Završen simpozij 'BiH-15 godina Dejtonskog mirovnog sporazuma'
Sudionici Međunarodnog simpozija "Bosna i Hercegovina - 15
godina Dejtonskog mirovnog sporazuma“, koji je u organizaciji Rektorata
Univerziteta u Sarajevu 18. i 19. januara, zaključili su da je 15 godina
nakon potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma uočljivo da ciljevi,
principi i vrijednosti Aneksa 4 (Ustava BiH), koji su trebali dovesti do
snaženja države Bosne i Hercegovine, nisu u najvećoj mjeri ostvareni.
"Postoji
veliki raskorak između dejtonskog projekta države BiH i njegove
praktične izvedbe. Dejtonski sistem sadrži previše prepreka i mehanizama
blokade koji otežavaju postizanje političkog sporazuma i/li
konsenzusa.
Snaga jednog zakona nalazi se u duhu koji on sa
sobom nosi. Pritom je od odlučne važnosti da zakon nije jednostavno
mehanički zbir različitih utjecaja koji su sakupljeni na jednom mjestu,
nego da objedinjuje povijesne pretpostavke koje ga čine konzistentnim",
navodi se u saopćenju Organizacionog odbora simpozija.
U raspravi
u okviru simpozija podnesena su 33 referata i održana 32 govora
sudionika, a rasprava je imala zadatak da donese ocjenu o posljedicama
koje je u životu bh. društva i države Bosne i Hercegovine izazvao
Dejtonski sporazum o miru u Bosni i Hercegovini.
U saopćenju
Organizacionog odbora simpozija "Bosna i Hercegovina - 15 godina
Dejtonskog mirovnog sporazuma“ navodi se da rasprava nije imala za cilj
da ulazi u sprecifično razmatranje i ocjenu samog tog sporazuma kao
dokumenta, odnosno ona je koncipirana i vođena bez razmatranja njegove
historijske utemeljenosti, pravne osnovanosti i političkog i moralnog
validiteta načina kako je do njega došlo.
"Osnovne činjenice
koje govore o tome da postoje veoma veliki problemi ove prirode koji su
vezani za Dejtonski sporazum su da je sporazum bio nametnut, da je
dogovaran sa stvarnim agresorima na državu i zemlju Bosnu i Hercegovinu,
a to su predsjednici Srbije Slobodan Milošević i Hrvatske Franjo
Tuđman, i da je sporazum bio očit znak i potvrda međunarodnog karaktera
rata, što se izražava u činjenici da je rat prekinut međunarodnim
sporazumom o miru, ali i u činjenici da su posebna prava u provođenju i
kontroli postignutog sporazuma dobile i države agresori, dok je sporazum
građen na stajalištu da se radilo o građanskom ratu, a ne o agresiji na
jednu suverenu i samostalnu državu i članicu UN-a", navodi se.
Sporazum je bio izraz moći nametanja rješenja najslabijoj strani, tj. žrtvi agresije i genocida.
U
saopćenju se ističe da ono što su svi sudinici rasprave konstatirali i u
čemu se nisu razilazili u mišljenjima je ocjena da je Dejtonski
sporazum zaustavio rat u Bosni i Hercegovini, ali je najveći broj njih
smatrao da je to ujedno i jedini njegov pozitivan aspekt kad se posmatra
sa stajališta njegovih ukupnih posljedica na život države Bosne i
Hercegovine i bh. društva.
"Svaki rat može da bude završen na
više načina, kao što je pobjeda jedne ili druge strane, ili nastanak
situacije kad nema pobjednika i kad se stanje vraća na status quo ante i
problem rješava drugačijim, a ne vojnim metodama, ali se te okolnosti i
karakteristike kraja ratova odnose samo na ulogu i posljedice koje
takvim završetkom ratova nastaju za strane učesnice", ističe se.
U
saopćenju se navodi da međutim nijedan rat ne može biti tretiran, kao
što nijedan mirovni sporazum ne može biti ni pravno ni moralno, osim
politički u smislu prava dominantnog faktora, zadovoljavajući ako ne
odgovara na tri osnovna pitanja.
"Prvo pitanje je da li je rat o
kojem se radilo bio rat između država ili unutarnji građanski rat?
Drugo pitanje je da li je taj rat, bez obzira na pitanje o tome je li on
bio međunarodni ili unutarnji rat, započela jedna od strana učesnica
kao agresiju na drugu stranu, državu, njene institucije i zemlju kao
cjelinu? Treće pitanje je da li je rat vođen, posmatrajući ponašanje
svih strana učesnica, legalnim i legitimnim sredstvima ili sredstva i
način kako je rat vođen diskvalificiraju legalitet i legitimitet vođenja
rata bilo koje od strana učesnica?
Činjenica je da Dejtonski
sporazum o miru nije ni postavio ni odgovorio ni na jedno od navedenih
pitanja koja su nužni preduvjet za bilo kakav pravedan mirovni
sporazum", ističe se.
U saopćenju se navodi da se "zbog
toga mora zaključiti da taj sporazum o miru nije bio pravedan i nije
zadovoljio temeljni uvjet svakog prava, a to je pravedenost, što se
jasno vidi iz njegovih ukupnih posljedica, ne samo onih koje je
neposredno proizveo legalizirajući rezultate rata i genocida i bez
obzira na to kakav je rat bio, nego i po tome što je upravo takav
karakter ovog sporazuma proizveo potpuni zastoj u razvoju bh. društva i
države i izazvao ogromne teškoće u životu svih njenih građana".
"Sve
ove protivrječnosti su očite i predstavljaju veliku smetnju sređivanju
prilika u Bosni i Hercegovini, te je opće mišljenje sudionika skupa da
se teškoće sadašnjeg stanja i odnosa u životu našeg društva i države
Bosne i Hercegovine ne mogu prevazići ako se ne bi izvršila obimna i
ozbiljna revizija svih aspekata Dejtonskog sporazuma o miru i ako Bosna i
Hercegovina ne bi sebi sama, ali uz neophodnu pomoć međunarodne
zajednice, izgradila jedan potpuno novi ustav utemeljen na njenim
historijskim osobitostima, bez dominacije stranih interesa i na
dominaciji prava i pravednosti", saopćio je Organizacioni odbor
simpozija: "Bosna i Hercegovina - 15 godina Dejtonskog mirovnog
sporazuma“.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.