Muzejski CSI

Radiosarajevo.ba
Muzejski CSI

Većina nestalih djela klasičnih majstora ukradena je za vrijeme Drugog svjetskog rata iz židovskih zbirki i velikih svjetskih muzeja, a pronađen je samo mali dio od 217 hiljada nestalih nekretnina

U britanskoj prijestolnici nalazi se Art Loss Register, organizacija koja pokušava ući u trag umjetninama ukradenim po cijelom svijetu.

Na adresu Hatton Gardens 66 u Londonu, u kuću koja ni po čemu izvana ne otkriva da se unutra odvijaju velike međunarodne detektivske priče, dolaze oni koji nisu odustali od potrage za svojim Rafaelom, Vermeerom ili Rembrandtom.

Kada bi se našlo sve što pokradeni vlasnici traže, mogao bi se popuniti muzej šest puta veći od Louvrea - do sada je prijavljeno 210 hiljada ukradenih umjetnina. U ovoj službi za potragu za umjetninama umreženi su mnogi, od FBI-a do lokalnih policajaca, dok u samom uredu rade i historičari umjetnosti iz cijelog svijeta.

Među najpoznatijim ukradenim, no nepronađenim umjetninama su Lav iz Nimruda iz osmog stoljeća prije Krista, koji je “nestao” u aprilu 2003. iz Nacionalnog muzeja u Bagdadu, zatim Rafaelov Portet mladića, kojeg su nacisti ukrali iz Krakovskog muzeja, te dva djela koja su ukradena 1990. iz muzeja Gardner u Bostonu: Rembrandtova Oluja i Vermeerov Koncert.

Mnoga su djela i vraćena. Među pričama ističu onu na koju su najponosniji u londonskom arhivu, o Ženi u bijelom, slici Pabla Picassa iz 1922. godine, koja je nestala u Parizu nakon dolaska nacista iz kuće židovskog trgovca umjetninama.

Art Loss Register ne samo da je pronašao sliku već je i otkrio da je zapravo pripadala Carloti Lansberg, čiju su unuku zatim uspjeli pronaći u Ilinoisu. Studentici prava priopćili su oduševljeno da joj pripada slika u vrijednosti od nekoliko miliona dolara.

Više od četrdeset posto umjetnina koje su registirane u ovom arhivu nestalo je tijekom ratnih godina, pa tako i više od 20 slika renesansnog majstora Rafaela. Među njima je i slavna Madonna za koju se zna da su je njemački padobranci naprasno uzeli iz firentinskog muzeja Uffizi.

Najveći je problem tragačima za umjetninama što je tržište umjetnina već odavno postalo globalno, pa se djela vrlo rijetko pronalaze u zemlji u kojoj su ukradena, dapače, najčešće se skrivaju na drugom kraju svijeta. No, oni koji dobro poznaju tržište navode kako je nužno zaboraviti na vječnu legendu o ekscentričnom kolekcionaru koji kupuje radove za tiho i neprimjetno uživanje u njima u svom salonu, samo za svoje oči.

U cijeloj historiji arhiva takav se slučaj dogodio samo nekoliko puta. Među zanimljivostima ističe se slučaj konobara kleptomana Stephena Breitweisera koji je pokrao 238 umjetničkih djela. Inače, Bretweiser je nedavno izašao iz zatvora i zaposlio se kao savjetnik za sigurnost u muzejima.

Art Loss Register osnovao je Julian Radcliffe 1990. godine i još mu je i danas na čelu, a među poznatim su klijentima i osiguravajuće društvo Lylod i aukcijske kuće Sotheby’s i Christie’s.

I trgovci umjetninama u posljednje su vrijeme počeli pridavati više pozornosti podrijetli umjetnina, te se često zna tražiti i potvrda pri preprodaji da umjetnine ne traži organizacija ALR .

Podružnice te organizacije nalaze se i u Francuskoj, Njemačkoj, Japanu, SAD-u, Indiji. Svake se godine više od 300 hiljada istraživanja obavi preko kataloga aukcijskih kuća i prodaje umjetnina muzejima.

U New Delhiju su specijalizirani za screening, a u Londonu za povrat umjetnina. Detektivske mreže ponekad dođu i do slavnih kolekcija.

Tako je potraga za slikom engleskog umjetnika iz 18. stoljeća Johanna Zoffanya, koja je prije 30 godina nestala iz jedne privatne kuće, završila tijekom prodaje zbirke Giannija Versacea na aukciji u Sotheby’su.

Prošle su godine dvije kineske skulpture koje je engleska vojska ukrala u Pekingu daleke 1860. godine iznenada pronađene u kolekciji Yves Saint-Laurenta u Parizu, na aukciji koja je proglašena i aukcijom stoljeća.

Slično se dogodilo i kompozitoru Andrew Llyod Webberu s Picassovom slikom iz znamenitog Plavog perioda, koju je kupio nesvjestan njezina porijekla. No, ne kradu se samo remek-djela umjetnosti. U arhivu ALR-a nalaze se i podaci o okradenom Aston Martinu koji je vozio James Bond u Goldfingeru, kao i kostimu za snimanje Batmana.

Među stvarima koje su pronađene jesu ukradena freska iz Pompeja kojoj se ušlo u trag pri pokušaju preprodaje u jednom privatnom stanu na Manhattanu, na sličan način pronađeni su i asirski reljef koji je gotovo kupio jedan engleski kolekcionar, te rimska glava Dionisa ukradena u Villi Torlonia, koja je završila je u jednom japanskom muzeju, gdje su se pokušali prodati i ukradeni Renoir i Bruegel.

Za jedno se djelo pretpostavlja da će se teško naći - Caravaggiovo Rođenje nestalo iz crkve San Lorenzo u Palermu. Tadašnji moćnik mafije Francesco Marino Mannoia javno je rekao da ga je on ukrao. Njegov kolega Salvatore Cangemi izjavio je da Mannoia sliku izlaže kod kuće, kao simbol moći.

No, je li to istina teško mogu reći oni koji su do sada uspjeli vratiti i 20 Warholovih Maoa, Cezanneovu Mrtvu prirodu i mnoge druge radove...

jutarnji.hr/radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak