FOTO: Ni Drvenija nije gdje je nekad bila

Radiosarajevo.ba

Još i prije postanka grada Sarajeva postojali su na mjestima današnjih mostova brodovi ili gazovi, mjesta na kojima je bilo moguće pješice ili na konju prijeći rijeku za niskoga vodostaja.

Već polovinom 15. stoljeća na tim mjestima nastaju drveni mostovi, koji su se razlikovali po svojoj namjeni. 

Uglavnom su služili olakšanju komunikacije između sela na lijevoj i desnoj obali Miljacke i glavnog župnog trga koji se vjerovatno nalazio na širem prostoru današnje Baščaršije. 

Dolaskom Osmanlija i graditeljskim poduhvatima Gazi Isa-bega Ishakovića počinje se od sela i župnog trga postepeno formirati kasaba Sarajevo. Kako je kasaba prerastala u šeher, drvene mostove postepeno su zamijenili oni od kamena.

Postojao je drveni most na Bentbaši koji je služio za hvatanje doplavljenog drveta i građe u Sarajevo. A tu je bila i Hadži-bešlijina drvenija. Kada je poplava potopila sve mostove osim Šeherije, on je htio obnoviti Carevu ćupriju, no to je iziskivalo previše vremena. Pa Hadži-bešlija dade da se izgradi drveni most poviše ćuprije. 

A drveni most koji se nalazio tačno nasuprot starog sela Brodac početkom 17. stoljeća ustupio mjesto kamenoj Šeherćehajinoj ćupriji.

Nakon 1659. godine se drvena konstrukcija pomjera pedesetak metara nizvodno, pa Baščaršija dobija još jedan prijelaz preko rijeke u ravni sa Dugim sokakom. Tako se drveni most našao između dvije kamene ćuprije i dobio u narodu naziv Drvenija.

Ovaj podugačak i uzak most sa oskudnom ogradom stajao je na četiri drvena stuba pobodena u korito rijeke. 

Nasipanjem riječne obale tokom izgradnje Vijećnice most je djelomično zatrpan a kako je ostao u nižoj ravni od Apelovog keja, na njega se morali sići niz drveno stubište.

Stara Drvenija uvijek bi bila obnavljana. Punih 237 godina je odolijevala zubu vremena sve dok 1896. godine nije završena regulacija Miljacke.

Te godine srušeni su Gornji i Donji Tabaci, te Zildžijska čaršija, a uklonjena je i ćuprija. Međutim, nekoliko mjeseci kasnije njena drvena konstrukcija je ojačana i redizajnirana te postavljena na današnjoj Drveniji, između muške i ženske Gimnazije. 

Malo ljudi zna da se današnji most Drvenija nalazio nekoliko stotina metara uzvodno.

1980-tih godina je drvena konstrukcija mosta zamijenjena betonskom, a drvena ograda je sačuvana. Most je obnovljen nakon rata 1995. godine. 

Zbog problema nepovezanosti dvaju riječnih obala i saobraćajnih gužvi u novije vrijeme, mjesto na kojem je stajala Stara Drvenija postalo je ponovo aktuelno, pa 2000. godine kantonalna vlast tu gradi betonski most za motorni saobraćaj. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak