Čudo 20. vijeka: Sto godina Panamskog kanala

Radiosarajevo.ba
Čudo 20. vijeka: Sto godina Panamskog kanala

Sto godina od otvaranja Panamskog kanala, koji se smatra jednim od najvećih inženjerskih poduhvata 20. vijeka, bit će obilježeno danas.

Prolaskom broda "Ankon" 15. augusta 1914. otvoren je Panamski kanal, prokop dug 81,6 kilometara, koji u najužem dijelu spaja Atlantski i Tihi ocean.

Sto godina kasnije, više od milion brodova prošlo je kanalom, kojim danas prolazi pet posto svjetske pomorske trgovine.

Još u 16. vijeku javile su se prve ideje o izgradnji kanala preko američke prevlake, kojim bi se povezali Atlantski i Tihi ocean. Međutim, na projekat se čekalo sve do 19. vijeka. Od više prijedloga prihvaćen je projekat Ferdinanda de Lesepsa o izgradnji kanala u nivou mora poput Sueckog kanala iza čije izgradnje također stoji ovaj Francuz.

SAD 1904. preuzimaju izgradnju kanala, uz tada najnapredniju tehnologiju i desetine hiljada radnika, koju završavaju 10 godina kasnije, u trenutku kada u Evropi počinje Prvi svjetski rat.

Tada je to bilo tehnološko remek-djelo i opisivano je kao osmo svjetsko čudo, koje je donijelo revolucionarnu promjenu u svjetskoj trgovini.

Oko 27.000 radnika je umrlo gradeći kanal, uglavnom od malarije i žute groznice.

SAD su kontrolirale kanal veći dio 20. vijeka zbog čega su negodovale latinoameričke zemlje, pa su 1977. godine tadašnji predsjednici SAD-a i Paname Jimmy Carter i Omar Torrijos potpisali sporazum po kojem Panama posljednjeg dana 1999. godine preuzima kontrolu nad kanalom.

Panami je upravljanje kanalom donijelo ekonomski bum pošto je zarada na godišnjem nivou bila milijardu dolara. Međutim, Panama je danas suočena sa sve većom konkurencijom. Suecki kanal ima mnogo veći kapacitet i smanjuje udio Paname u globalnoj pomorskoj trgovini.

Egipatski predsjednik Abdel Fatah el Sisi nedavno je najavio izgradnju novog Sueckog kanala, paralelnog s postojećim kako bi se ubrzao i povećao saobraćaj.

S druge strane, Nikaragva također najavljuje izgradnju svog kanala koji bi trebalo da ima mnogo veći kapacitet nego Panamski kanal, javlja agencija Beta.

Kako bi se suprotstavila konkurenciji, i Panama je počela da proširuje kanal kako bi mogli da prolaze i takozvani "postpanamski" brodovi, kapaciteta 12.000 kontejnera umjesto postojećeg maksimuma od 5.000 kontejnera.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak