Omer Hadžiomerović: GRAS je div koji je oboren na koljena
GRAS-u isključena struja, Građani bez javnog gradskog saobraćaja, Udes tramvaja, Sudari autobusa, Preduzeće pred stečajem, Ko je kriv za situaciju u GRAS-u? Napadnut vozač GRAS-a...
Ovo su svima nama poznati naslovi koji već godinama jednako opisuju situaciju u preduzeću koje je od velikog značaja za Sarajevo i za stanovnike ovog grada.
Brojni su problemi, dugovanja milionska, a poboljšanja ni na pomolu.
O situaciji u KJKP GRAS smo
razgovarali sa Omerom Hadžiomerovićem, v.d. direktora u GRAS-u. Na ovoj
funkciji je četiri mjeseca, a kako nam je rekao to je izuzetno težak zadatak.
Dugovanja, vozni park, radnici, put ka poboljšanju situacije, ali i značaj
GRAS-a za građane Sarajeva neke su od tema o kojima smo razgovarali sa čelnikom
ovog preduzeća.
Razgovarala: Ermina Skorupan Husejnović, Radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba: Situacija u GRAS-u je teška, to svi znamo. Kolika su
dugovanja?
Hadžiomerović: Prije
četiri mjeseca sam preuzeo mjesto direktora. Zatekao sam dugovanja od 135
miliona KM. Situacija u GRAS-u je jako teška. Bez određenog sistemskog
rješenja, mislim da se sami nećemo moći izvući iz ove situacije i očekujemo od
svih relevantnih institucija da vrlo brzo donesu odluku i naprave viziju, te da
se konačno odrede šta žele od GRAS-a, na koji način žele da mi funkcionišemo i
na koji način žele da funkcioniše javni gradski prevoz. Mi smo predložili određene mjere Vladi KS, ali
odgovor još uvijek nemamo. Mislim da se gubi vrijeme i da se stvari ne uzimaju
ozbiljno. Ako se ovako nastavi predstoji nam jedna teška, teška zima.
Radiosarajevo.ba: Često se isključuje električna energija, dug je oko
tri miliona i prema Elektroprivredi. Može li GRAS ispoštovati plaćanje tekućih
računa, kako ne bi građani ispaštali ?
Hadžiomerović: Dug
koji sam zatekao bio je 3.100,000 KM, taj dug je smanjen za 200.000 KM. Bio sam
pod pritiskom da potpišem protokol u kojem trebamo garantovati da pored tekućih
faktura možemo plaćati i ta dugovanja. Trenutno GRAS može plaćati samo tekuću
fakturu. Napravili smo program otplate duga i čekamo odgovor Elektroprivrede.
Prije realizacije te otplate, ukoliko bude prihvaćen, plan će svakako biti
predočen vlasniku, odnosno Vladi Kantona Sarajevo koja mora biti upoznata sa
tim protokolom.
Radiosarajevo.ba: Kakva je situacija na voznom parku? Koliko vozila
svakodnevno saobraća?
Hadžiomerović: Broj
vozila varira. Vozni park je zastario. Dnevno saobraća oko 50 autobusa i oko 30
minibusa. Svakodnevno nam se dešava da vozila ispadaju iz saobraćaja.
Nevjerovatan je problem što se tiče nabavki. One nisu dobro pripremljene, to
odgovorno tvrdim i imamo situaciju da se ne možemo kositi sa Zakonom o javnim
nabavkama i veoma teško provodimo određene procedure. Nažalost i rebalans plana
nabavki za ovu godini je na Nadzornom odboru četiri mjeseca. Približavamo se kraju
godine i bit će teško prebroditi sljedeću zimu.
Radiosarajevo.ba: Vozila su stara, neka i preko 30 godina. Da li možete
uopće razmišljati o novim vozilima, jer se sve češće dešava da nema vozila na
linijama? Opet građani ispaštaju...
Hadžiomerović: Pozvao
bih i poziciju i opoziciju da shvate da je ovo naš zajednički interes i da
političke partije zaista stvari moraju postaviti na drugačiji način i konačno
se odrediti prema GRAS-u. Nikome neće biti dobro ako se u GRAS-u sistemski ne
riješe stvari. Upućujem apel i poziv svim
relevantnim institucijama i političkim partijama da se zaista ozbiljno počnu
baviti pitanjima GRAS-a kako bi počeli rješavati problemi voznog parka i
radnika, a sve u korist građana Sarajeva.
Radiosarajevo.ba: Prije
nekoliko dana je u sudaru dva tramvaja u Sarajevu povrijeđeno 50 osoba. Znamo
li koji je uzrok nesreće, spekuliše se da je u pitanju kvar na skretnici?
Hadžiomerović: Nemamo zvanične podatke, izvještaj još uvijek nije gotov i mi ga čekamo. Nažalost, desilo se što se
desilo, sad se spekuliše šta je uzrok. Sačekat ćemo rezultate istrage, jer bi
bilo jako neozbiljno govoriti o uzrocima. Rezultate očekujemo najkasnije sutra
i tada ćemo znati pravi uzrok ovog nemilog događaja.
Radiosarajevo.ba: Kakva je situacija kada je nabavka goriva u pitanju?
Postoje li dugovanja prema dobavljaču?
Hadžiomerović: Nema
nikakvih problema. Zakonski smo proveli proceduru koja je odobrena od Agencije
za javne nabavke i sve teče svojim tokom. Prema određenim dobavljačima je dug
oko sedam miliona uključujući i električnu energiju.
Radiosarajevo.ba: Centrotransu je dodijeljeno 12 linija, odlukom Vlade
KS i Ministarstva saobraćaja. Kakav je vaš stav o tome.
Građani su, koliko mi znamo, bili zadovoljni.
Hadžiomerović:
GRAS-u su vraćene te linije. Mi smo zauzeli stav i potvrđeno je da smo bili
upravu. Ta privremena rješenja su donešena ishitreno, pretrpjeli smo gubitke i
tražit ćemo nadoknadu štete. GRAS je gigant, div koji je oboren na koljena. GRAS treba pripremiti da može učestvovati na tenderima, da može učestvovati u
liberalizaciji tržišta koja je neminovna. GRAS ne smije biti u ovako
nepovoljnom položaju. Ne želim nikoga da optužujem, ali je istina ono što je
predsjednik Nadzornog odbora gdin. Horman jednom rekao da su problemi u GRAS-u
20%, a 80% izvan GRAS-a.
Radiosarajevo.ba: Kada su u pitanju karte, da definišemo cijene karata.
Kako su te cijene raspoređene po kategorijama stanovništva ? Kolika je dobit
GRAS-a od prodaje karata?
Hadžiomerović: Imamo
cca. 70.000 subvencioniranih korisnika. Penzioneri koriste kartu koja za mjesec
dana košta 115 KM za sve zone i sve vidove saobraćaja. GRAS od toga dobije 14
KM. Želim da mi se objasni kako mi da pokrijemo troškove kad od 115 mi dobijemo
14 KM. Cijena u prvoj zoni je 53 KM, od čega mi isto dobijemo 14 KM. Mi ne
tražimo povećanje, samo tražimo da nam neko pokrije tu ogromnu razliku. Javni
gradski prevoz je ekonomska kategorija i mora se zahtjevati da radi na
ekonomskim principima. Mi radimo na socijalnim principima. Ovo preduzeće ne mora
ništa zaraditi, ali mora poslovati na pozitivnoj nuli.
Budžetski korisnici
su dužni da kupuju kupone, međutim to se ne poštuje iako je to zaključak Vlade
KS. Tražit ćemo modus da GRAS dobije novac i da mi isporučimo te karte. Ukupni
prihod koji GRAS ima na mjesečnom nivou varira između 2,9 i 3 miliona, a
rashodi su 4,6 miliona KM.
Svaki mjesec imamo
gubitak oko 1,7 do 2 miliona KM. Svakodnevno se pravi gubitak.
Radiosarajevo.ba: Građani se često žale na ponašanje vozača i revizora
u vozilima javnog gradskog prevoza. Na koji način sankcionišete uposlenike i
jesu li građani sigurni u vozilima?
Hadžiomerović:
Uposlenici imaju naredbu da vozila koja nisu spremna ne mogu izaći iz voznog
parka. Prije izlaska u saobraćaj, vozač mora potpisati da je preuzeo ispravno
vozilo. Svjesno ili nesvjesno napravljena je jedna kampanja koja je uperena
protiv GRAS-a, nekad opravdano, a nekad neopravdano. Iz službe, najviše kazni
dobiju revizori koji svoje radne zadatke ne obavljaju na odgovarajući način.
Potrebno je konačno zakonski riješiti status revizora i kad budemo imali
zakonsku regulativu bit ćemo u mogućnosti da riješimo i takve situacije. Izvinjavam se građanima Sarajeva zbog neugodnih situacija, ali bi ih i zamolio
da razumiju situaciju u GRAS-u. Ovdje su ljudi demotivisani, isprovocirani, a
postoje i unutrašnji problemi i opstrukcije, ali zaista su ovi ljudi dovedeni u
ovakvu situaciju ne svojom voljom.
Radiosarajevo.ba: Da li je jedan od puteva ka ozdravljenju preduzeća
smanjenje broja radnika? Koliko je trenutno uposlenih i da li će se taj broj
smanjiti ?
Hadžiomerović: GRAS
trenutno ima oko 1700 uposlenika. Mi moramo riješiti debalans između prihoda i
rashoda. Rješenje tog problema je u jednom planu sanacije koji je poslan Vladi
KS. Ono što mnogi direktori do sad nisu uradili je sistematizacija. Konačno
ćemo imati tu sistematizaciju radnih mjesta. Smanjenje broja radnika je jedan
od bitnih činilaca. Do 2015. godine imamo 168 osoba koji trebaju u penziju.
Moramo naći način da ti ljudi odu u penziju. Time bi se rashod smanjio i to je
jedino jedan od načina ka ozdravljenju firme.
Od 2008. godine se
ne uplaćuju obaveze prema Fondu za penziono i invalidsko osiguranje. Produžen
je ugovor sa Zavodom za zdravstveno osiguranje. Knjižice se mogu ovjeriti, a
plata kasni mjesec dana.
Radiosarajevo.ba: Šta je sa
Trebevićkom žičarom? Tu postoje problemi, jer se donirana žičara nalazi u krugu
preduzeće GRAS koje je i vlasnik žičare. Bilo je govora o prebacivanju
vlasništa. Dokle je kompletna ta priča?
Hadžiomerović: To je
jedna od stvari koja opterećuje GRAS. Žičara i kosi lift i niz sporednih
djelatnosti. U planu sanacije, morat ćemo napraviti neke 'bolne' poteze. Moramo
unaprijediit osnovnu djelatnost, a to je prevoz putnika u Kantonu Sarajevo i
sve sporedne djelatnosti će bti isključene. Jedan od prijedloga je da se
naprave ugovori sa trećim licima, da bar sporedne stvari izvedemo iz minusa.
Radiosarajevo.ba: GRAS je simbol grada Sarajeva, tramvaji su simbol
Sarajeva...Da li ima nade za preduzeće, ili GRAS ide ka stečaju? Šta bi stečaj
značio za GRAS?
Hadžiomerović:
Diskutabilno je da li u javnom preduzeću uopće možete provesti stečaj.
Posmatrajući ekonomske parametre ministar Bubica je upravu kada govori o
stečaja. U normalnim okolnostima, da se ne radi o javnom dobru, stečaj bi bio
jedino rješenje. S obzirom na značaj javnog gradskog prevoza, mislim da je
jedna vrsta programiranog stečaja ili potpune reorganizacije način da GRAS
postane moderna i efikasna kompanija koja može pružiti kvalitetnu uslugu. To je
jedan od preduslova da možemo povući sredstva od EBRD-a. Trebamo
sistematizaciju i ugovor sa Vladom Kantona Sarajevo.
Često znam reći da
je GRAS najperspektivnija firma u KS. Ovo je predivna firma koja je uništena,
ali sam ubijeđen da situacija nije bezizlazna. Uz pametnu viziju i političko
nemiješanje mislim da GRAS može biti jedna od boljih kompanija i da Vlada može
imati finansijsku korist od ovog preduzeća. GRAS zaista može biti profitabilan.
Radiosarajevo.ba: Koliko je uopće teško biti na poziciji v.d. direktora
preduzeća koje je u ovakvom stanju ?
Hadžiomerović: Mnogi
su me pitali jesam li normalan kad sam prihvatio ovu poziciju. Izuzetno je
teško biti na ovoj poziciji, ali kad bih opet mogao birati opet bih bio na ovoj
funkciji. Nevjerovatno je kako brzo kruže informacije u GRAS-u. Do mene dođe da
me u većini slučajeva podržavaju. Da bi vodili GRAS, čovjek mora biti i pametan
i mudar. Javna je tajna da u GRAS-u postoje dva tabora. Uspio sam između dva
sindikata napraviti minimum komunikacije. Mislim da me radnici podržavaju i
mnogi radnici su shvatili da je komunikacija jako važna.
Pokušavam vratiti
minimum povjerenja i komunikacije. Samo razgovorom se neke stvari mogu
riješiti. Ništa u životu ne može na mišiće.
Radiosarajevo.ba: Hvala Vam puno na izdvojenom vremenu za razgovor.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.