Sajsi MC: Svi patimo od erotske politike
U sklopu programa Heatwave muzičke scene u Kriterionu, koji se održava od 16. do 24. augusta, 23. augusta u 22 sata će nastupiti Sajsi MC i DJ B.k.o., koja nakon nastupa na EXIT-u, te ranije mini-turneje u Mostaru i Trebinju, dolazi u Sarajevo. Tim povodom, Nedim Jahić je razgovarao sa Sajsi (Ivana Rašić) o njenom životu, idejama, muzici, sceni te vezama na Balkanu.
Razgovarao: Nedim Jahić
Ivana Rašić je rođena 12. oktobra 1981.
godine u Beogradu, glavnom gradu tadašnje Jugoslavije, mjestu rođenja i brojnih
drugih umjetnika, atletičara i intelektualaca. Ko su najbolji ljudi koje je
Beograd dao, ko ti pada na pamet?
Sajsi: Trenutno mi ne pada na pamet niko poznat,
jako sam volela tu pank scenu krajem 80-tih
i početkom 90-tih. Beograd je
izrodio dosta demo bendova koji su trajno uticali na mene i moju poetiku,
bendovi kao sto su Ex-cess. Kontejner a.d. Beograd ima svoj trip pod koji
upadneš, taj zavodljivi i destruktivni ples za umetnike. Najbolji ljudi koje je
izrodio Beograd su oni koji su uspeli u najgorim vremenima da daju otpor
najgorem u sebi i drugima.
Jesi čitav život provela u Beogradu, u
kojem dijelu si odrasla? Gdje se izlazilo sa 15, gdje se izlazi sa 30?
Sajsi: Sećam se da kad sam imala 15 godina, bila
je neka izložba pank fotografija u Maloj sali SKCa , to me je raspametilo na
tom vizuelnom nivou, skoro da Sam mogla da čujem svu tu buku sa fotografija.
Što se tiče prostora, ranije si imao vodeća mesta kao KST, SKC, Akademija, a
sada su to neki drugi klubovi, dok parkovi ostaju uvek isti.
Najvećim delom sam živela na Vračaru, ali i u Skojevskom naselju kod babe. To naselje ostaje meni najbizarniji kutak Beograda. Nisam sve vreme živela u Beogradu. Živela sam u Zaječaru, gde sam imala priliku da osetim surovost i sirovost manje sredine, što je bitno iskustvo, jer onda nas dve strane Srbije.
Imaš sestru, Tijanu, ona je onaj moćni
glas. Ko je prvi počeo?
Sajsi: Nas dve radimo baš različite stvari, ona
se bavila muzikom kad ja nisam ni slutila da
ću ikad imati veze sa bilo kakvim stvaranjem, u jednom trenutku je izašla iz cele priče, onda sam ja uletela sa svojim tripom i
povukla je nazad da mi pomaže.
Tu nas priča vodi na početak dvadeset i
prvog stoljeća. Kad je bio tvoj prvi nastup?
Sajsi: Prvi ozbiljniji i smisleniji nastup je bio verovatno u Dollaru 2003.
godine. Pre toga sam se penjala na binu bez ikakve svesti o tome šta ću
da radim, ili otimala mikrofon drugima u fazonu 'oću sad ja malo, užas egomanijačenja. Ima nečeg predivnog u
tome da izađeš pred ljude ne znajući šta
ćeš raditi niti šta repovati na bini, nekad se izblamiraš, a nekad iznenadiš
samog sebe. To je onda progres, kad uspeš da srušiš neke barijere u
glavi, to je mene najviše navuklo na muziku,
upravo taj osećaj na bini.
Poslije toga ide bend? Je li Tijana sa
tobom od početka?
Sajsi: Bend se konsoliduje 2005, tad i Tijana upada malo ozbiljnije u
celu priču, kreće stvaranje pesama, učestale probe,
jednostavnije rečeno - počinje rad, a ne izlaženje svaku noć u potrazi za seshnom
negde, jer to te dosta rasplinjava, a u nekom trenutku mora doći do uobličenja
rima.
Znaju li ljudi šta mu ga dođe Sajsi ili
kuliraju?
Sajsi: Znaju, znaju.
Onda je 2010. došao “Daleko je Dizni”. Šta
je tu najbolje prošlo, a šta ti je omiljeno?
Sajsi: To je moj
najličniji album, uhvatila sam bitan period života, uspela sam da ga zabeležim i sad ne mogu da zaboravim, sa tog
albuma najbolnija pesma je “Daleko je
Dizni”, tu sam bez kompromisa ili bilo kakvog foliranja priznala usamljenost,
prevare, tugu. Posle te pesme ni u jednoj se nisam usudila da odem toliko
daleko, stvarne boli. Posle iskrene emocije, mozak da bi se zaštitio razvije
jako loš metod, a to je ironija, to je objašnjenje za pesme koje će uslediti.
Poslije toga je Damjan Eltech u 2011?
Pričaj ljudima za pjesmu “Mama”. Bila je ona debata na televiziji i to?
Sajsi: Fenomenalan spinning, jako zabavno, hvala
im...
Svi su čuli za Sajsi zbog ANTIFA kučki.
Otkud baš to se sluša tako dobro?
Sajsi: Najponosnija sam na tu pesmu, ono je moj
najverniji odraz, sve svoje ideale sam utkala u nju, možda je zato ljudi vole,
tu sam prosula svoje društveno biće,
napravila sam dve utopijske potkulture i stavila ih u erotski odnos. Sličan
metod kao kad sam pravila “Tifani”, ali ovde sam potpuno iskrena, nema
ironije. Želela sam da redefinišem malo antifa, afirmisala sam
antifa kučke po svom nahođenju, to su moderne amazonke, a sa druge strane imamo
profeminističkog, anarho, dizel baticu.
Sve ovo nemamo u realnosti na nivou grupa, već pojedinaca,ali sve je mašta, nisam pravila u odnosu na nekog uzora tj nisam imala uzor. Kad se pesma pojavila nikom nije bilo jasno koga prozivam i namerno nisam želela da izlazim sa bilo kakvim objašnjenjem, jer sve što sam htela da kažem sam rekla kroz pesmu.
To je dio saradnje sa DJ B.k.o.? S tobom
je u Sarajevu?
Sajsi: Da, Tijana i on dolaze sa mnom u
Sarajevo. On je mlad DJ, zajedno smo radili KNVK (Ko nije voleo klesh),
nastavljamo u istom fazonu. Ljudi u Sarajevu će moći da čuju i naše nove
pjesme, radimo na tome da pravimo prepoznatljiv zvuk.
Sa singlom “Gledaj” krenula je i promocija
za novi album? Šta je razlika u
odnosu na raniji rad?
Sajsi: Pa ne, singl je sam za sebe, ali svakako ima dosta novih pesama koje
smo uključili u nastup, al' nismo stigli da snimimo, zato ljudi misle da imamo
nov album,imamo ga, ali u našim glavama, ne znam koliko će biti drugačije, muzički
sigurno hoće jer B.k.o. i ja želimo da definišemo naš zvuk, ali što se tiče
tematike neće se puno promeniti.
Nastupala si nedavno u Mostaru i Trebinju?
Kako ljudi reagiraju, jesi imala priliku biti duže u tim gradovima?
Sajsi: Ta mini turneja je bila fantastična baš
zbog toga što smo i uspeli malo da zablejimo i osetimo te gradove, nastupi su
također bili super, nikad ranije nisam bila tamo i nisam znala
šta da očekujem, pa ako se desi da bude ljudi onda se čovek oduševi.
U Sarajevu si bila i ranije. Kakva je tada
bila publika, šta očekuješ sada?
Sajsi: U Sarajevu sam do sada bila tri puta, ali
prva dva puta je bilo, pa najbolja je
reč slatko. PitchWise festival, nastupam sa Starkama, dočekuju me neke predivne devojke, ja na početku svog bavljenja muzikom, vesela ekipa.
Imam jako drage uspomene, tad je izašla pesma “Kučka” i prvi put mi se desilo
da publika peva sa mnom, eto baš u Sarajevu...
Možemo reći da su tvoje pjesme društveno
angažirane, kako to vole reći ljudi koji pišu o društveno angažiranim pjesmama.
Elem, u njima ima dosta udara na licemjerje društva. Opet, to su neke generalne
opaske. Sada kako nekako ideš i prema regiji, šta misliš o stanju i podjelama
na Balkanu?
Sajsi: Ono što je prvi utisak da smo isti, iste
prilike, isti problemi, isti senzibilitet, ista neosetljivost i ista glupost.
Mi svi patimo od erotske politike, međunarodno jebanje, loženje i orgijanje.
Tvoj
nastup je u art kinu Kriterion, koji je nastao na temeljima oronulog i
zapuštenog kina Tesla. Nije to jedinstven primjer da se zapušteni prostori
ožive, šta je sad sa BIGZ-om u Beogradu? Šta je za tebe BIGZ?
Sajsi: U BIGZ-u sam provela dosta svog muzickog vremena, tamo je bend imao probe,
uradio čak i ceo drugi album, pa se
raspao, tamo smo Damjan, Tijana i ja snimili “Od 12 do 6” album, tamo se
blejalo i družilo, bilo je raznih nadrealnih situacija. Zimi je leden, leti je
nemoguće vruć, to je BIGZ, kad nemaš gde da blejiš odeš tamo.
U Kriterionu si 23. avgusta, za vrijeme
Sarajevo Film Festivala. Nedavno si nastupala i na EXIT-u. Sarajevo i Novi Sad
žive skroz drugu priču za vrijeme festivala. Kako grad učiniti živim cijelu
godinu? Je li to problem samo ovih gradova, kako je na drugim mjestima?
Sajsi: Većina gradova živi tako, imaju neki
letnji festival i to je to. Sarajevo i Novi Sad su ipak veći gradovi pa se
nešto i dešava. Najbolje rešenje je samoorganizacija, ne čekati nekog drugog.
Ima sjajan primer kako su se mladi u Zenici skupili i napravili sebi festival
bez ičije pomoći, ali to može biti i političko pitanje, jer nije redak slučaj
da takve inicijative naiđu na zatvorena vrata i nespremnost lokalnih vlasti, pa
čak i na blokiranje bilo kakve akcije.
Imaš li još neku poruku da pošalješ za
kraj, ili smo gotovi?
Sajsi: Nemojte puno jesti đumbira spržićete
grlo.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.