Kako je ATV preko noći postao glasilo u službi politike i stigao na crnu listu SAD
Kancelarija za kontrolu stranih sredstava pri Ministarstvu finansija SAD danas je uvela sankcije članu Predsjedništva BiH Miloradu Dodiku i Alternativnoj televiziji.
kako je saopćeno sanckije su uvedene zbog, kako se navodi, aktivnosti i prijetnji po stabilnost i teritorijalni integritet BiH.
Srđan Kevac, direktor ATV-a, kazao je da je na sceni pokušaj gušenja i gašenja jedne medijske kuće.
Pogledajte atmosferu u Skenderiji pred početak utakmice Bosna i Hercegovina - Hrvatska
"Prije svega iznenađen sam onim što se dogodilo danas, odnosno uvođenjem sankcija Ministarstva financija SAD-a prema ATV-u i to osuđujem. U onome što smo mogli da pročitamo i zvanično vidimo kako je objavljeno jeste more neutemeljenih i uopštenih fraza, a između ostalog i ta u kojoj se vlasništvo ATV dovodi u vezi sa srpskim članom Predsjedništva BiH Miloradom Dodikom, što je apsolutna neistina i to odbacujemo kako za njega tako za bilo kog drugog političara. Ovdje je na sceni očigledno udar na demokratiju i diskreditovanje i targetiranje jedne medijske kuće i pokušaj gušenja i gašenja tog medija, odnosno ATV-a koja već 25 godina uspješno i samostalno vodi svoju uređivačku politiku i ono što je sigurno je da će to tako i da nastavi", rekao je Kevac.
Zanimljiv tekst o ATV-u objavljen je 11. februara prošle godine na portalu MojaBanjaluka.info, sa naslovom "ATV favorit opština i preduzeća u direktnim javnim nabavkama".
U tekstu koj ije potpisao Bojan Trgić detaljno je pojašnjeno kak oje Alternativna televizija postala favorit opština i lokalnih javnih preduzeća na čelu kojih se nalaze kadrovi SNSD-a koji, „u skladu sa zakonom“, sklapaju direktne sporazume, troše novac građana i finansiraju rad medija bliskog vlasti.
"Analizom dostupnih dokumenata i podataka objavljenih na portalu Javnih nabavki u BiH vidljivo je da su opštine u Republici Srpskoj, poput Srpca, Pala, Trnova, Čelinca i drugih, pred lokalne izbore kroz javne nabavke sklapale direktne sporazume sa Alternativnom televzijom, a svaki iznos nabavki bio je tačno 6.000 KM. Po Zakonu o Javnim nabavkama sklapanje direktnog sporazuma dozvoljeno je do visine od 6.000KM kada ponuđač može izabrati koga hoće bez raspisivanja tendera. Stručnjaci odavno upozoravaju na problematičnost ovakvog slapanja ugovora zbog netransparentnosti i odsustva konkuretnskog procesa", piše u ovom tekstu.
Stanković, SNSD i kupovina Integral inižinjeringa
Alternativnu televiziju je početkom 2018. godine kupio „Integral inžinjering“ čiji je vlasnik Slobodan Stanković, biznismen blizak vrhu SNSD-a.
Ako uporedimo finansije ove medijske kuće sa fokusom na direktne sporazume, vidljivo je da je visina direktnih sporazuma u 2017. godini bila oko 50.000KM sa samo pet ugovora u maksimalnoj visini od 6.000 KM. Ovaj iznos je skoro tri puta manji u odnosu na 2020. godinu kada je ATV putem direktnih sporazuma inkasirala skoro 140.000KM.
Većina ovih ugovora sklopljena je sa lokalnim zajednicama i lokalnim preduzećima u kojima stoluje kadar SNSD-a, što prije 2018. godini nije bio slučaj. Ako pritom uzmemo u obzir izbornu 2020. godinu i analiziramo načelnike, gradonačelnike i direktore preduzeća iz kojih je novac prebacivan ATV-u, dolazimo do sljedećih imena: Šumsko gazdinstvo Gradiška (kadar SNSD-a na rukovodećoj funkciji), Istočno Novo Sarajevo (načelnik Ljubiša Ćosić SNSD), Čelinac (Momčilo Zeljković SNSD), Srbac (Mlađan Dragosavljević SNSD), Šumsko gazdinstvo „Visočnik“ (Janko Golijanin, od ranije kontroverzna ličnost zbog posla sa svojom privatnom firmom, kadar SNSD-a), Bratunac (Nedeljko Mlađenović SNSD) i brojni drugi.
Napominjemo da su svi ugovori sklopljeni u devetom mjesecu 2020. godine pred početak predizborne kampanje za lokalne izbore.
Ono što je još interesantnije jesu javna preduzeća u određenim opštinama i gradovima Srpske koja su sa ATV-om sklapala direktne sporazume iako nije jasno zašto im je uopšte potrebno medijsko praćenje. Tako je Šumskom gazdinstvu „Gradiška“ bila potrebna medijska „reklama i propaganda“ (kako je navedeno u ugovoru).
Cenić: Kompanija koja ima prirodni monopol
Sklapanje direktnih ugovora za oglašavanje posebno je problematično ukoliko uzmemo u obzir da kompanije koje se bave proizvodnjom i distribucijom struje, vode i ostalih prirodnih dobara imaju monopol te im marketing nije potreban, ističe ekonomista Svetlana Cenić.
„Kompanijama koje imaju prirodni monopol (ponuđači komunalnih usluga poput distributera električne energije, plina, vode...) marketing nije potreban, niti će doprineti većoj prodaji. Informisanje o eventualno društvenim korisnim akcijama spada u društveno odgovorno poslovanje i kompanije u tom slučaju sazovu konferenciju za medije ili dopisom obavijeste o dešavanjima. Reklamiranje usluga ili same kompanije je, u ovom slučaju, prelivanje sredstava u privatnu televiziju i vjerovatno pod političkim uticajem, a sve to zapravo plaća korisnik usluga ovih javnih i državnih preduzeća“, dodala je Cenić.
Zlupotreba javnih sredstva za finansiranje medija bliskog vlasti, kao što je ATV, vidljivo je i kod drugih preduzeća i opština, pogotovo u periodu predizborne kampanje.
Na osnovu svega nabrojanog nije teško zaključiti da se radi o očiglednoj zloupotrebi javnog novca kako bi se finansirali privatni mediji bliski vlasti i to od strane preduzeća kojima niti treba medijska promocija, niti su oni adekvatno promovisani. Pored toga više je nego očigledno da se koristi gornji limit od 6.000KM za sklapanje direktnih sporazuma kako bi se izbjegli svi ostali konkurenti koji bi bili eventualni učesnici u tenderu. Na taj način izvlače se stotine hiljada maraka iz javnih preduzeća koja odlaze u privatne džepove tajkuna bliskih vladajućem SNSD-u.
Više o ovom tekstu pročitajte na linku OVDJE.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.