Kenović: Nikada više neću napraviti film kao 'Ovo malo duše'
Teško da se neko ne sjeća filmova Ovo malo duše, Kuduz, Savršeni krug, Tajni prolaz... Ademir Kenović je režirao ova filmska ostvarenja, dok je za Ljeto u zlatnoj dolini, Gori vatra, Teško je biti fin, Kod amidže Idriza, Karaula, Orkestar, potpisan kao producent. Iskustvu koje je stekao i prije i poslije rata prethodio je studij u SAD-u na Univerzitetu Denison u Ohaju. On to smatra čistom srećom, jer su u to vrijeme bili rijetki koji su se mogli obrazovati u inozemstvu.
On u intervjuu za Avaz navodi da ga ljudi stalno pitaju kada će ponovo napraviti filmove poput Kuduza ili Ovo malo duše.
„Uvijek imam veliki problem da odgovorim na ovo pitanje. Ustvari, moram reći da više nikada neću napraviti takve filmove. Ne zato što ne bih htio, nego zato što je to nemoguće. Osjećaji koji su vladali u vrijeme nastanka tih filmova (osamdesete godine, op. a.) bili su drugačiji. Nekako posebni. Vladalo je blagostanje, kao vještački raj. Bila je izražena generalna nesvijest, naivnost i pozitivna sjeta. Danas je sve to zamijenjeno agresivnošću, bezosjećajnošću, razočarenjem, gorčinom“, kaže Kenović.
Uvjerljiva priča
Dakle, izražena je težnja ljudi ka prošlim
vremenima?
Kenović: Jednostavno, ljudi se
pozivaju na one filmove koje su voljeli, pa misle, što se sada ne napravi takvo
nešto. U ono vrijeme film je bio snažna i prilično iskrena refleksija
stvarnosti. Danas nisam siguran da bi se ikome svidio film koji bi bio snažna
refleksija ove naše stvarnosti.
Zašto? Bh. kinematografija je vrlo
uspješna u regionu.
Kenović: Zato što im je stvarnosti
preko glave, zato što ne bi niko htio gledati film koji bi bio snažna
refleksija baš ovog sivila koje nas okružuje. Zato vrlo često imamo slučaj da
se naši filmovi koji su dobra refleksija stvarnosti ne gledaju previše. Vani
imaju uspjeha zato što su iskreni, ali su ljudima tegobni. Ne mogu više da se
suočavaju s tim.
Koliko film mora biti prikaz realnosti?
Kenović: Normalno je da filmovi
trebaju odisati ambijentom iz kojeg nastaju. Bio bih sretniji kada bismo
ljudima pokazivali kakva bi naša realnost trebala biti. Istovremeno, film ima
svoju logiku koja nema veze s realnošću. On mora funkcionirati unutar te logike
da bi uspio prenijeti osjećaje. Treba ispričati priču koja se doima relevantna
za ambijent i ljude koje prikazuje da bi bila uvjerljiva. Raspon mog
interesiranja, aktivnosti i zabrinutosti je mnogo širi od nastojanja da se
stvori film.
U posljednjih nekoliko godina Vi ste se
bazirali samo na produkciju, manje režirate. Postoji li poseban razlog za to?
Kenović: Kada bih ponovo režirao
film, sigurno je da se ne bih bavio realnošću. Bavio bih se nekim poticajem da
napravim nešto posebno, što će ljudi voljeti. Ne trebam govoriti koliko je
značajno da pravimo filmove. I zbog toga značaja pokušavam učestvovati na svaki
način u pravljenju filmova i ulažem veliku energiju kroz produkciju. Za mene
nije ni najbitnije ko će film režirati, ko producirati, a ko će glumiti u
filmu. Najbitnije mi je da se ispričaju priče koje su potrebne.
Autorska prava
Šta se dešava u "Refresh" produkciji,
čiji ste direktor?
Kenović: Sad smo u fazi pripreme da
krenemo sa snimanjem tri filma. Nastojat ćemo da u ovoj godini krenemo sa
snimanjem makar dva. To su Ready To ServeSrđana Vuletića. Film koji će
režirati Elmir Jukić bazira se na
predstavi Žaba, za koji je s Pjerom Žalicom napravio fantastičan
scenarij. I Žalicin film Travel agent,
koji se treba snimati ovdje i u Izraelu.
Kako se filmadžije snalaze u vremenu globalne
recesije?
Kenović: Osjećamo se kao ribe u
vodi. Za nas su ovakvi problemi uvijek postojali. Nismo ljudi koji sjede kod
kuće i čekaju da nam dođe plaća. Agresivno idemo naprijed. Razgovarajući s
partnerima u inozemstvu, u regiji pravimo dogovore i pokušavamo da uradimo što
smo uvijek radili - stvorimo filmove ni iz čega. I kada nešto i napravimo,
borimo se s problemima kao što su slaba posjećenost u kinima, autorska prava...
Umorni smo od te borbe.
Je li današnjim studentima lakše u odnosu na
vrijeme kada ste Vi studirali?
Kenović: Sada je logično da ljudi
komuniciraju s čitavim svijetom. Imaju manje problema da dođu do informacije.
To je kvalitet i potencijal koji se mora stalno i žestoko iskorištavati. Ljudi
moraju znati da, ako nemaju posla, u svojoj kući mogu raditi normalno i
zarađivati pare i izdržavati se.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.