Amela Ajanović: Profesorica sa radovima na štriku
Amela Ajanović je mlada profesorica umjetnosti i magistrica grafike iz Sarajeva. Predaje likovnu kulturu u osnovnoj školi, a u Srednjoj školi primjenjenih umjetnosti predaje anatomiju i teoriju likovne forme. Iza sebe ima zavidan broj radova i izložbi, a od 2008. je i članica Udruženja likovnih umjetnika BiH.
RadioSarajevo: Počela si sa tekstilnim dizajnom...
Amela Ajanović: Završila sam tekstilni dizajn u Srednjoj
školi primjenjenih umjetnosti. Dosta me privlačilo kroz kreacije i samu obradu
tekstila, s tim da ovdje nisam mogla nastaviti studirati. Tada me zaista
zanimalo kreiranje. Imala sam i nekoliko izlazaka na Fashion Week. Bilo je
zanimljivo, ali to nije bilo to. Upisala sam nastavnički odsjek na ALU,
striktno zbog obrazovanja djece. Tada mi se to činilo jako zanimljivim, a i dan
danas volim svoj posao. Na trećoj godini studija, moj profesor Avdo Žiga me
potaknuo na grafiku. Iako prije toga nisam htjela da čujem za to da studiram
grafiku – svidjela mi se. Na četvrtoj godini sam otišla kod drugog profesora,
Halila Tikveše, kod kojeg sam diplomirala te upisala i postdiplomski studij,
također na grafici.
RadioSarajevo: Trebalo je puno da se
skrasiš?
Ajanović: Pa, volim da znam sve (smijeh)...
RadioSarajevo: Čime se baviš u svojim radovima?
Ajanović: Moja grafika je
izrazito jednostavna, budući da je minimalistička. Ostalo je tu malo i od onog
tekstilnog dizajna – utiskujem svoje grafike na platno, što nije slučaj nigdje
u BiH. Niko se ne bavi takvim vidom grafike, svi rade uglavnom na papiru i
sličnim materijalima, dok je kod mene tekstil bio osnova i za diplomski i za
magistarski rad. Na diplomskom sam imala dosta velike formate – do dva metra.
Ti radovi su dio stalne postavke Likovne kolonije u Počitelju. Na 59 prozora su
moji radovi, kao zavjese koje štite od sunca, sa stilizacijom pčela u crvenoj i
plavoj boji. Na magistarskom sam dosta izučavala oblik kruga, koji je
najjednostavniji oblik u kosmosu, a malo sam se povezala i sa neke vjerske
strane i shvatila da je to najsavršeniji oblik. Tu sam jednu ploču štampala na
raznim vrstama materijala i dobila jednu čitavu kolekciju radova koji su bili
svi različiti, iako su nastali od jedne ploče.
RadioSarajevo: Kako objašnjavaš svoje radove
bijelo na bijelom i crno na crnom? Kako se uopće mogu vidjeti?
Ajanović: To se mora
vidjeti na izložbi. Tekstil i boja koja se utiskuje apsolutno nisu u isti.
Tekstil je matirano pamučno platno, dok boja ima i plastike u sebi, tako da ima
malo odstupanja. Bijelo na bijelom je OK, ali kada moram potpisati rad crno na
crnom, često mi se dešava da ne znam na koju stranu da ga okrenem. Imam i
kombinacija crnog sa bijelim, ali i sa drugim bojama – crvenom i plavom, koje
su bile osnova mog diplomskog rada. Uglavnom radim sa crvenom, plavom, crnom i
bijelom bojom.
RadioSarajevo: Riječ dvije o suprematizmu u tvojim radovima?
Ajanović: Pa, ugledam se na
Maljeviča (Kazimir Maljevič, ukrajinsko-ruski slikar; začetnik suprematizma,
teoretičar, pionir geometrijske apstrakcije; op. a.). On je uglavnom koristio taj krug, tako da sam
povezala svoje radove sa njim, jer je to čisti minimalizam.
RadioSarajevo: Kako
je došlo do članstva u ULU BiH?
Ajanović: Pa, nekim logičnim slijedom događanja, budući da sam prije
udruženja imala jako puno kolonija i izložbi, što samostalnih što grupnih,
svuda po svijetu. Predala sam tamo, prihvatili su moje radove i od 2008. sam
njihov član.
RadioSarajevo: Možeš li izdvojiti neke
od svojih najznačajnijih izložbi?
Ajanović: Uglavnom su mi izuzetno bitne izložbe koje sam imala van granica
BiH. Najinteresantnije su mi ove koje su bile u Zagrebu – zastavice koje se
postavljaju kao instalacija na Trgu Bana Jelačića svake godine. To sam radila
zajedno sa Alisom, budući da nas dvije tvorimo umjetnički duo Zakrpa – i tako krpimo, a često i nešto
zakrpimo (smijeh)… Nakon toga dolaze tematske izložbe po Francuskoj, zatim Beč,
Tirana, Priština, a uskoro mi se bliži i izložba u Bugarskoj. Bilo je zaista
dobrih izložbi, tako da mi je jako teško izdvojiti neku posebno.
RadioSarajevo: Koje
svoje radove izdvajaš?
Ajanović: A šta da ti kažem… Svaki je isti, minimalizam, krug … (smijeh). Imala
sam ukupno tri kolekcije. Prva su bile pčele, druga parmaci, a onda krug.
Uglavnom, sve što uradim na platnu mi se dopada. Taj medij mi je savršen i ne
mislim ga mijenjati u skorije vrijeme. Ono što mi je kod njega najzanimljivije
i najdraže je to što poslije svake izložbe upalim kući mašinu, zguram u nju sve
svoje radove, operem ih i okačim na štrik.
Pretežno svaku svoju izložbu kačim na štrikove, sa drvenim štipaljicama.
Nekada ih čak i sve pokvasim i okačim da se suše na izložbi.
RadioSarajevo: Baviš
li se još nekim vidovima umjetnosti?
Ajanović: Prije sam radila video radove u kojima sam i “glumila”. Bilo je
dosta zanimljivo, ali zbog grafike koja je izuzetno teška i zahtijeva dosta
rada i truda, to sam nekako kanalisala u neko drugo vrijeme, a vjerovatno ću se
nekada i vratiti na to. Također, pošto često putujem po likovnim kolonijama, a
grafika je nemoguća za raditi u okviru njih jer je prezahtjevna, bavim se i
slikarstvom. Moje slikarstvo dosta liči na grafiku – minimalno je, a slike su
dosta pročišćene.U avgustu sam, zajedno sa Alisom, pozvana na jednu koloniju u
Osijeku, kolonija se zove Slama (od
čega se i prave radovi), a tema je Cirkus,
za šta smo već osmislile jedan projekat i opet ćemo izaći sa nečim novim.
RadioSarajevo:
Večeras se otvara tvoja izložba Tiše
znači glasnije = Manje znači više, o čemu se tačno radi?
Ajanović: Radi se o izložbi radova koji zapravo nisu prvi put predstavljeni
na ovim prostorima. Već su predstavljeni u drugim gradovima, a ovo je neki vid
turneje. Prva je bila izložba u Travniku, zatim u Bugojnu, večeras je u Sarajevu,
a naredna je u Bihaću. Uglavnom, moja kolegica Alisa Čaber i ja smo
magistrirale u dva dana razlike i odlučile smo da sastavimo radove, budući da
su slični po tematici. Ono što je zanimljivo jeste da smo naziv naše izložbe
nazvali po nazivima naših magistarskih radova. Tiše znači glasnije naslov je njenog rada, a Manje znači više mog rada. Izložbu će otvoriti jedna moja mala
prijateljica, Aiša Trebo, koja je sedmi razred osnovne škole. Ona će pročitati
jedan jako ozbiljan tekst o ovoj izložbi likovne kritičarke Emine Lačević.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.