Danis Tanović u Cannesu kao producent indijskog filma

Radiosarajevo.ba

Nagrađivani redatelj Danis Tanović otputovao je u Cannes na 66. izdanje Filmskog festivala. Bh. oskarovac se na prestižnom takmičenju predstavlja u novoj ulozi – kao koproducent filma Lunchbox koji se bori za nagradu Camera d'or. 

Riječ je indijskom filmu u kojem glavnu ulogu igra Irrfan Khan, jedan od najpopularnijih glumaca u toj zemlji, a režiju potpisuje debitant na polju igranog filma, Ritesh Batra

Razgovarala: Vesna Andree Zaimović, Radiosarajevo.ba

Film Lunchbox prati priču jednog pogrešno dostavljenog obroka u poslovično savršenom sistemu dostave hrane u višemilionskom Mumbaiju.

Čedomir (Kolar) i ja smo prije nekoliko godina osnovali produkcijsku kuću ASAP, no do sada se nisam miješao u producentski posao. Film Lunchbox mi je već prilikom čitanja scenarija zapao za oko i zadovoljio moje lične standarde, tako da će ovo biti prvi film u kojem sam potpisan kao jedan od producenata. Režisera Ritesha Batru upoznao sam u decembru, dok sam snimao svoj film u Indiji. Pregledao sam sa njim prvi cut i mnogo smo razgovarali. Film se radio naredna tri mjeseca, a ja sam učestvovao u finalizaciji. Vjerujem u mladog redatelja Ritesha Batru, kao predstavnika jedne nove generacije indijskih filmskih stvaralaca“, govori Tanović za Radiosarajevo.ba 

Danis Tanović je tokom februara i marta u indijskoj pokrajini Punjab snimao svoj film, u kojem glavnu ulogu igra poznati Bollywoodski glumac  Emraan Hashmi. Fotografije sa snimanja pogledajte na ovom linku 

Festival u Cannesu ove godine posebnu pažnju poklanja stogodišnjici indijske kinematografije poznate kao Bollywood. Neposredna iskustva sa snimanjem filma u ovoj državi ima i Danis Tanović, o čemu kaže: 

„Filmska industrija u Indiji je ozbiljna i u stalnom je razvoju. Ogroman je broj filmske publike, a jedan blockbuster postigne gledanost od 50 miliona ljudi. Iako na prvu to zvuči nevjerovatno, shvatite da u zemlji od milijardu i 200 miliona stanovnika to i nije puno, da ima još mnogo potencijala. Ima tu različitih filmova, bolivudskih, sa puno pjesme i ljubavi, u kojima se pleše, ali i autorskih filmova nove generacije. Oni mijenjaju lice indijske kinematografije. Sve podsjeća na francuski novi val i imam osjećaj da prisustvujem historijskom trenutku. Nova digitalna tehnika je donijela nove slobode i dala priliku mladima da snimaju filmove onakve kakve žele, mogu ih snimiti i sa malo novca. To je ono što bih volio vidjeti i kod nas, da autori jednostavno uzmu kameru i izađu na ulicu.“ 

Bosanski redatelj i film na urdu jeziku
Producentica koja povezuje značajna broj novih autora je  Guneet Monga, koja stoji iza četiri od pet indijskih fimova ove godine prisutnih u Cannesu. Među ta četiri filma je i pomenuti Lunch box. Tanović je ovu važnu osobu za novu indijsku kinematografiju upoznao na snimanju svog filma, u čijoj je produkciji, također, imala svog udjela. 

Ogromnu kinematorgafiju Indije, Tanović uspoređuje sa evropskom, u kojoj postoji čitav niz razlika u formi, izrazu, jeziku. Bolivudski filmovi mahom su na hindu jeziku, ali izvan ovog stilskog okvira prisutna je čitava lepeza drugačijih izraza i jezika. Zanimljiva lingvistička situacija je i sa novim Tanovićevim filmom koji je nedavno snimljen u Indiji i Pakistanu: film za kojeg se planiralo da bude na engleskom – na kraju je snimljen na urdu jeziku. Kako je do toga došlo? 

„Sedam dana prije početka snimanja odlučio sam da promijenim sve, zvučalo mi je lažno. Shvatio sam da Slumdog millionaire nije vrsta filma kakvu sam želio snimiti. Moja priča se dešava među siromašnim ljudima u Pakistanu, zvučalo bi lažno kada bi govorili engleski. Za vrijeme snimanja oko sebe sam imao troje ljudi koji su se isključivo bavili jezikom, slušali glumce, pratili naglasak. Ali već nakon drugog dana i ja sam ušao u melodiju urdua i kada bih se dobro koncentrisao mogao sam ih pratiti. Svjestan sam da sam prelaskom sa engleskog na urdu sam sebi podrezao krila i smanjio potencijalno tržište, ali sam želio ostati dosljedan. 

Festivalske selekcije i festivalski prijatelji

Mnogi poznavaoci filma i vjerni pratioci festivala spočitavaju ovogodišnjoj selekciji u Cannesu ekplicitnu usmjerenost na američki i francuski film, što je posebno vidljivo u ovogodišnjem glavnom programu. Na festivalu, npr. nema ni jednog predstavnika Istočne Evrope, ni jednog britanskog filma... O selekciji na Cannesu Tanović kaže: 

„Nisam iznenađen i ne znam zašto su ljudi šokirani. U Cannesu uvijek ima nekoliko redatelja koji se ponavljaju. Šta god da snimi, Polanski će se uvijek pojaviti u Cannesu, Jim Jarmush takođe, braća Cohen... Larsa Von Triera nema ove godine, ni Almodovara, ali doći će sljedeće. Jednostavno, postoje redatelji koji su prijatelji Cannesa, a tako je i sa glumcima. Na ovom festivalu uvijek igraju na sigurnu kartu

Da li je tako možda i na drugim festivalima – pitali smo redatelja. Da li i Sarajevo Film Festival, koji će se ove godine otvoriti njegovom Epizodom u životu berača željeza, filmom nagrađenim na Berlinaleu, ima redatelje koji se učestalije pojavljuju od drugih? 

„Sarajevo Film Festival ne posmatram kao strano tijelo, već sebe kao dio tog festivala, Još od mog prvog filma, Ničije zemlje, mi imamo prećutni dogovor da moji filmovi ne idu u konkurenciju, jer smatram da festivali moraju dati prostora novim ljudima. Istovremeno sam im ponudio svoju kompletnu podršku, dovodim svoje kolege, govorim o festivalu svuda po svijetu. Kada me neko u Meksiku ili Indiji pita za SFF – meni srce zaigra. Kod nas su ljudi premalo svjesni važnosti SFF-a, jer se sve gleda kroz taj crveni tepih, koji je, objektivno, najnebitniji segment. Jedna od dvije najvažnije stvari na SFF-u je Cinelink – kojeg ljudi obično ne vide. Većina profesionalaca filma u Sarajevo dolazi radi Cinelinka, da bi se tu sastali sa producentima, sklopili projekte. Pogledajte samo koliko je filmova snimljeno na osnovu dogovora na Cinelinku – tu vidimo istinsku važnost SFF-a. Druga stvar je Talent campus, koji je jako važan za mlade ljude. Najžalosnije od svega što će se ove godine taj festival desiti uprkos političkom establishmentu kojem kultura nije važna, uprkos politici nepriznavanja filma kao nečega važnog za našu zemlju.“

Na ovogodišnjem SFF-u, koji će se održati od 16. do 24. avgusta, našem sugovorniku je pripala čast da bude predsjednik žirija za Takmičarski program. Koliko mu to znači? 

„Znači mi utoliko što ću pogledati nešto što je presjek regionalne kinematografije. Do sada sam na SFF-u najmanje imao vremena da gledam filmove, a sada mi se pruža prilika, i to me raduje“, rekao je Tanović za Radiosarajevo.ba uoči svog polaska u Cannes, na premijeru filma Lunchbox čiji je koproducent.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak