Dženana Husremović: Zahvala Emiru Suljagiću
Piše: dr.
Dženana Husremović (Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet u Sarajevu)
Poštovani kolega Suljagiću,
Ja želim javno da vam se zahvalim što ste se
usudili podebljim štapom promiješati dno mrtvaje i zamutiti vodu truhlim
lišćem, blatom i otpacima. Vi ste meni omogućili da neke stvari naučim, a neke već
arhivirane pozovem iz dugoročnog pamćenja i ponovim.
Vezano - Dženana Husremović: Vjeronauka i matematika
Izuzetno mi je drago da sam u ovoj
kakofoniji ipak čula i pročitala tekstove razumnih i pametnih ljudi iz vjerskih
zajednica, ali čija se uglavnom ne pika (kao ni moja).
Sve o slučaju Vjeronauka
Da vidimo, šta sam to ja naučila i utvrdila?
1. Iz predmeta estetika - da sam lijepa. Kada se žena pojavi u javnosti, onda je treba svrstati u jednu od tri kategorije: babe, histerično–neurotične i lijepe. Ako ste baš zagrdile, možete dobiti i kombinaciju kategorija kao ružna baba, histerična u PMS-u i slično. A da biste zaslužili epitet pametna, vaša učinkovitost mora biti u prosjeku 30% veća od učinkovitosti muškarca (istraživanje i statistika). Zahvaljujući vašoj odluci, ja se pojavih u emisiji u studiju punom muškaraca da pričam o obrazovanju kao području u kojem su operativci uglavnom žene. I glavni komentari mog pojavljivanja su da sam lijepa. Prema tome, hvala vam što sam shvatila da još nisam prešla u kategoriju baba (jer u histerično–neurotičnu ne mogu, morala bih imati piskutaviji glas ili nešto brži tempo govora).
2. Iz epistemologije - da je obrazovanje prvenstveno problem vjerskih institucija i civilnog društva, a najmanje pitanje nauke i struke. Pa kada se izredaju svi iz vjerskih zajednica, organizacija civilnog društva i stranih donatora onda će valjda psiholozi, pedagozi i metodičari imati malo prostora da progovore o obrazovanju.
3. Iz psihologije ličnosti – da još uvijek nisam naučeno bespomoćna osoba i da sam spremna uložiti i vrijeme i trud u ono u što vjerujem. Na ovom Vam posebno hvala jer mi je temeljno uvjerenje u bitnost nauke i metodologije naučnog istraživanja važna da bih mogla raditi posao koji radim.
4. Iz mjerenja – Da postoji vjerometar ili religiometar te da nam je svima ovih dana uzeta mjera. Ovo nije vidljiva sprava, nije ni upitnik, mada može sadržavati metodu „objektivnog“ testiranja (možda ste i Vi čuli, na primjer, jedan test je da vas pitaju da potpišete peticiju protiv odluke ministra, vi odbijete i onda vam kažu rezultat testa: „Sada se zna ko je musliman, a ko nije“). Ovo je mjerenje bazirano na metodi vjerskog opažanja. Dakle, opaža vas provjereni i dokazani vjernik, koji može brzo i vjerski objektivno vaš odgovor svrstati u neku kategoriju i dati dijagnozu. Namjerno koristim termin vjerski, a čitaoci u zavisnosti od potrebe mogu ovu vrstu testiranja zvati islamska, katolička ili pravoslavna – princip je isti, samo je naziv drugačiji.
5. Iz statistike - da imami i vjeroučitelji imaju specijalno znanje iz islamske statistike. Koristeći se analizama ove grane (čega je ovo grana, islama ili statistike?) došli su do zaključka da islamska djeca više ne mogu biti đaci generacije u školama Kantona Sarajevo i da ih je ova odluka diskriminisala do kraja. Također, iznijeti su i bitni statistički podaci o tome da će penzije porasti jer će se pare koje su se do sada trošile na plate vjeroučitelja koristiti za popunjavanje rupa u penzionom i socijalnom fondu. Islamska statistika vam omogućava da zaboravite sve objektivne činjenice,te da dijagnostiku i prognostiku uradite na osnovu namišljanja „šta bi bilo kad bi bilo“. Kako je ovo za mene novo područje, hvala vam što ste mi omogućili i kratki kurs iz islamske statistike.
6. Iz demokratije i ljudskih prava – ponovila sam lekciju da je ovo fašističko društvo. Ali, kako je na ovom vremenu bruka sam sebe zvati fašista onda je sve bolje nazvati demokratija sa zakonima i njihovim tumačenjem u skladu sa referendumskom voljom većine. Da, još sam naučila i da su temeljna ljudska prava u fašističkim društvima referendumsko pitanje (nisam vjerovala Dodiku, a eto čovjek je u pravu).
7. Iz istog predmeta naučih kako su prava većine na nekoj teritoriji najviše ugrožena i da nema te manjine koju većina treba zaštititi. Moja ideja kako zrela demokratija (kao i vjera) podrazumijeva da većina štiti prava manjina kako bi im dala jednake šanse je potpuno pogrešna jer to je ustvari REDUCIRANJE PRAVE VEĆINA. Dakle, kada jedno dijete ima šnitu kruha namazanu puterom i džemom, a drugo dijete nema šta da jede, ja ne trebam tu šnitu prepoloviti da ih izjednačim jer REDUCIRAM PRAVO VEĆINE. Nego, trebam pustiti prvo dijete da se najede, a drugo ako preživi dok ne nađe štagod da jede, dobro i jest.
8 Ponovila sam temeljnu lekciju iz psihologije propagande – strah je čudo.
9. A iz domaćinstva naučih da trebam početi vesti goblene. Mislila sam da se počnem baviti pecanjem, ali mi to dođe komplikovano. Dakle, učit ću da vezem pa onda da izvezem goblen sa nekom bitnom porukom. U ovom trenutku jedina poruka koja mi pada na pamet je „Ispali djecu vani na studiranje“. Pošto hoću da ovaj goblen gledam svaki dan, moram lijepo složiti boje i još razmisliti o ovoj poruci.
Poštovani kolega, žao mi je što ste u epilogu postali kolateralna šteta mada vjerujem da ćete Vi to podnijeti bez problema. Znali ste bolje nego ja da se na političkoj sceni u BiH preko noći postane bakšiš na stolu „profesionalaca“ i da su entuzijasti najbolji žrtveni jarci. Ali, da Vi niste zaljuljali mrtvaju, ni u narednih dvadeset godina se ne bi ozbiljno krenulo u rješavanje problema vezanog za prosječnu ocjenu i alternativne predmete. Niti biste potakli mene da ovoliko naučim. Po meni, mission completed. Over and out.
P. S. Otvorena sam za sugestije o poruci
za goblen.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.