Kemal Gekić za Radiosarajevo.ba: Iz kutije ne izlaze samo oni kojima je dobro biti zatvoren
Odvažan, blistav, provokativan, uzbudljiv, privlačan i senzitivan – ovim pridjevima svjetski mediji opisuju značajnog pijanistu današnjice, Kemala Gekića. Već sredinom osamdesetih u bivšoj Jugoslaviji Gekić se etablirao kao cijenjeno ime pijanizma, a nakon studija u Novom Sadu, gdje je nakon diplome započeo i s pedagoškim radom, karijera ga je vodila u Miami, SAD.
Koncertirao je na svim kontinentima, snimao brojne nosače zvuka, osvajao nebrojene nagrade zbog originalnog pogleda na muziku. Iako izvodi repertoar širok i raznovrstan, Franz Liszt je njegov zaštitni znak – Gekić je jedan od najvećih svjetskih autoriteta za izvođenje muzike mađarskog pijanističkog revolucionara.
Na sarajevski Festival kamerne muzike Gekić je stigao iz Bayreutha (njemačkog grada koji slavi Richarda Wagnera, op. ur), stoga na tu temu započinjemo i razgovor za portal Radiosarajevo.ba
Razgovarala: Vesna Andree Zaimović, Radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba: Kakvi su vam utisci iz Wagnerovog grada?
Gekić: "To mi je bio prvi put, a glavni razlog je bio recital koji sam svirao sa istim djelima koje izvodim i u Sarajevu - kombinacija Liszta i Wagnera. Jedan od posebnih motiva je i poziv mog prijatelja, vlasnika tvornice klavira Steingraeber, da slušam Wagnerove opere na najboljem mogućem mjestu u cijelom teatru, točno ispred scene. To mi je bilo veliko zadovoljstvo. Potom sam posjetio Lisztov muzej i sva ona mjesta koja sam do sada znao iz literature, tako da mi je ovaj odlazak u Bayreuth bio kao dugo odlagano hodočašće.
Radiosarajevo.ba: Kakva je bila historijska veza između Liszta i Wagnera?
Gekić: Wagner je u jednom pismu rekao da je "njegovo izražavanje harmonije bitno promijenjeno otkad je upoznao Liszta, ali da nije baš u redu da se to priča cijelom svijetu". Wagnerovu muziku možemo posmatrati kao 'prije Liszta' i 'poslije Liszta'.
Radiosarajevo.ba: Koncept ovogodišnjeg Festivala je 'Out of the Box'. Čini se da je cjelokupna vaša karijera proticala u skladu sa ovim načelom, izvan kalupa.
Kemal Gekić na Sarajevo Chamber Mujsic Festivalu svira u subotu 29. Septembra s početkom u 20,00. Uvodno predavanje za koncert počinje u 19,15.
Gekić: "Out of the Box je za mene normalna stvar - nitko ne želi biti zatvoren u kutiji, osim ako u toj kutiji nije baš dobro. U protivnomm smo ili kućni ljubimci, ili zarobljenici. ili životinje.
Radiosarajevo.ba: I Liszt je bio takav?
Gekić: Naravno. Većina velikih kompozitora su bili ispred svog vremena, ali to je, nažalost, bilo loše shvaćano od njihovih suvremenika, pa i od kasnijih generacija. Npr. Beethoven - njegova zadnja djela koja su neopisivo fenomenalna, opisivali su kao bolesne tvorevine poremećenog uma načetog gluhoćom. Mada, moram reći da današnji standard u stvaralaštvu u kojem moraš, ako želiš biti veliki, biti originalan, meni baš nije jasan. Cijelokupna ljudska kultura i nauka su napredovale zahvaljujući tome što su generacije stajale jedna drugoj na ramenima. Ne može se planeta izmisliti, možemo je samo nadograđivati. Nije potrebno izmišljati novi jezik, jer u postojećem jeziku ima sasvim dovoljno prostora za varijaciju i izlazak iz kalupa.
Radiosarajevo.ba: Da li vam Amerika daje dovoljno poticaja da se izražavate kako želite?
Gekić: Pa svijet se u međuvremenu veoma promijenio. Amerika se promijenila, Evropa, naši prostori... ništa više nije isto i to može biti jedan poticaj. Ja sam rođen u vrijeme bipolarnosti na istočni i zapadni blok, kada su postojale vrlo jasne nacionalne škole u umjetnosti i kada se znalo kako se šta svira. Sada je otvoren prostor u nepoznato i to je veoma dobro.
Radiosarajevo.ba: Sinoć ste prisustvovali koncertu u sklopu Sarajevo Chamber Music Festivala, na kojem je Stephen Gosling svirao rijetko izvođeno djelo američkog kompozitora 20. stoljeća Charlesa Ivesa. Koliko ste vi naklonjeni muzici 20. i 21. stiljeća i da li pratite suvremenu kompoziciju?
Gekić: Vrlo mi je bilo prijatno slušati koncert. Što se tiče suvremene muzike, kao primjer ću navesti da sam od američkog kompozitora Fredericka Kaufmana naručio klavirski koncert pod nazivom Guernica. Praizveden je u Pragu prije dvije godine sa Češkim nacionalnim orkestrom, to smo snimili i prodaje se po cijelom svijetu. To je jedan univerzalni antiratni muzički moment. Inače, Kaufman je veteran bliskoistočćnih ratova, tako da vrlo dobro zna o čemu se radi. To je samo jedan primjer mog involviranja u muziku 21. stoljeća. Ali često puta u standardnim koncertnim serijama sviram ono što se najčešće i traži, a to su: Liszt, Beethoven i Bach.
Radiosarajevo.ba: Hvala na razgovoru
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.