Andrej Đerković: Pravo na prekid saobraćaja
Radiosarajevo.ba
Piše: Andrej Ðerković
Priča prva.
U doba kada su “autobusi GRAS-a stajali na barikadama i štitili građane od snajpera …, tramvaji su "između granata, brži od pama i pata", bez obzira na okolnosti, saobraćali uz pratnju oklopnih transportera UNPROFOR-a koji naravno i nažalost, nisu imali nikakvog efekta. Negdje u oktobru 1994.godine, nakon učestalih incidenata i isto tako učestalih ubijenih sugrađana na onom kritičnom prelazu S kod hotela Holiday Inn, predstavnici Izvršnog odbora Skupštine grada i Centra službe bezbjednosti Sarajevo su sa predstavnicima UNPROFOR-a potpisali protokol radi poduzimanja izvjesnih mjera zaštite, pri kojima su se, pored postavljanja antisnajperskih timova i većeg broja transportera između ostalog, sarajevskim tramvajima zajedno sa tim “glinenim” građanima, vozili i vojnici UNPROFOR-a. Taj hrabri čin očuvanja mira kroz gest vožnje tramvajem bi tim “glinenim” vojnicima, po povratku u svoju zemlju obezbjedio tretman “veterana Bosanskog rata“.
“Što si radio u Bosni? Vozio se tramvajem“, hrabro bi odgovarali na pitanja.
Priča druga
Već dva mjeseca ne prestaju nasilni, incidentni i fizički napadi na vozila i vozače javnog saobraćaja u predgrađima Pariza, pretežno u istočnom dijelu Seine-Saint-Denis, tjerajući uposlenike Transports Rapides Automobiles (TRA) i Courriers d'Ile-de-France (CIF), da se već četvrti put pozovu na “pravo za prekid saobraćanja“. Zadnji incident desio se na liniji 610, gdje je od strane tri maloljetne putnice i pred očima svoje petnaestogodišnje kćerke, fizički napadnuta vozačica autobusa, nakon čega je završila u bolnici.
“Vozačima je više preko glave, totalno su demoralisani. Mi radimo na veoma osjetljivom području, koji obuhvata skoro sva osjetljiva predgrađa i često imamo probleme, no ovo je već previše”, kazao je sindikalni delegat UNSA-e, Zahir Mehdid.
Po nalogu Predsjednika Republike, Nicolasa Sarkozija (koji je prije petnaestak dana i posjetio vozače autobusa) te Ministra unutrašnjih poslova, Bricea Hortefeuxa uspostavljen je sigurnosni efektiv koji se sastoji od pratnje policijskih vozila, no isti, baš kao i u slučaju svojih sunarodnjaka koji su u oklopnim transporterima UNPROFOR-a pratili sarajevske tramvaje, nije imao nikakvog efekta. Između sinidikata i predstavnika ministarstva unutrašnjih poslova, odlučeno je da se, baš kao što su se pripadnici UNPROFOR-a sa početka teksta vozali sa građanstvom opkoljenog grada, u autobusima zajedno sa građanima Pariza, voze i zaštitari zaduženi za nadzor.
Sarajevskim ondašnijm vozačima tramvaja bilo je sigurno i “(pre)više preko glave“, te iako su radili na “veoma osjetljivom području“, nikada se nisu pozvali na “pravo za prekid saobraćanja“. Pa ni onda kada je 9.januara 1996.godine (dva mjeseca poslije potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma) tramvaj pogođen granatom iz ručnog bacača. Poginula je jedna osoba, dok je 19 putnika ranjeno. I tada je, koliko se sjećam, tramvaj vozila žena.
Mjesec dana poslije, Vlada je zvanično proglasila kraj opsade.
PRVI GLUMAC
Tramvaj je engleska riječ i znači – tramvaj. Električna željeznica za osobni saobraćaj. Napaja se strujom iz ulične električne mreže.
PRVA GLUMICA
Ranije, tramvaji su se kretali pomoću konjske zaprege. Prvi tramvaj sa konjskom vučom je iz 1820. godine i pojavio se u Engleskoj.
DRUGA GLUMICA
Prvi tramvaj sa električnim pogonom je iz 1879. godine i pojavio se u Berlinu. Prvi tramvaj u Sarajevu je pušten...
VODITELJ
Snajper!
PRVI GLUMAC
Snajper je engleska riječ. Namjena i tehničke osobine snajperske puške su –
PRVA GLUMICA
Snajper je pješadijsko naoružanje, namijenjeno za pojedinačno uništavanje neprijateljske žive sile.
DRUGA GLUMICA
Najbolje rezultate postiže na udaljenosti od 400 metara. Riječ “snajper” potiče od engleske riječi “snipe” i znači – kljucati.
Iz drame: “Kad bi ovo bila predstava...” (Almir Imširević, 1997.)
radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.