Cyber Bosanka: O Facebooku kao marketinškom oruđu

Radiosarajevo.ba
Cyber Bosanka: O Facebooku kao marketinškom oruđu

Hana Kazazović je na svom blogu Cyber Bosanka napisala osvrt na članak Eldara Dizdarevića 'Facebook za propast marketinške kampanje', objavljen u magazinu BH Dani. Uz dopuštenje autorice, prenosimo dijelove ovog teksta. 

Propadaju vam marketinške kampanje na Facebooku?

Ako sjednete u automobil a ne znate da ga vozite i nakon sat vremena u njemu ne uspijete preći sa tačke A na tačku B znači li to da automobil nije prevozno sredstvo?

Ako upišete medicinski fakultet i nakon 3 godine studiranja odustanete jer ne možete da učite toliko znači li to da je medicina osuđena na propast a ta nauka totalni promašaj?

Ako vaša marketing kampanja koju ste plasirali na Facebook propadne ili vam ne da nikakve rezultate je li to znači da Facebook ne valja?

Velika većina ljudi će na prva dva pitanja dati negativne odgovore. Ali će takođe velika većina “stručnjaka” za svoje propale marketinške aktivnosti na Facebooku optužiti upravo – Facebook. “Mark, ništa ti ovo ne valja i tih pola miliona ljudi su budale, znaš!”, već čujem te stručnjake kako drobe sebi u bradu jer su se sreli sa nečim novim a pokušali da ga iskoriste na svoj stari način.

Juče sam slučajno nabasala na članak – Facebook za propast marketinške kampanje (objavljen u magazinu Dani).

Dakle, Eldar piše o jednoj firmi koja je pokrenula svoju nagradnu igru na Facebooku pa zbog loših rezultata morala da je prebaci na svoj web. Vrlo jednostavno mi je bilo zaključiti o kome se radi – Lutrija BiH. Oni imaju svoju Fan stranicu na Facebooku “Zamisli dobiješ” pokrenutu radi ove kampanje i nagradne igre. Zada se sedmična tema a korisnici svojim videom ili fotografijom treba da je dočaraju na što originalniji način. Ko osvoji najviše lajkova dobija 600 KM.

Eldar kaže da je “Ova nagradna igra je brižljivo izreklamirana na televiziji, u štampi te na nekoliko ovdašnjih veoma popularnih internet portala. Kampanja je krenula s velikom medijskom pompom i trebala je trajati šest dana. Međutim, rezultati kampanje u prva dva dana bili su najblaže rečeno poražavajući. U roku dva dana postavljene su samo tri fotografije i nijedan video! Čim su administratori vidjeli ovako “mršave rezultate”, cijela je igra prebačena na internet stranicu kompanije jer se na njoj, za razliku od Facebooka, može manipulirati. Stoga je za pretpostaviti da će u narednih par dana administrator stranice pozvati prijatelje i bližu i dalju rodbinu da postavljaju slike i video klipove”.

Njegov zakjlučak i osnovna teza članka je da su ljudi koji su sve ovo kreirali promašili ciljnu grupu i da je to uzrok neuspjeha. Navodi se takođe primjer banke koja se reklamirala na Facebooku i čak time smanjila kreditni portfolio banke. Autor kaže:

“Pa u čemu griješe naši marketinški stručnjaci i agencije? Nema nikakve sumnje da je Facebook zaista posjećena stranica, vjerovatno najposjećenija internet stranica u Bosni i Hercegovini. Međutim, posjetitelji Facebooka jednostavno nisu ciljna grupa u ovakvim kampanjama. Najveći broj posjetitelja Facebooka iz BiH ima manje od 15 godina (dakle, ne kupuju ništa i ne dižu kredite), a dobar dio preostalih posjetitelja su besposleni mladi ljudi (koji također ništa ne kupuju niti dižu kredite) te takozvana “djeca seniori”, dakle dobro besposleni ljudi starosne dobi između 25 i 40 godine (koji također ništa ne kupuju i ne dižu kredite). Stoga zapravo i ne čudi što bh. marketinške kampanje na Facebooku propadaju, uprkos nesumnjivo velikom broju posjetitelja te internet stranice. To bi, otprilike, bilo kao da očekujete dobre rezultate vaše reklamne kampanje za prodaju visokolegiranih specijalnih čelika koje reklamirate na internet stranici namijenjenoj porodiljama”.

Facebook ne radi i svi se mi tamo zahebavamo, mladi smo i neozbiljni te taj medij zbog toga ne daje rezultate ovim vrsnim marketinškim stručnjacima. Ja sam presretna što je to tako, zaista :)

Prije svega, Facebook je društvena mreža, ne medij niti web stranica. Kao takva ima svoja pravila ponašanja i zakonitosti. Neka od njih se mogu pročitati u oficijelnom dijelu a ostala, važnija, naučite koristeći ovu društvenu mrežu. Koliko god mi Mark nekad išao na živce moram priznati da je Facebook zanimljiv baš zbog toga što ne može neka tamo Lutrija BiH koja je navikla da sve može kupiti novcem doći i na Facebooku raditi stvari onako kako je ona zamislila ili navikla.

Lutrija BiH nema svoju Fan stranicu na Facebooku inače. To je prva i osnovna greška. Oni imaju svoju web stranicu i brdo para da se reklamiraju na portalima, TV-u i novinama. Tako su i reklamirali svoju nagradnu igru na Facebooku. Ne na Facebooku gdje su željeli da se ljudi igraju sa njima. I to je glavni problem. Nemate svoju mrežu, grupu ljudi koji su se okupili zato što vole vaš proizvod, kompaniju ili uslugu? A hoćete da im upadnete tek tako i da oni kao poslušni kučići polete za 600 KM da se igraju sa vama? E ne može! Zato ste morali preseliti svoju kampanju na vašu web stranicu. Nije to zbog toga što vam ciljna skupina nije na Facebooku. Tamo ima itekako mnogo ljudi svih profila, uzrasta, primanja i zanimanja. I sasvim sigurno bar 60% njih igra Bingo ili Loto. Samo na Facebooku vi morate igrati po pravilima koja postavljaju oni – njegovi korisnici. Nije jednostavno, znam. Ali se isplati potruditi ako vam je stalo do njih.

Što se tiče banke koja je izgubila reklamiranjem na Facebooku… (Eldar piše: Potpisnik ovih redova imao je priliku nedavno razgovarati i s direktorom marketinga jedne ovdašnje strane banke. Neiskusni direktor upravo je "otkrio" čari Facebooka kao sjajnog medija za oglašavanje svoje kampanje, jer, kako je rekao, koji to još "medij u BiH kao Facebook ima 200 do 300 hiljada posjetitelja". Međutim, nije znao ništa smisleno odgovoriti na pitanje "da li su mu ljudi s Facebooka baš ciljna grupa"?. No, ono što nije znao odgovoriti direktor marketinga, odgovorila je veoma brzo praksa. Nakon snažne medijske kampanje na   Facebooku i reklamiranja novih kreditnih linija, kreditni portfelj banke ne da nije porastao, nego je smanjen u odnosu na isti period prošle godine!)

Ne čudi me što je to tako, uopšte. Banke već 100 godina imaju svoja pravila rada i reklamiranja (kao i ostali, uglavnom). Navikli su da su oni ti koji pričaju a ostali slušaju. Sa društvenim mrežama je obrnuta situacija. Ne možete kupiti vjernost! I ne možete kupiti ljude koji će da vas vole! Nijedna prava ljubav se ne kupuje i tačka. A Facebook nije zamišljen kao oglasna ploča gdje će se pojaviti vaš oglas i korisnici će potrčati za vama. Svijet se mijenja i pravila se mijenjaju. A ova nova pravila određuju – korisnici, vaši sadašnji i potencijalni kupci. Ko vam je kriv kad niste jedini, kad imate ogromnu konkurenciju i kad zbog toga morate da se spustite među njih i skoro “prosite” za malo pažnje.

Naravno da nećete svoje kredite prodavati na Facebooku. Na toj mreži možete biti prisutni da biste svojim klijentima bili “pri ruci”, da biste im odgovarali na pitanja ako ih imaju za vas a lakše im je da vas pitaju tu nego da dođu u poslovnicu. Takođe možete da gradite i jačate svoju vezu sa klijentima, možete da im se udvarate, možete da budete ljudi od krvi i mesa, ljudi koji imaju osjećanja i možda baš zbog toga potencijalni korisnik odabere vas a ne neku banku koja mu nije na očima i koja je smrknuta.

Ali to sve ne možete raditi zbrda – zdola i na svoju ruku, posebno ako ne znate KAKO ni vi ni vaša marketinška agencija:) Ima onih koji znaju.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije