Filmski junaci na četiri točka
Svake godine na stotine se automobila pojavi na filmskom platnu, no samo neki od njih ostaju zapamćeni. Kada limeno stvorenje može stajati pored glavnog glumca u ravnopravnom statusu, može se reći da je to dobar 'automobilski' film. Šalu na stranu, historija svjetske kinematografije pokazuje da su neki automobili svojom pojavom u filmskoj roli uticali na kulturu generacija i postajali dio dječijih, a ponekad i odraslih snova. Prisjetimo se nekolicine junaka na četiri kotača
Aston Martin DB5 u filmu Goldfinger
Vozilo opremljeno sjedištem s mehanizmom za automatsko izbacivanje, oružjem, rotirajućim registarskim oznakama te drugim špijunskim pomagalima, vozio je prvi tajni agent 007, legendarni Sean Connery u filmu Goldfinger iz davne 1964. godine.
I bez svih Bondovih dodataka, ovaj je automobil umjetničko djelo, ali uz pomoć nikad viđenih igračaka za odrasle Aston Martin postao je najomiljeniji filmski automobil svih vremena. Uz razna pomagala koja tajnog agenta spašavaju iz nemogućih situacija treba izdvojiti ekran sa mapom, koji se danas masovno koristi.
Elegantno izdanje srebrnog ljepotana pratilo je Jamesa u njegovim avanturama i u idućem nastavku Operacija Grom, a obožavatelj automobila i biznismen Jerry Lee, kupio ga je za 12 hiljada dolara 1969. Godinama je čekao da mu naraste cijena kako bi prihod od prodaje namijenio svojoj dobrotvornoj fondaciji. Prije nekoliko godina prodan je za četiri miliona dolara.
Batmobile
Historija ekranizacija Batmana seže u sredinu dvadesetog stoljeća, a njegova popularizacija dostigla je vrhunac šezdesetih godina u televizijskoj seriji. Kada zazvoni crveni telefon, znak je da je vrijeme za akciju, a Batman i Robin sjedaju u Batmobile i spašavaju Gotham. Batmobile zauzima posebno mjesto u svijetu vozila iz stripa i filma.
Svoj oblik mijenjao je tokom godina, a život mu je udahnuo dizajner George Barris koji je inspiraciju pronašao u konceptu automobila kompanijee Lincoln Futura.
Kada je Tim Burton odlučio uraditi svoju adaptaciju Batmana, morao je štošta promijeniti. Veliki korak u tome bilo je novo izdanje Batmobila sa čitavom gomilom dodataka. Čak je i tvorac Batmana, Bob Kane, sudjelovao u stvaranju ovog vozila. Koliko je popularno postalo ovo izdanje, dokazao je predani bogati Šveđanin, koji je prije nekoliko godina utrošio milion američkih dolara i 20-ak hiljada radnih sati u stvaranje replike Batmobilea (originalna verzija iz filma mogla se kupiti za oko 120 hiljada dolara).
Slično kao što je slučaj sa Bondovim automobilima, i Batmobile se prilagođava modernim vremenima, a filmadžije su, nakon izgleda samog Batmana, najviše pažnje poklanjali upravo Batmobileu. Tako je dizajnerski tim prateći viziju Christophera Nolana u zadnja dva nastavka predstavio Batmobil 21. stoljeća, znan kao Tumbler. Do suludih brzina pogoni ga mlazni motor, može se upravljati daljinskim upravljačem, a ako stvari pođu po zlu, presvući će se oklopom i postati neuništivim.
Ono što ga čini brojem jedan u današnjem svijetu filmskih jurilica činjenica je da je prava stvar, a ne kompjuterski animirana fantazija bliske budućnosti te većinu stvari koje izvodi na ekranu - može izvesti i na cesti.
Pontiac Trans Am u filmu Smokey i Bandit
Kada je reditelj filma Hal Needham izabrao Pontiac Trans Am da bude glavni junak ove priče stojeći rame uz rame s Burtom Reynoldsom i Sally Field, nije imao pojma da će njegov odabir uveliko uticati na američko društvo.
Zanimljiva je činjenica da je Pontiac Trans Am izgledao manje više isto i nekoliko desetljeća prije debitiranja u filmu, a slovio je kao prosječan automobil.
No kada je publika vidjela automobilske jurnjave po američkim stranputicama te do koje kilometraže može doći junak ovog filma, svaka osoba jačeg spola poželjela je imati njegovo crno ili zlatno izdanje u vlastitoj garaži.
Dokaz tome je abnormalna prodaja nakon premijere filma, a njegovo posebno izdanje u prodaji potuklo je i tada vodeći Chevrolet Corvette.
Uz pomoć rediteljeve vizije i kulerskih manira Burta Raynoldsa za volanom, možemo reći da je Pontiac Trans Am ušao u legendu.
Lotus Esprit u filmu Špijun koji me volio
Iako smo već spomenuli jedan Bondov auto, moramo ponovo zaviriti u garažu najpoznatijeg tajnog agenta, jer je ovaj metalni ljubimac jednostavno klasik.
Tokom sedamdesetih godina promijenio se dizajn sportskih oblika u autoindustriji. Malo po malo krenulo se prema svojevrsnom futurizmu. Karakteristične oštre linije karoserije automobila kao što su Lancia Stratos i Lamborghini Countach promijenile su percepciju sportske jurilice, ali nijedan se nije našao u filmovima sa najpoznatijim svjetskim tajnim agentom. No to je Lotusu Espritu pošlo za rukom i uz Aston Martina postao je jedan od najpoznatijih Bondovih automobila.
Razlog je jednostavan. Lotusov Esprit je, uz već standardni set svakojakih skrivenih bondovskih oružja, raspolagao jedinstvenom karakteristikom – na pritisak dugmeta pretvarao se u podmornicu. Producentima je za snimanje scene u kojoj Roger Moore Espritom ulijeće u more te ga pretvara u podmornicu bilo potrebno šest novih automobila od kojih je jedan bio posebno prilagođen za podmorske aktivnosti.
Lotus Esprit među istinskim automobilskim zaljubljenicima smatra se jednim od najboljih sportskih automobila svih vremena, a dizajn potpisuje legendarni Giorgetto Giugiaro kojeg ćemo pamtiti po još nekoliko specifičnih automobila koji se spominju u ovom tekstu.
ECTO-1 u filmu Istjerivači duhova
Da ima nešto u stilu, a ne baš sve u lovi, dokaz je automobil koji koriste istjerivači duhova. Ako niste znali, riječ je o modelu Cadillac Meteor Miller iz 1959. ili tzv.'bolnički Cadillac' koji je za potrebe snimanja prerađen da bi se što više uklopio u ekipu ludih naučnika.
Ecto-1 ili Ectomobile, kako je popularni Cadi ubrzo prozvan među ljubiteljima Ghostbustersa, bio je 'nakićen' svom silom elektroničkih džidža za borbu protiv nadnaravnih stvorenja.
Stara olupina kupljena za sitne pare sa zavijajućom sirenom postaje simbol filma i nabrijane ekipe na čijem je čelu Bill Murray. Kolika je doista bila popularnost Ecta-1, najbolje svjedoči više od milion prodanih njegovih maketa koje su redom kupovali kolekcionari i djeca.
Onima kojima maketa nije bila dovoljna, vlastiti je automobil poslužio za preradu bio on Cadillac ili sasvim običan bijeli karavan.
XB GT Ford Falcon u filmu Pobješnjeli Max
Distopijska egzistencijalistička priča u kojoj je glavni junak samotni antiheroj koji pokušava preživjeti u postapokaliptičnom svijetu, poharala je kinoblagajne i nametnula nove trendove u filmu, modi i umjetnosti.
Reditelju Georgeu Milleru, kojeg mnogi nazivaju majstorom akcije, od ruke je pošlo snimiti neke od najboljih filmskih potjera u historiji. Uz tada mlađahnog Mela Gibsona na putovanjima kroz pustinje i bespuća Australije njegov jedini i vjerni prijatelj je Ford Falcon.
Za Australce se može tvrditi da imaju podjednaku glad za automobilima kao i Amerikanci, stoga ne čudi da glavna jurilica prvog nastavka Mad Maxa nastaje upravo iz njihovog proizvodnog pogona. Naime iako sliči na tipični američki 'muscle car', Ford Falcon XB GT namjenski je rađen u Australiji za potrebe lokalnih cesta. U trećoj generaciji poprima opak izgled uz dodatne konjske snage te debitira na filmu.
Za potrebe snimanja malo su ga prekrojili, promijenili mu ime u Pursuit Special ili Interceptor i kako to biva u filmskoj industriji, dodali mu poneki kulerski dodatak. U ovom slučaju spasonosno dugme u situaciji kada Max mora na brzinu uteći. Usamljenog ratnika danas ne možemo zamisliti bez njegove najdraže limene igračke.
DeLorean u filmu Povratak u budućnost
Nakon automobila-podmornice koji James Bond, Giorgetta Giugiara većina ljudi poznaje po famoznom DeLoreanu, odnosno vremeplovu koji je tada još mladog Michaela J. Foxa odvezao do samog vrha holivudskog panteona.
Futuristički izgled u kombinaciji sa malo filmske magije od DeLoreana je stvorio legendu, a film Povratak u budućnost dobio je kultni status.
Usprkos fascinantnom dizajnu, karoseriji od nehrđajućeg čelika i zaradi na kinoblagajnama, nažalost, na tržištu automobilske industrije nije uspio ostvariti željene rezultate.
Ipak, Povratak u budućnost ne bi bio moguć bez ovog klasika među automobilima. Jedinstven, retro futuristički dizajn osigurao mu je kult sljedbenika do dan danas. Postoji čak i novi DeLorean Motor Company koji se zalaže za obnovu i poboljšanje jednog od najprepoznatljivijih automobila filmskog svijeta.
Dodge Charger i Toyota Supra u filmu Brzi i žestoki
Početkom novog milenija svi obožavatelji limenih ljubimaca došli su na svoje poslasticom u vidu vizualno spektakularne i eksplozivne akcije novog doba, Brzih i žestokih.
Dominic Toretto, kojeg je utjelovio Vin Diesel, glavni je junak ovog filma. Vođa je 'bande' koja se utrkuje automobilima, a upada u nevolje kada ih optuže za krađu skupocjene elektronske opreme. U prvom planu su automobili, automobili i samo automobili. Što nije ni čudno, jer je film inspiriran divljim utrkama koje su se svake noći odigravale na ulicama američkih gradova, a više-manje direktno je utjecao na popularizaciju cestovnih utrka od 402 metra na našim prostorima.
Razlog zbog kojeg smo izabrali upravo prvi nastavak krije se u odabiru automobila glavnih junaka. S jedne strane imamo Dieselov zastrašujući Dodge Charger, simbol jedne prošle Amerike koji je gostovao u mnogim filmovima i serijama do tada. S druge strane nalazi se lik Paula Walkera koji sjedi za volanom dorađene Toyote Supre.
Zanimljiva je informacija da je spomenuta Supra privatno vlasništvo, a originalni se vlasnik odlučio okoristiti postignutim uspjehom i zvjezdanim statusom svog automobila koji je doživio predstavljanje u dvjestotinjak svjetskih automobilskih časopisa i brojnim emisijama posvećenim automobilima.
Yugo 45
Ova lista ne bi mogla proći, a da na nju nije uvršten 'dobri' stari Yugo 45. Simbol bivše države, nije se baš proslavio u svijetu (a ni kod nas). Izvozili su ga na sve strane, ali bez ikakvog uspjeha. U Americi je dobio posprdni prizvuk, a i ekipa britanskog Top Geara nije imala baš riječi pohvale. Stvarno nije lijepo nositi status jednog od najgorih automobila u historiji automobilske industrije. No osim što je mnogima od nas bio vjerovatno prvo motorno vozilo, u domaćim krajevima stekao je kultni status, stoga se često na cestama sreću nabrijane i ušminkane verzije. Zahvaljujući svom duhu, uspio se probiti i u filmski svijet.
Kragujevačkog mališana proslavio je Bruce Willis u trećem nastavku poznatog blocbustera Umri muški u kojem je Yugo doživio svoju najslavniju filmsku potjeru, koja doduše nije trajala dugo, ali je ostala zapisana u historiji. No to nije bio prvi susret Brucea Willisa i jugića, s obzirom na to da su zajedno sudjelovali u potjeri finala serije Slučajni partneri, koja je Willisu otvorila vrata Hollywooda.
Iduće face filmskog svijeta koji su sjele za njegov upravljač bili su Danny DeVito i Jamie Lee Curtis u filmu Ko je utopio Monu. Radnja filma dešava se u gradiću Verplanku u kojem su testirani novi modeli tog auta pa ga imaju svi stanovnici. Kada lokalna negativka Mona pogine u svom Yugi, auto postaje jedan od osumnjičenih za njezinu smrt. Zanimljivo je da je na setu postojala grupa mehaničara čiji je zadatak bio pripremiti motor da im prije svake scene upali.
Osim u komedijama i akcijama, Yugo je dobio par sekundi u 101 Dalmatincu, Sobarici s Manhattana, Inspektoru Gadetu i mračnoj adaptaciji stripa Vrana. Ovjekovječen je i u jednom muzičkom spotu grupe Metallica, u kojem je, naravno, pokvaren. Također, glavni negativci Disneyevog animiranog hita Auti 2 su upravo Yuge (istina, sa imenom promijenjenim u Hugo).
Ipak, malo je poznata činjenica da, osim filma, Yugo ima još nešto zajedničko sa Bondovim Lotusom i futurističkim DeLoreanom - dizajnirao ga je sam Giorgetto Giugiaro.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.