Za i protiv Gemiusa

Radiosarajevo.ba
Za i protiv Gemiusa

Naplata sudjelovanja u Gemiusovom popisu najposjećenijih hrvatskih web stranica u istraživanju gemiusAudience, koji je prisutan i u BiH, uzburkala je internetske izdavače u Hrvatskoj. I web mediji u BiH zapitali su se da li ovo znači prećutnu najavu skorog uvođenja slične naplate u BiH.

GemiusAudience je servis mjerenja posjećenosti koji mnoge agencije i oglašivači uz dodatna demografska istraživanja koriste u planiranju kampanja.

Nakon objave da će se učešće u Gemiusovom popisu od sada naplaćivati, neke od velikih medijskih kuća u Hrvatskoj, kao što su EPH (jutarnji.hr), Adria Media (net.hr) i Monitor najavili su izlazak iz Gemiusa.

Petar Pavić iz EPH-a kao razlog navodi upitnu kvalitetu metodologije, a voditeljica internetskih izdanja Adria Medije Andrea Marković Mihić – naplatu, prenosi Netokracija.com. Ante Magzan, direktor Adria Medije kaže za Rep.hr: "Metodologija im je iznimno upitna, mi jesmo vodeći, ali to ništa ne znači jer su upitnom metodologijom i načinom na koji tretiraju tržište jedni od krivaca zašto je internetski biznis zaostao."

Pi pisanju portala Rep.hr, čini se da Gemius za sada nema dostojnog suparnika, a jedan od potencijalnih konkurenata mu je Snajper.hr - koji se nakon uspjeha u Srbiji proširio na Hrvatsku, no za sada zbog površnog pristupa nije zabilježio veći uspjeh. Snajper se temelji na podacima Google Analyticsa, a u međuvremenu je okupio 50-ak portala među kojima s izuzetkom rtl.hr-a i coolinarike nema velikih igrača.

Portal Netokracija.com uradio je intervju sa Viborom Kalogjerom, regionalnim direktorom kompanije Valicon, Gemiusovom zastupniku za Hrvatsku, Sloveniju, BiH i Srbiju, iz kojeg izdvajamo neka pitanja i odgovore:

Mnogi mediji se žale da ste ih kasnom naplatom prošle godine natjerati na sudjelovanje s obzirom da se radi o godišnjoj participaciji?
U naplatu smo odlučili iz poslovnih razloga, jer naplata postoji u gotovo svim tržištima na kojima je Gemius prisutan dulje od tri godine. Mi niti možemo niti želimo „natjerati“ portale  na sudjelovanje. Zašto se neki žale treba pitati njih. Cijena tu sigurno nije faktor kao što je par poznatih stručnih blogera koji su protiv naplate participacije konstatiralo.

U više navrata izjavili ste kako izdavači krive Gemius kad nisu zadovoljni vlastitim rezultatima, ali se ne žale kad im odgovaraju. Mislite li da je to i sad situacija?
Takva je situacija je od starta istraživanja u Hrvatskoj prije više od četiri godine konstantna kod određenog broja portala, iako mislim da je većina web stranica u top 100 shvatila da u tome baš nema svrhe.

Pavić tvrdi kako rezultati popisa ne odgovaraju ni Google Analyticsu ni Gemiusovom Exploreru – što mislite o toj tvrdnji? Je li teoretski moguće da stranice imaju pad ako pokazuju rast u Exploreru?
Audience.com.hr je 5 posto informacija koje se vide u Exploreru, ali samo onaj javan besplatan dio, tj. to su isti rezultati iz istraživanja koje se zove GemiusAudience. Za Analytics već dugo pokušavamo objasniti da se ne može uspoređivati jer ne mjeri iste stvari.

Gemius ima proizvod gemiusTraffic (koji je besplatan za sve koji sudjeluju u gemiusAudience istraživanju) koji je pandan Analyliticsu jer mjeri cookieje. Kao što Google ima i Media Planner koji je pandan gemiusAudienceu jer mjeri ono što mi zovemo real user (najpribližnija brojka stvarnom broju ljudi). Brojke iz Plannera su isto drukčije od onih iz Analyliticsa, dakle ni Google ne miješa kruške i jabuke. Što se kvalitete Google Media Plannera tiče ozbiljne agencije u svijetu ga ne koriste jer jednostavno nije ni približno kvalitetan. U svijetu online audita (a ne alata za analitiku pojedine web stranice) na zapadu su to Comscore i Nielsen, u CEE regiji, Danskoj, i Izraelu to je Gemius, točnije gemiusAudience.

Ljudi će polako shvatiti da samo zato što nešto ispred sebe ima ime Google ne znači da je najbolje i najmjerodavnije, ni Google ne može biti najbolji u svemu, to ne postoji.

Zašto smatrate da je Gemiusova metodologija superiornija? Sociodemografija. Ankete su realne jer su online i u uzorku koje ni jedna offline metoda ne može nadmašiti, dakle točnije. Offline podaci se koriste samo za ponderiranje. U zemljama gdje Google ima sociodemografiju u Media Planner najčešće ih kupuje od agencija kao što su Nielsen ili Gemius.

Što mislite o Digitalnoj mreži i Snajperu, osim da su dobri za tržište i sve ostalo što možemo strpati pod politički korektne odgovore? Što mislite o njihovoj metolodologiji?
Mislim da je konkurencija uvijek dobra za tržište pa čak i kad nije prava. Pri tome sam siguran sam da će oba spomenuta projekta  sami shvatiti da upravo zbog vlastite metodologije u principu ne mogu u realnosti ozbiljno konkurirati Gemiusu, osim ako ne naprave ono što za sada u ovom dijelu Europe radi samo Gemius. Dakle tu se opet vraćamo na priču kako Google Anaylitics (Snajper) te Google Media Planner (Digitalna Mreža) u educiranom online advertising svijetu nisu prava konkurencija GemiusAudienceu.

Zašto vam treba 15 dana za obradu podataka i hoće li se taj rok smanjivati?
Rok se može smanjiti samo uz dodatno povećanje prihoda, što nam nakon uvođenja naplate nije prioritet. Ima vremena za dignuti cijene, prvo se treba povećati udio Interneta u medijskome kolaču oglašavanja.

Na NewOrderu ste izjavili da osobno smatrate kako EPH izlazi, jer je 24sata ispred njih. Mislite li isto i za Adria Mediju i Monitor.hr?
Ne, Adria Media i Monitor nemaju tako direktnu tradicionalnu konkurenciju kao što su EPH i Styria i razlog sigurno nije taj. Iskreno, za Adria Mediju i Monitor ne znam zašto izlaze. Oboje više manje tvrde da se radi o naplati participacije, ali da cijena ipak nije problem pa mi to nije sasvim jasno. Ali moramo vidjeti sljedeće rezultate da vidimo tko je točno izašao, pa onda one iza da vidimo tko se vratio, i tako iz mjeseca u mjesec sve dok preostala manjina portala u top 100 ne shvati da tu najviše štete sami sebi.

Iako postoji mogućnost da jednostrano (što je naše pravo kao izvođača istraživanja) uvedemo određena dodatna pravila kako bi takvo što spriječili. Pri tom mislim na uvjet od minimalnog broja mjeseci u istraživanju zaredom, ili recimo zabrana ulaska u istraživanje na određeno vrijeme u slučaju izlaska. Ali sumnjam da ćemo morati biti tako drastični jer je to u principu posao IAB-a ili slične udruge.

Zašto Gemius ne bilježi posjete izvan Hrvatske, barem kao opciju?
Zato jer agencijama i oglašivačima u principu ti podaci ne trebaju.

Koji su Gemiusovi planovi za budućnost u Hrvatskoj? Što mislite da je potrebno za razvoj tržišta? Gemiusov cilj što se tiče gemiusAudience istraživanja (koji čini manjinu naših prihoda) u Adria regiji je ostati standard u online measurementu te unaprijediti kvalitetu istraživanja u Sloveniji i Hrvatskoj, pojačati reach u BiH te krenuti s istraživanjem u Srbiji. Za ostale proizvode koje prodajemo u regiji cilj je povećati našu relativnu većinu market sharea.

Autorov komentar:

Autor intervjua, bloger Ivan Brezak napisao je i svoj komentar na odgovore iz Gemiusa, u kojem, između ostalog kaže: "Na žalost, koliko god se Gemiusovi alati svojim istraživanjima razlikovali od Google Analyticsa i drugih aplikacija za mjerenje posjećenosti, očito problem nije samo u miješanju krušaka i jabuka. Gemius, kao i američki Comscore, želi ponuditi agencijama i oglašivačima detaljnije podatke o posjetiteljima, ali neki izdavači smatraju da je to beskorisno ukoliko sama posjećenost nije “točna”. Ukoliko dovoljno zvučnih web stranica izađe s Gemisuovog popisa, oglašivači bi mogli početi tražiti alternativu..."

Na ovo je komentirao reagirao je intervjuirani, a o svemu opširnije možete čitati ovdje

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije