zahtjevan sam po sebi, a kada se tome doda
element magle, to dodatno usložnjava situaciju.
"U posljednjoj fazi leta, pilot mora da vidi pistu da
bi mogao sletjeti. Mi smo u posljednje tri godine napravili veliki pomak i nove
procedure, tako da smo vidljivost sa 800 do 1200 metara na 600 metara
horizontalne i 60 metara vertikalne. To su minimumi ispod kojih se ne moće
slijetati na sarajevski aerodrom", pojasnio je Kulić.
Na aerodromima koji se nalaze u ravnici, poput onih u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, minimum vidljivosti može biti smanjen čak i na ispod 100 metara, dodao je Kulić.
Savremeni avioni tako, sa autopilotom, mogu sami sletjeti na
pistu, što na aerodromu u Sarajevu nije slučaj. Kulić je kazao kako je
meteorološka nepogoda koja je pogodila Sarajevo, a usljed koje je aerodrom bio
zatvoren pet dana, nešto što se rijetko
dešava i na šta se ne može uticati.
"Svojevremeno su postojale neke ideje koje nisu bile
realne, da se napravi izmještanje sarajevskog aerodroma na neke druge lokacije,
poput Romanije. To je veoma nerealno, jer se lokacija aerodroma vezuje sa
udaljenošću od mjesta stanovanja potencijalnih putnika. Ukoliko ih udaljite na
30 kilometara odavde, izgubi se smisao za neke destinacije. Aerodrom je jedan
veoma skup projekat i njega samo država može napraviti. Sarajevo geografski
nema uslova nigdje na drugom mjestu da se napravi aerodrom, nego tu gdje
jeste", naglasio je Kulić.
On je dodao da je u ratnom periodu započeta izgradnja aerodroma u Visokom, no da ni to nije moguće, zbog navigacione pozicije gdje ne mogu sletati veliki avioni.
Razvoj Sarajeva opteretio aerodrom
Razvoj grada je opteretio sarajevski aerodrom i on je
limitiran u daljem razvoju, tvrdi profesor transporta i okoliša na Fakultetu za
saobraćaj i komunikacije Univerziteta u Sarajevu Osman Lindov. Sarajevski aerodrom je u protekloj godini imao
povećanje operacija do 70 posto, a Lindov ističe kako je to jedan razvoj koji
trenutni kapaciteti aerodroma neće moći izdržati.
"Mi bi morali izračunati koliko nas košta ta
komunikacijska blokada glavnog grada, Sarajeva. Moramo razmišljati da nam
ostane barem jedan vid prevoza, ulaza u grad Sarajevo, ako hoćemo ozbiljno da
razmišljamo o glavnom gradu. Može se i sarajevski aerodrom opremiti adekvatnom
opremom da smanji barem broj dana koliko ne radi zbog magle", pojasnio je
Lindov.
BiH nema rezervni
aerodrom, jer sarajevski aerodrom ima najveću kategoriju. Moguće rješenje
bilo bi ne izmještanje aerodroma, istakao je Lindov, već izgradnja pomoćnog
aerodroma. Trenutno pojedine kompanije koriste aerodrom u Splitu, jer u BiH ne
postoji aerodrom jednakih kvaliteta kao sarajevski.
"Problem aerodroma u Tuzli, Mostaru i Banjoj Luci je problem njihove opreme i mogućnosti
kod prihvatanja aviona koji slijeću u Sarajevo. Sarajevski aerodrom ima najveću
kategoriju i to podrazumijeva rezervni aerodrom, koji treba imati približnu
kategoriju poput sarajevskog", kazao je Lindov.
U danima kada su vremenski uslovi veoma nepovoljni,
Sarajevo, pa i BiH, odsječena je od svijeta. Kulić je istakao kako se na tom
polju ništa ne može napraviti, jer se na vremenske prilike ne može uticati.
"To što imamo, to je to. Ono što će se desiti u narednih
deset godina biće vjerovatno završetk autoputa, barem prema sjeveru gdje je
lakša dionica. Poslije toga ljudi će moći na taj način da se povežu i da idu
negdje, ili da odu na aerodrome koji su u ravnici, poput onoga u Zagrebu.
Minimum više ne možemo spuštati zbog geografskog položaja. Sarajevo ne može
prihvatiti način slijetanja bez spoljne vidljivosti i što je tu je",
naglasio je Kulić.
Transportna infrastruktura u BiH je veoma loša, a na tom
polju ne postoji državna strategija. Lindov je podsjetio da je sad došlo i do zatvaranja graničnog prelaza u željezničkom
koridoru prema Pločama, što će doprinijeti još većem opterećenju ceste.
"To je ono što mi trenutno, kao država BiH, u transportnoj politici nemamo jasnu viziju, kako da stavimo transportnu infrastrukturu u smisao ekonomske politike. Bez transportne infrastrukture ne možemo se ekonomski razvijati. Izgradnja autoceste je preduslov za ekonomski razvoj. Transportna infrastruktura mora biti preteča svih drugih razvoja", poručio je Lindov.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.