Bard je bio poslovni čovjek svjestan svog talenta
Ko je, zapravo, bio William Shakespeare? Kako je izgledao, šta ga je inspirisalo, što je čitao, kako je moguće da je jednako dobro shvatao bogataše i siromašne, plemiće i prosjake? Jesu li knjige na kojima stoji njegov potpis djelo jednog muškarca, skupine autora ili, možda, žene?
Fascinacija najvećim pjesnikom svih vremena, filozofom koji je čovjeka - sa svim njegovim žudnjama, snovima i strahovima - posmatrao kao figuricu na dlanu, piscom čiji je opus neodoljiv svim književnim školama, proizvela je ogroman broj radova čiji bi popis bio usporediv sa telefonskim imenikom neke metropole.
Tako je hrvatska izdavačka kuća Fraktura nedavno objavila knjigu Will u vremenu: Kako je Shakespeare postao Shakespeare Stephena Greenblatta u prijevodu Dinka Telećana.
Milion dolara predujma
Publicistički bestseler koji je autoru donio milion dolara predujma i desetak uglednih nagrada za knjigu godine, na listi bestselera New York Timesa ostao je deset nedjelja. E sad, kako je moguće da "ljubavno pismo velikom piscu", djelo koje ne donosi nijedan novi dokument, u kojem nema spektakularnih novih teorija, postigne takav uspjeh?
Nekoliko je razloga. Harvardski profesor je istaknuti pripadnik novog historizma, pristupa koji podrazumijeva smještanje književnih tekstova u društveni, politički i religiozni kontekst. Moto njegovog pristupa Shakespeareu jednostavan je: "Da bi se razumjelo ko je bio Shakespeare, važno je pratiti verbalne tragove što ih je ostavio za sobom prema životu i prema svijetu za koji je bio tako otvoren. A da bi se razumjelo kako se Shakespeare služio maštom da bi svoj život pretvorio u umjetnost, važno je služiti se vlastitom maštom".
Začudna liberalnost
Ukoliko ne znate čime se bavite, onda se takva analiza lako svede na jeftino psihoanaliziranje začinjeno nizom nepovezanih podataka koje ništa ne govore ni o djelu ni o razdoblju. No, kad dubinski razumijete materiju o kojoj pišete, rezultat mogu biti doista čudesne analize.
Greenblatt je, naime, ujedno i jedan od vodećih stručnjaka za razdoblje književnosti renesanse Engleske, ali i stručnjak, što mu i najveći suparnici priznaju, koji o Bardu piše najljepše priče našega dob. Njegov Will u vremenu zanimljiva je rekonstrukcija elizabetanske Engleske, obilježene religioznim nemirima, ksenofobijom, premrežene klasnim sukobima, ali i začudno liberalnim odnosom prema nekim aspektima seksualnosti.
Zanima nas priča
Uz svu ljubav prema autoru, Greenblattov Shakespeare nije hipersenzibilni, neshvaćeni umjetnik, nego trezveni poslovni čovjek svjestan da je njegov talent jedino što će ga uzdignuti na društvenoj ljestvici, do čega mu je neobično stalo. Paralelno, bio je čovjek koji je živio u nesretnom braku, koji se teško nosio sa nedaćama, ali i umjetnik koji je znao vratiti udarce kolegama.
Pet posto činjenica, 95 posto nagađanja - sveto je pravilo svake Shakespeareove biografije. Greenblattov tekst sa svim sugestivnim vezama rasno je štivo kojem mogu proturječiti samo oni jednako upućeni u opus pisca čije djelo, kako je napisao Jan Kott, "kao kakva spužva upiju čitavu savremenost". Takvih je malo. Sve nas ostale zanima samo uvjerljiva i dobro napisana priča.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.