Mnoge Sarajlije žrtve su regionalne automafije

Radiosarajevo.ba
Mnoge Sarajlije žrtve su regionalne automafije

Mnoge su Sarajlije žrtve regionalne automafije koja nerijetko "radi" i po narudžbama iz susjednih država. Sve češće su na meti luksuzni automobili novijeg datuma proizvodnje, piše Deutche Welle.

"Imao sam dobrog golfa, 'GT special', sve dok mi ga nisu ukrali", kaže Denis, jedna od mnogobrojnih žrtava automafije u Sarajevu. Nakon krađe vozila, lopovi ga pozivaju telefonom i slijede pregovori o "otkupnini". Kradljivci iz Republike Srpske insistiraju da "primopredaja" bude izvršena na "njihovoj teritoriji", u ovom slučaju u naselju Vrace.

"Došao sam na dogovoreno mjesto. Prilazi mi čovjek i kaže da je sve regulisano te pita da li sam donio novac. Dugo sam razmišljao da li da mu dam novac. Neki moji prijatelji su bili u sličnoj situaciji, platili 'oktupninu' i dobili auto. Dao sam mu novac, a on mi je rekao da auto dolazi za deset minuta", kaže Denis. 

Znatno kasnije, kradljivac je uhapšen, ali se golfu izgubio svaki trag. Papiri su, kaže Denis, "vjerovatno krivotvoreni, brojevi na šasiji promijenjeni i ko zna koliko je do sada vlasnika promijenio i na kojoj je pijaci ili otpadu završio".

Kriminalci sa zavidnim tehničkim znanjem

Potencijalni kupci polovnih automobila u Sarajevu kažu da "nikad nije dosta opreza". "Treba provjeriti papire, otići kod nadležnih službi, a dosta se toga može obaviti i na tehničkom pregledu, u svakom slučaju obavezno treba provjeriti prije isplate da li je automobil ukraden", kaže jedan građanin.

I prodavači na sarajevskim auto-pijacama sugerišu oprez: "Najbolje je to provjeriti kod policije i ako oni daju papir da je sve u redu, onda nema problema", kaže prodavač. Njegov kolega, kojem je "kroz ruke" očito prošlo više automobila, kaže da njega kradljivci ne mogu prevariti jer je "vozač u penziji i mehaničar".

Međutim, preprodavači ukradenih automobila su majstori prevare i stalno se usavršavaju u svom "poslu". Portparol Tužiteljstva BiH Boris Grubešić kaže da je automafija "odlično opremljena i posjeduje zavidno tehničko znanje". "Nisu to više klasične krađe, a umjesto starih 'alata' sve se više koriste laptopi i drugi sofisticirani elektronski aparati", kaže Grubešić. 

Umiješana i ovlaštena službena lica

Sumnja se da su programe za elektronske aparate kojima "razbijaju šifre", odnosno poništavaju zaštitne kodove, bh. automafijaši nabavili u Srbiji (www.vecernji.ba), a njihova je cijena oko 5000 eura. 

Kao u svakoj mafijaškoj organizaciji i u ovoj su zaduženja precizno podijeljena. "Tu su osobe zadužene za krađu motornog vozila, za sakrivanje tog vozila, nabavku krivotvorene dokumentacije, kao i osobe koje vozila ilegalno prebacuju preko granice BiH", kaže portparol Tužiteljstva BiH.

Grubešić pojašnjava da su u takve kriminalne radnje nerijetko uključena i ovlaštena službena lica, što potvrđuje i nedavna akcija suzbijanja automafije "Kamen" u kojoj je uhapšen jedan srbijanski policajac i jedan pripadnik bh. granične policije. Tokom akcije privedeno je više od 30 osoba koje se dovode u vezu sa krađom vozila i njihovim prebacivanjem preko granice.

Nužna je međudržavna saradnja

Lopovi sve češće kradu vozila u jednoj državi, a potom ih uz krivotvorenu dokumentaciju prodaju u drugoj. Samo u Sarajevu lopovi svaki dan ukradu dva, tri pa i više automobila. Prema raspoloživim podacima, u BiH je prošle godine ukradeno oko 3000 vozila, a riješeno je oko 40 posto ovih slučajeva. U posljednje vrijeme to su često luksuzna vozila novijeg datuma proizvodnje. Nekad se vozila kradu i po narudžbama koje stižu i iz susjednih država, Srbije ili Hrvatske.  

Zato je međudržavna saradnja u borbi protiv automafije od izuzetnog značaja, a Grubešić kaže da je ona, zahvaljujući informacijskim tehnologijama, veoma dobra, što potvrđuju i rezultati akcije "Kamen". "Isti dan, istog sata, akcija je provedena i u BiH i u Srbiji. Saradnja je sve bolja i nadamo se da će taj trend biti nastavljen", kaže Grubešić.

Posebno su "cijenjeni" njemački automobili

Nadležnim vlasnicima vozila sugerišu poduzimanje odgovarajućih preventivnih mjera žrtvama i saradnju sa policijom, inače bi se, upozoravaju, mnogima moglo dogoditi što i našem sagovorniku sa početka ove priče, koji je mislio da od kradljivaca može otkupiti svoj automobil.

Na meti kradljivaca, ne samo u Sarajevu već i u drugim regionalnim centrima, najčešće su automobili njemačke te francuske proizvodnje. Ukradene automobile niže klase uglavnom rastavljaju i oni završavaju na otpadima, gdje se prodaju kao auto-dijelovi. U akciji "Kamen" uhapšeno je i nekoliko vlasnika hercegovačkih auto-otpada.

 

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije