Alena Baeva - jedna od top svjetskih violinistica
Za Alenu Baevu kažu da je jedna od najboljih violinistica svoje generacije na svijetu.
Svirati je počela sa pet godina u Kazahstanu, a edukacija i karijera vodili su je najprije do Moskve gdje je završila konzervatorij Tchaikovsky. Sarađivala sa M. Rostropovičem, S. Mintzom, B. Garlitsky i Idom Haendel. Od 2007. godine sarađuje sa akademijom velikog Seijija Ozawe u Švicarskoj.
Redovno koncertira, a iza sebe ima nastupe sa velikim svjetskim orkestrima kao što su Simfonijski orkestar Tokio, Orkestar Marinsky teatra, Simfonijski orkestar Varšava, Radio orkestar Njemačke filharmonije, Moskovski solisti, Ruski nacionalni orkestar, Tchaikovsky simfonijski orkestar i drugi.
Saznajemo i da ova šarmantna mlada žena i vrijedna umjetnica ima dvoje djece - od tri i jednu godinu. Svoje majčinske obaveze uspijeva dobro uskladiti sa profesionalnim, s obzirom da ponekad drži i po desetak koncerata mjesečno.
Trenutno boravi u Sarajevu kao gošća Sarajevske filharmonije sa kojom će nastupiti u petak 4. novembra u izvođenju Koncerta za violinu i orkestar kojeg je 1878 skladao Pjotr Iljič Čajkovski. Baeva će svirati na Stradivarijevoj violini vrijednosti oko milion dolara. Njeno gostovanje predstavlja i prvu suradnju koje Sarajevska filharmonija ostvaruje sa novoosnovanom Muzičkom fondacijom MAF.
RadioSarajevo: Ovaj razgovor vodimo nakon što ste održali prvu probu sa Sarajevskom filharmonijom. Kakva su vaše prve impresije?
Baeva: Prvo što sam primijetila kada sam ušla u dvoranu za probu je da se ljudi smiješe. To se ne sreće toliko često i to me je oduševilo. Postoje veoma dobri orkestri sa idealnim muzičarima koji će nepogrešivo odvirati svaki ton, ali nedostaje im ljudski osjećaj. Kod ovog sam orkestra osjetila puno entuzijazma i fleksibilnosti. Sigurna sam da imaju i velike potencijale da izrastu u veliki orkestar.
RadioSarajevo: Važite za jednu od najboljih mladih violinistica na svijetu - kako ste dostigli taj status?
Baeva: Nije mi cilj da gradim status. Veoma je osobna stvar kako će vas neko doživjeti, da li će mu se svidjeti vaša muzika ili ne. Ja nastojim da svojom muzikom prenesem neku poruku. Nastojim da komuniciram sa svakom osobom u dvorani, da uspostvaim posebnu atmosferu za vrijeme koncerta. Mislim da muzika usitinu može ljude promijeniti, a kroz klasičnu muziku imamo toliko raznih mogućnosti za to. Toliko različitih kompozicija i kompozitora, toliko različitih emocija... Nastojim da što više tih emocija iskomuniciram sa publikom.
RadioSarajevo: Da li je vaša muzika nekome zaista promijenila život?
Baeva: Da, dobijala sam mnogo poruka od ljudi koji su mi opisivali kako im se život promijenio nakon što su me slušali. Meni to mnogo znači, ali nije da sam se posebno spremala da nekome nešto učinim. Samo nastojim da sviram onako kako mislim da je najbolje. Npr. jedna djevojka je nakon mog koncerta počela tako intenzivno da vježba violinu, da je promijenila i akademiju i državu... A sada radi sa jednim velikim orkestrom i redovno mi se javlja.
RadioSarajevo: Takav status sigurno nosi i određenu odogovorsnot, kako izgleda vaša dnevna rutina vježbanja?
Baeva: Ne mogu reći da je mogu redovno uspostaviti, jer često putujem. Trenutna situacija u muzičkoj umjetnosti je takva da umjetnici moraju intenzivno nastupati kako bi zadržali nivo koji su dostigli. To doslovno znači - što više koncerata sa što više različitih orkestara i dirigenata, u što više različitih gradova. Zna se desiti da nekada imate deset - petnaest koncerata mjesečno. Kada pripremam novi repertoar onda svaki dan posvetim dosta vremena vježbanju, ali kada sviram nešto što sam već uvježbala, onda se moram ograničiti samo na probe s orkestrom.
RadioSarajevo: Gdje trenutno živite?
Baeva: U septembru smo se iz Moskve preselili u Luksemburg. Ovaj mjesec sam uspjela cijelu sedmicu provesti u svojoj novoj kući - to je maksimum da mogu priuštiti da budem na jednom mjestu. Prijatelji me gledaju u nevjerici kada im to kažem, ali tako je.
RadioSarajevo: Recite nekoliko riječi i o koncertu od Čajkovskog kojeg ćete izvesti sa Sarajevskom filharmonijom.
Baeva: To je jedno od najljepših djela u violinskoj literaturi uopšte. Ja zaista obožavam taj koncert jer je tako otvoren, tako optimističan i ima idealnu formu. Prepun je veoma lijepih tema i ja stvarno uživam kad ga sviram. A do sada sam ga svirala bezbroj puta, prvi put kad sam imala 15 godina. Ali svaki put nastojim da nešto promijenim. Naravno, to zavisi i od dirigenta, orkestra, ta ljepota se stvara zajednički. Sigurna sam da će i publika u Sarajevu uživati.
RadioSarajevo: Posebno je zanimljiva i priča o instrumentu koji trenutno svirate - violina je proizvedena u majstorskoj radionici Antonia Stradivarija i vlasništvo je Ruske državne kolekcije. Oni su vam je ustupili za sviranje - kako je do toga došlo?
Baeva: To je veoma lijep instrument. Stradivari je napravio korpus violine, a ostali dijelovi sačinjeni su u radionici njegovih sinova. Veoma je 'ugodna' za sviranje. Znate, ponekad imate dobar instrument, ali vam, recimo, ne odgovara i ne osjećate ga. Meni je ova violina idealna i sviram na njoj već tri godine. Da biste dobili instrument iz Ruske nacionalne kolekcije morate se dokazati kao umjetnik, ali to zahtijeva i dosta 'papirologije'. Svaki put kada je iznosim iz države moram ispuniti mnogo formulara, a ugovor produžavam svake pola godine. Mislim da ću uskoro pokušatio da dođem do neke violine koja se čuva u EU, jer je jednostavnije zbog komunikacije. Prije tri godine sam za potrebe snimanja CD-a imala priliku sedam dana svirati na violini Carla Bergontija koja je pripadala Paganiniju. To je takođe bilo jedinstveno iskustvo.
RadioSarajevo: S nestrpljenjem očekujemo da vas čujemo. Hvala za razgovor i puno sreće.
Baeva: Zaista sam veoma sretna što sam po prvi put u Sarajevu koje je jedan divan grad. Željela bih zahvaliti MAF fondaciji što me pozvala.
Vezano: Čajkovski u izvedbi Sarajevske filharmonije
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.