Ako ste imali otkazan ili odgođen let, ovo su vaša prava: Naknade idu do 1200 KM
Zračni promet je od pandemije do danas jedan od vjerovatno najporemećenijih segmenata turističke industrije, i unatoč relativno brzom oporavku još uvijek nije dostigao razinu iz predkoronskih godina.
Na to se ove godine 'nalijepilo' i mnogo štrajkova u avionskim firmama i na aerodromima, pa se brojevi otkazanih letova broje u hiljadama.
Najnoviji primjer je vijest iz EasyJeta o otkazu čak 1700 letova između jula i septembra baš zbog poremećaja u radu kontrola leta na europskim aerodromima.
Semir Halilović podnio ostavku na poziciju ambasadora BiH u Kataru: Poslao pismo Denisu Bećirović
Ta niskotarifna kompanija, inače vrlo zastupljena i u Hrvatskoj, navodno je već omogućila zamjenske letove ili kompenzacije brojnim putnicima, no uvijek je dobro znati koja su vam sve prava na raspolaganju prema regulativi Europske unije. Doduše, sjedište EasyJeta je u Ujedinjenom Kraljevstvu, dakle izvan EU, no čak i u tom slučaju možete dobiti kompenzaciju, bilo prema europskim ili britanskim pravilima.
EU je vrlo detaljno razradila sustav putničkih prava u slučajevima odgode ili otkazivanja leta, no svejedno treba biti oprezan, i upoznati se sa svim potrebnim činjenicama. Ne treba generalizirati, ali aviokompanije će ponekad pokušati izbjeći svoje obveze, a i sam proces je relativno kompliciran, pa je dobra informiranost vaš najbolji prijatelj kad putujete avionom. I čitajte 'sitna slova' na vašim aviokartama.
Cijeli set prava sadržan je u regulativi birokratskog naziva 261/2004, i u cjelosti je dostupna na stranicama Europske komisije, ovdje je možete pročitati na engleskom i hrvatskom.
Prema toj regulativi, ako vam je let odgođen za više od tri sata, vaš prijevoznik mora vam osigurati hranu i piće, ili kupone kojima ih sami možete kupiti na aerodromu. Ako je kašnjenje preko noći, imate pravo na smještaj, a ako je kašnjenje duže od šest sati, imate pravo na puni povrat uplaćenog novca.
Dalje, ako je let otkazan, imate pravo na sjedište na drugom letu, ili pak puni povrat. U svim tim slučajevima valja čuvati sve potencijalno važne dokumente, od karata i boardinga, do e-mailova koje ste razmijenili s prijevoznikom, ili račune za troškove izazvane kašnjenjem, poput hrane, telefonskih računa, kupovine nužnih artikala... Jasno, dok niste sigurni što ćete dobiti, bolje je troškove ograničiti, i za nadoknadu se prijaviti kad stignete na odredište.
U nekim situacijama čini se da imate pravo na kompenzaciju, recimo zbog kasnog polaska, ali se onda dio kašnjenja nadoknadi tokom leta, i ako padne ispod tri sata, ostat ćete bez nadoknade.
Nekoliko je temeljnih stvari na koje treba paziti. Prvo i najvažnije, let mora biti predmet regulative EU. Ako letite iz Splita za Pariz, stvari su jasne i jednostavne. Ali što ako letite, recimo, za SAD, neku od azijskih zemalja, pa i europskih država izvan EU? Što ako koristite usluge više prijevoznika? Ovo su pravila kad je let pod 'zaštitom' EU:
Polazni aerodrom je u EU, bez obzira na prijevoznika;
Dolazni aerodrom je u EU, bez obzira na prijevoznika;
Slijećete izvan EU, ali s prijevoznikom čije je sjedište u EU;
Bar jedan od prijevoznika na vezanim letovima je registriran u EU.
Putnici sve češće koriste ovaj trik za velike uštede na aviokartama: Pogledajte šta rade
Jasno, kompenzaciju ćete od prijevoznika dobiti samo ako je to njihova krivica. U to ulaze i uobičajeni problemi s kojima se prijevoznici suočavaju nakon pandemije - nedostatak osoblja, letovi s viškom ili premalo prodanih karata, ljudska greška, tehnički problemi...
S druge strane, prirodne okolnosti (nevrijeme, potresi, poplave...) ili ratni sukobi ne ulaze u razloge koji vam mogu osigurati kompenzaciju. Primjerice, ako ste zaglavili na nekom aerodromu zbog oluje, ili niste stigli na let jer je cesta bila zakrčena prometnom nesrećom ili velikim snijegom, nećete dobiti ništa, bar ne od zračnog prijevoznika. Ako, pak, niste sigurni u koju kategoriju upadate, podnesite zahtjev pa neka se druga strana time bavi, vi nemate šta izgubiti.
Inače, ne treba žuriti s podnošenjem zahtjeva, jer praktički nema zastare. Dapače, možete podnijeti zahtjev i za putovanja s kojih su vam uspomene već izblijedile, unazad do 2005. No, to ponekad ovisi o nacionalnim zakonodavstvima.
Visina nadoknade ovisi o više faktora , od odredišta, preko dužine leta, do dužine kašnjenja..., a svi su navedeni u ranije citiranoj regulativi.
Novi problemi u Europi: Još jedan veliki aerodrom u kolapsu zbog štrajka radnika
U načelu, trosatno kašnjenje može vam donijeti nadoknadu od 250 eura (500 KM) za udaljenosti manje od 1500 kilometara, 400 eura (800 KM) za razdaljine do 3500 kilometara, odnosno 500 eura (1000 KM) za one duže od te granice. Te nadoknade rastu s dužinom kašnjenja, pa za petosatnu odgodu možete dobiti do 600 eura (1200 KM).
Neki prijevoznici će vam umjesto novca ponuditi kupone za buduće kupovine karata, no bolje je uzeti 'pravi' novac, pa sami odlučiti što ćete s njim, nego biti vezani uz ideju da ćete jednom opet putovati tom istom kompanijom.
Jasno, kompenzacija se može dobiti i u slučaju otkazivanja leta, ne samo odgode, ali opet samo ako je u pitanju greška prijevoznika. Međutim, u ovom slučaju, čak i ako povrat novca nije moguć, svi putnici moraju dobiti drugi let do svojeg krajnjeg odredišta. Osim toga, ako taj novi let stigne na odredište više od tri sata nakon što ste trebali stići, imate pravo i na nadoknadu za kašnjenje.
Treba imati na umu da ako vas prijevoznik obavijesti o otkazivanju leta više od 14 dana prije polaska, imate pravo samo na novi let, ili povrat novca za kupljenu kartu. Ako je do otkazanog leta manje od 14 dana, uz to imate pravo i na nadoknadu, čija visina ovisi o dužini leta, koliko ćete čekati na novi let i slično.
Kolaps u Europi: Ugroženo više hiljada letova
Tu je, jasno, i pokrivanje troškova noćenja ako je novi let tek sutradan. Nažalost, u novije vrijeme to često izgleda tako da morate sami naći smještaj, platiti ga, a onda tražiti nadoknadu troška. Masovni otkazi zbog pandemije i tu su uzeli svoj danak, uglavnom su prošla vremena kad bi vas na aerodromu dočekao službenik na šalteru i sve organizirao.
Da biste dobili sve što vam pripada, jasno, treba podnijeti zahtjev. Neki će za to angažirati advokata, ali onda ćete tu uslugu trebati i platiti. Zato je najbolje to napraviti sam, nije previše komplicirano uz malo pažnje.
Za početak, pošaljite prigovor prijevozniku, oni imaju različite procedure za to, od online formulara do izravnog kontakta. U jednom i drugom slučaju trebat ćete popuniti formular za prigovore. Provjerite kako to ide kod vašeg prijevoznika i krenite s procesom.
Ako vam prijevoznik odbije prigovor, ili ne odgovori u roku od dva mjeseca a vi mislite da imate argumenata za nadoknadu, obratite se arbitraži, postoje tačne upute na stranicama Europske komisije. Ako ste kartu kupili preko interneta, možete to napraviti preko platforme za rješavanje online sporova.
Putujete avionom u Europu? Stiglo ozbiljno upozorenje za ljeto 2023. godine
Ako ni to ne uspije, iznesite svoj slučaj regulatoru u zemlji u kojoj je registriran prijevoznik, ili koja je vaša polazna ili dolazna točka. Čuvajte svu putnu dokumentaciju, kao i komunikaciju s prijevoznikom. Posljednja opcija, ako ni tada ne uspijete, jest tužba sudu, ili u zemlji iz koje ste letjeli, ili u kojoj je prijevoznik registriran. U tom slučaju pripremite se na troškove, ponekad ne tako male, piše tportal.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.